Bănci și Asigurări

Brand Finance Banking 500: România are două bănci în ediţia din 2021 a topului global al celor mai puternice branduri bancare: Banca Transilvania, care a urcat pe 302, şi BRD, care a coborât pe 470

Brand Finance Banking 500: România are două bănci în...

Autor: Roxana Rosu

01.02.2021, 11:03 4250

România este prezentă în ediţia din acest an a clasamentului global al brandurilor bancare realizat de Brand Finance cu două instituţii financiare, respectiv Banca Transilvania, care a urcat pe locul 302, şi BRD, care a coborât pe 470, în condiţiile în care două treimi din cele mai valoroase 500 de branduri bancare globale au înregistrat o scădere a valorii de brand pe fondul pandemiei.

Banca Transilvania a urcat în clasamentul Brand Finance Banking 500 2021 pe locul 302, faţă de poziţia 339 anul trecut, cu o creştere de 19% în valoarea de brand, până la 441 milioane dolari, consolidându-şi forţa brandului în teritoriul 'triplu-A' (indice de forţă a brandului AAA).

BRD a coborât în ediţia din 2021 de pe locul 434 pe locul 470, cu o valoare de brand de 193 milioane dolari, în scadere cu 17% faţă de anul trecut.

Valoarea totală a băncilor din clasamentul global se ridică la 1,27 miliarde dolari, în scădere de la 1,33 miliarde dolari în 2020, aceasta fiind a doua contracţie anuală consecutivă.

Pe fondul scăderii profiturilor şi al eforturilor guvernamentale de a gestiona criza generată de pandemie, aproape două treimi din cele mai valoroase 500 de branduri bancare globale au înregistrat o scădere a valorii de brand, conform raportului Brand Finance.

“In criza financiară precedentă, băncile au fost principalul vinovat; de data aceasta, băncile joacă un rol important în a ajuta societatea să depaşească repercusiunile economice ale pandemiei. Cercetarea Brand Finance arată ca răspunsul băncilor la criza globală Covid-19 au produs o creştere anuală a scorului reputaţional în faţa clienţilor, ceea ce fără îndoială va conduce la o revenire a sectorului şi o creştere a valorii brandurilor în perioada post-pandemie.”, a declarant David Haigh, CEO Brand Finance.

În medie, din 100 de branduri care au pierdut cel mai mult în valoare în timpul unei recesiuni, 74 au fost bănci, în timp ce din 100 de branduri care au crescut în valoare în timpul recesiunilor, doar 30 au fost branduri bancare, potrivit calculelor Brand Finance.

Pe lângă calcularea valorii de brand, Brand Finance determină de asemenea şi forţa relativă a brandurilor, printr-un tablou de indicatori (balaced scorecard) care includ investiţia de marketing, brand equity (reputaţia acumulată cu clienţii, consumatorii, angajaţii şi alte părţi interesate) şi respectiv impactul acestora în performanţa de piaţă. Alături de rezultatele financiare, forţa brandului este un factor determinant al valorii brandului.

Băncile cu un index al forţei brandului (Brand Strength Index - BSI) sub 60 din 100 au suferit în medie un declin al valorii de brand de 20%, în timp ce băncile cu un scor BSI de peste 70 au scăzut în medie doar cu 8%, ceea ce demonstrează importanţa de a avea un brand mai puternic decât competitorii, mai ales în timpul unei recesiuni economice.

La nivel global, clasamanetul este dominat de băncile din China, care acumulează o treime din valoarea totală a celor 500 de insitutuţii financiare incluse, şi numără şapte branduri in cele mai mari zece creşteri de valoare. 

Chiar şi după o scădere cu 10% a valorii de brand, pana la 72,8 miliarde dolari, ICBC îşi păstrează poziţia de cel mai valoros brand bancar al lumii.

Top 10 este de asemenea  dominat de băncile din China, alături de cele din SUA, fiecare ţară fiind reprezentată de câte cinci bănci. De altfel, băncile din China şi SUA generează împreună peste 50% din valoarea totală a clasamentului Banking 500.

Cel mai valoros brand bancar american este anul acesta Bank of America (pe locul 5 global, cu o valoare de 32,8 miliarde USD).

Alte evoluţii notabile relevate: sectorul bancar din Vietnam a inregistrat cea mai mare crestere anuala (23%), datorată abilităţii guvernului de a controla şi restrânge efectele Covid-19; Union Bank of India este brandul bancar cu cea mai mare creştere anuală în valoare (cu 163%, până la 1,2 miliarde USD); Sber (cea mai mare bancă din Rusia) devine cel mai puternic brand din clasament cu un scor BSI de 92 din 100, beneficiind de un brand stabil şi cu mare din partea clienţilor.

În fiecare an compania de consultanţă şi evaluare de brand Brand Finance evaluează peste 5.000 dintre cele mai valoroase branduri globale şi publica peste 100 de rapoarte sectoriale şi naţionale. Cele mai valoroase 500 branduri bancare sunt incluse în raportul anual
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO