Bănci și Asigurări

Cât de mult s-a digitalizat relaţia dintre bănci şi români? Aproape jumătate dintre românii utilizatori de servicii bancare fac plăţi prin internet/mobile banking, faţă de doar 27% la final de 2020. 4% dintre români folosesc doar cardul la tranzacţii, iar 13% doar numerar

În tranzacţiile pe care le realizează uzual, 4% dintre români utilizează numai cardul, 26% mai mult cardul, 34% numerarul şi cardul în egală măsură, 23% mai mult numerar şi 13% numai numerar, potrivit cercetării de piaţă IRES. În urmă cu şase ani, 94% din plăţile retail din România se efectuau în numerar.

În tranzacţiile pe care le realizează uzual, 4% dintre români utilizează numai cardul, 26% mai mult cardul, 34% numerarul şi cardul în egală măsură, 23% mai mult numerar şi 13% numai numerar, potrivit cercetării de piaţă IRES. În urmă cu şase ani, 94% din plăţile retail din România se efectuau în numerar.

Autor: Roxana Rosu

22.09.2022, 17:20 345

Gradul de incluziune financiară a ajuns la 68% în România la jumătatea anului 2022, potrivit unui sondaj realizat la solicitarea Asociaţiei Române a Băncilor, creşterea fiind cu 10 puncte procentuale peste nivelul raportat în anul 2017.

Aproximativ 46% dintre ro­mâ­nii care utilizează servicii bancare fac plăţi prin internet/mobile ban­king, faţă de doar 27% câţi rea­lizau plăţile de această manieră în decembrie 2020, arată o analiză realizată de Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie (IRES) şi comandată de Asociaţia Română a Băncilor.

Smartphone-ul este folosit de aproape nouă din zece intervievaţi pentru accesarea serviciilor de internet/mobile banking şi doar un sfert dintre utilizatori spun că folosesc laptopul în acelaşi scop, întrebarea fiind cu răspunsuri multiple.

La nivel de gospodărie, şase din zece români declară că au aplicaţii de mobile/online banking, dintre care doar 5% spun că nu utilizează.

Cercetarea de piaţă relevă accelerarea digitalizării în sistemul bancar, tendinţa de trecere la cashless şi contactless fiind confir­mată de modalitatea în care românii aleg să efectueze plăţile în prezent.

În tranzacţiile pe care le realizează în mod obişnuit, 4% dintre români utilizează numai cardul, 26% mai mult cardul, 34% numerarul şi cardul în egală măsură, 23% mai mult numerar şi 13% numai numerar, potrivit cercetării de piaţă IRES. În urmă cu şase ani, 94% din plăţile retail din România se efectuau în numerar.

Comparativ cu perioada de dinainte de pandemie, 37% dintre respondenţi consideră că folosesc mai mult cardul ca înainte, 49% că nu s-a schimbat nimic şi 14% declară că folosesc mai mult numerar decât înainte.

Valoarea şi numărul tranzacţiilor de plată cu cardurile emise de prestatorii de servicii de plată rezidenţi au crescut cu 53%, în decembrie 2021 comparativ cu decembrie 2019. Valoarea tranzacţiilor de plată cu cardurile se cifrează la 48,5 mld. lei, iar numărul tranzacţiilor de plată este de 365 milioane.

Gradul de incluziune financiară a ajuns la 68% în România la jumătatea anului 2022, potrivit cercetării, creşterea fiind cu 10 puncte procentuale peste nivelul raportat în anul 2017.

În topul motivelor invocate de către cei care nu deţin un cont bancar se situează dorinţa de a nu fi urmărite veniturile/ cheltuielile, lipsa utilităţii unui cont, veniturile reduse şi încasarea veniturilor în numerar.

Patru din zece români respondenţi în cadrul cercetării afirmă că utilizează cardul de credit.

La finele anului 2021, în România existau 2,9 milioane de carduri de credit, numărul total de carduri fiind de 19,6 milioane.

În ceea ce priveşte intenţia de a contracta un card de credit în următoarele 12 luni, 15% dintre românii chestionaţi au declarat "sigur da" - 4% şi "probabil că da" - 11%.

Sondajul de opinie a fost realizat în luna iulie 2022 la solicitarea Asociaţiei Române a Băncilor şi cu sprijinul Institutului Bancar Român pe un eşantion de 1.066 respondenţi adulţi care utilizează servicii bancare, eroarea maximă tolerată fiind de +/- 3%.