Bănci și Asigurări

Ce lasă actuala conducere a CSA după 5 ani de mandat: bonus-malus, constatul amiabil şi asigurarea obligatorie a locuinţelor

Comisia de Supraveghere a Asigurărilor (CSA), condusă până azi de Angela Toncescu (foto mijloc), reglementează o piaţă de circa 2 miliarde de euro, reprezentând 1,7% din Produsul Intern Brut (PIB). În imagine mai apar, de la stânga la dreapta, Ion Aron Popa, fost preşedinte al Comisiei de Buget-Finanţe din Senat, Dan Constantinescu, care candidează astăzi pentru poziţia de vicepreşedinte al CSA din partea PNL, şi Aurel Gubandru, fost preşedinte al Comisiei de Buget-Finanţe din Camera Deputaţilor.

Ce lasă actuala conducere a CSA după cinci ani de mandat: bonus-malus, constatul amiabil şi asigurarea obligatorie a locuinţelor

Autor: Ciprian Botea

22.06.2011, 00:08 1176

Sistemul bonus-malus, constatarea amiabilă de accident şiintro­ducerea asigurărilor obligatorii de locuinţă suntprincipalele eve­nimente care au marcat piaţa asigurărilor înmandatul de cinci ani al actualului preşedinte al Comisiei deSupra­veghere a Asigurărilor (CSA), Angela Ton­cescu, care expirăla sfârşitul acestei luni.

Toncescu va fi înlocuită de la con­ducerea Comisiei deSupraveghere, cel mai probabil, de Cristian Constantinescu,preşe­dintele UNSAR (asociaţia profesională a asigurătorilor) şifostul director general al Allianz-Ţiriac, care are sprijinul PDL,principalul partid al coaliţiei aflate la guvernare. Conducerea CSAeste numită de Parlament.

Tot la sfârşitul acestei luni rămân vacante încă trei poziţii înconsiliul CSA, două de vicepreşedinte - deţinute în prezent deConstantin Buzoianu (susţinut în 2006 de PD) şi Constantin Baltă(susţinut de PSD) -, precum şi mandatul de membru al lui CorneliuMoldoveanu (susţinut de PRM).

"Am avut o relaţie de colaborare apropiată cu CSA şi în generalam încercat să rezolvăm împreună toate problemele apărute peparcurs. Au fost şi cazuri în care companiile de asigurare auîncercat să impună restricţii brokerilor şi aceste cazuri au fostrezolvate cu mai mult efort. Au fost schimbări importante în piaţaasigurărilor în aceşti ultimi ani şi aş aminti aici constatulamiabil. De asemenea, s-au făcut paşi importanţi pentruprofesionalizarea pieţei de asigurări", comentează BogdanAn­driescu, preşedintele UNSICAR, asociaţia profesională abrokerilor de asigurări.

Cea mai mare parte a modificărilor care au marcat piaţaasigurărilor au avut loc în ultimii doi ani, adică în ultima partea mandatului actualului consiliu al CSA, iar cea mai mare parte auvizat segmentul poliţelor auto, care însumează peste jumătate dinsubscrierile companiilor de asigurări.

Astfel, la 1 iulie 2009 a fost introdus constatul amiabil, ceeace înseamnă că şoferii implicaţi în accidente auto soldate doar cupagube materiale pot obţine documentele de introducere în reparaţiea autovehiculelor direct de la asigurător fără să mai fie necesarsă treacă pe la poliţie. Şoferii implicaţi în accident trebuie săcompleteze fiecare câte un formular pe care îl primesc de laasigurător cu datele personale şi informaţii despre poliţa deasigurare şi despre circumstanţele producerii accidentului.

O altă măsură legată tot de piaţa asigurărilor auto esteintroducerea în urmă cu un an şi jumătate a sistemului bonus-malus.Acest sistem presupune tarife mai mari pentru şoferii cu multeaccidente şi reduceri de tarife pentru şoferii fără daune. Pentru avedea dacă reduc sau majorează preţul pentru un client,asigurătorii consultă o bază de date (CEDAM, administrată deComisia de Supraveghere a Asigurărilor), care cuprinde istoriculdaunelor clienţilor începând din 2009. Clienţii care nu au avutnicio daună în anul anterior încheierii poliţei plătesc o primă cu10% mai mică, dar cei care au avut mai multe accidente pot plăti untarif dublu.

Cea mai importantă sarcină pe agenda CSA în mandatul viitoruluipreşedinte este implementarea regimului de solvabilitate SolvencyII, care va aduce un tratament mai dur al riscurilor şi cerinţesuplimentare de capital pentru societăţile de asigurare.

"Priorităţile CSA în perioada următoare ar trebui să cuprindăaccentuarea gradului de stricteţe în aplicarea reglementărilorpentru a crea o disciplină în piaţă, pregătirea pentruimplementarea Solvency II şi dezvoltarea cooperării cu celelalteorganisme de supra­veghere ale pieţei financiare", considerăVio­leta Ciurel, preşedintele AXA Life Insurance, subsidiara localăa gigantului francez din domeniul asigurărilor AXA.

Un alt moment cheie în industria asi­gurărilor a fostreprezentat în ultimii ani de introducerea asigurării obligatorii alocuinţelor. Sistemul de asigurare obligatorie a locuinţelor,discutat mai bine de doi ani de CSA cu autorităţile, a intrat învigoare în iulie anul trecut, toţi cei opt milioane de proprietaridin România fiind obligaţi să deţină o poliţă de asigurare care săacopere cel puţin pagubele produse de cutremure, inundaţii saualunecări de teren.

O altă problemă care ar trebui să se afle pe agenda CSA înperioada următoare este cea a preţurilor de dumping (practicareaunor tarife mai mici decât cele ale pieţei, care generează pierderi- n. red.), în special la vânzarea de poliţe auto, care afecteazăstabilitatea finan­ciară a pieţei.

"Tarifele poliţelor de asigurare sunt foarte jos şi cred că CSAar trebui să se implice mai mult în rezolvarea acestei probleme.Odată cu implementarea standardelor Solvency II companiile deasigurări trebuie să fie mult mai stabile şi ar putea renunţa lapreţurile de dumping", comentează Andriescu.

Companiile de asigurări au redus cu 20-25% tarifele asigurărilorde răspundere civilă auto la începutul acestui an, când peste 1,8milioane de şoferi şi-au reînnoit poliţele, astfel că piaţa aînregistrat în primul trimestru un declin de 6,6% faţă de aceeaşiperioadă din 2010. Piaţa asigurărilor se află pe scădere din 2009,perioadă în care volumul primelor brute subscrise a coborât cucirca 600 mil. lei.

Momente cheie pentru piaţa de asigurări

  • 1 iulie 2009 - Constatul amiabil

Se introduce constatul amiabil, şoferii implicaţi în accidenteauto soldate doar cu pagube materiale putând să îşi repare maşinilefără a trece pe la poliţie, documentele de introducere în reparaţieurmând să fie eliberate de asigurător. Şoferii implicaţi înaccident trebuie să completeze fiecare câte un formular pe care îlprimesc de la asigurător cu datele personale şi informaţii desprepoliţa de asigurare şi despre circumstanţele produceriiaccidentului. Aplicarea constatării amiabile nu este obligatorie,dar în acest mod şoferii au putut evita cozile interminabile laPoliţie.

  • 1 ianuarie 2010 - Sistemulbonus-malus

Se aplică sistemul bonus-malus, care presupune tarife mai maripentru şoferii cu multe accidente şi reduceri de tarife pentruşoferii fără daune. Pentru a vedea dacă reduc sau majorează preţulpentru un client, asigurătorii consultă o bază de date (CEDAM,administrată de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor), carecuprinde istoricul daunelor clienţilor începând din 2009. Clienţiicare nu au avut nicio daună în anul anterior încheierii poliţeiplătesc o primă cu 10% mai mică, dar clienţii care au avut maimulte accidente pot plăti un tarif dublu.

  • 15 iulie 2010 - Asigurarea obligatorie alocuinţelor

La jumătatea anului trecut a început să se aplice legeaasigurărilor obligatorii pentru locuinţe, toţi cei opt milioane deproprietari din România fiind obligaţi să încheie o asigurare.Proprietarii au avut la dispoziţie un an pentru a încheia o poliţă,în caz contrar urmând să fie amendaţi de autorităţile locale cupână la 500 de lei. Perioada de graţie acordată proprietarilorexpiră la jumătatea lunii viitoare. Poliţele de asigurareobligatorie a locuinţei sunt emise de Pool-ul de AsigurareÎmpotriva Dezastrelor, o companie deţinută de 13 asigurători.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO