Bănci și Asigurări

Ce se intampla cu pensia privata daca administratorul da faliment

Ce se intampla cu pensia privata daca administratorul da faliment

Mircea Oancea

24.09.2008, 18:24 400

Administrarea speciala a fondurilor de pensii facultative (pilonul III) carora li se retrage autorizatia sau ai caror administratori raman fara autorizatie poate dura cel mult un an, perioada in care clientii si banii din conturile lor sunt transferati catre alte fonduri, potrivit proiectului de norma privind administrarea speciala a fondurilor de pensii facultative.
Acest proiect a fost lansat ieri in dezbatere publica de catre Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP), dezbatere care va dura o luna. Un administrator de pensii facultative poate ramane fara autorizatie in cazul in care rentabilitatea fondului sau este sub rentabilitatea minima a pietei, al carei mod de calcul este prevazut de legislatia in vigoare, timp de patru semestre consecutiv. Alte situatii in care CSSPP ii retrage autorizatia administratorului sunt nerespectarea obligatiilor sale legale, lichidarea, fuziunea, divizarea sau intrarea in incapacitate de plata. Un fond de pensii poate ramane fara autorizatie daca numarul de participanti a scazut si se mentine sub 100 timp de un trimestru. "Este o norma pe care sper sa nu o aplicam niciodata", spune Mircea Oancea, presedintele CSSPP.
In astfel de situatii, CSSPP numeste un administrator special la fondul de pensii, ales dintre administratorii din piata prin acordarea unui punctaj, in functie de rata de rentabilitate a fondului de pensii pe care il conduce (40%), politica investitionala (10%), nivelul cheltuielilor de administrare incasate din contributii si nivelul cheltuielilor de administrare incasate din activul fondului (cate 20% fiecare) si nivelul capitalurilor proprii (10%).
Pana la numirea unui administrator special, reprezentantii Comisiei vor superviza activitatea administratorului fondului de pensii. Acestia pot suspenda aplicarea deciziilor luate de administrator, care pun in pericol situatia financiara a fondului.
Dupa numirea administratorului special, una dintre cele mai importante atributii ale acestuia este transferul participantilor fondului de pensii catre alte fonduri din piata, acelasi lucru urmand sa se intample si cu activul personal al clientilor.
"Transferul participantilor se face fara niciun cost pentru ei, deoarece este un lucru impus de lege. Exista acum o discutie cu privire la modalitatea de transfer a activului personal al participantilor, daca trebuie transferata contravaloarea lor sau pachetul de active, fara a fi transformat in lichiditati. Vrem sa gasim o baza legala pentru transferul de pachete, deoarece nu poti sa individualizezi niste active, avand in vedere ca un participant detine unitati de fond", explica Oancea.
 
Etapele administrarii speciale
 
  •  Retragerea autorizatiei administratorului sau a fondului din cauza problemelor financiare sau a nerespectarii legislatiei
  •  Supervizarea activitatii administratorului fondului de catre Comisie
  •  Numirea unui administrator special dintre administratorii de fonduri din piata
  •  Administratorul special transfera participantii si activul personal al acestora la alte fonduri de pe piata
  •  Nu se mai incheie noi acte de aderare la fondul aflat in administrare speciala
  •  Dupa transfer, administratorul trimite un raport Comisiei
 
 

AFACERI DE LA ZERO