► Cristian Găvan, proprietarul reţelei de bricolaj MAM Bricolaj: Noi suntem o companie bancabilă. Toată lumea ar trebui să ia în calcul acest aspect, ca firma să fie oricând bancabilă ► Ştefan Cherciu, proprietarul producătorului de ferestre Casa Noastră din Craiova: Cred că mulţi antreprenori îşi decapitalizează companiile din neştiinţă, din lipsa de cultură antreprenorială.
Ponderea importantă a companiilor româneşti cu capitalizare redusă este o vulnerabilitate structurală care a caracterizat sectorul companiilor din România în ultimele decenii. Iar o consecinţă a numărului ridicat de companii subcapitalizate este disciplina laxă la plată în economie.
Recent, Florin Georgescu, prim-viceguvernator al BNR, a atenţionat într-o conferinţă că există o nevoie accentuată de capitalizare a economiei României cu 32 mld. euro, reprezentând 15% din PIB, pentru ca mai multe firme să devină bancabile, în condiţiile în care acum doar 12% dintre firme sunt bancabile.
„Dacă s-ar capitaliza economia României cu 32 mld. euro, tot mai multe firme ar deveni bancabile. Acum doar 12% dintre firme sunt bancabile. Firmele străine se finanţează de afară. Iar firmele româneşti se (auto) împrumută din banii de acasă, se finanţează din împrumuturi. Dar din împrumuturi nu poţi să faci nici economie verde, nici digitală, nici high-tech, pentru că împrumutul se acordă şi se reatrage după câteva luni. Nimeni nu vrea să îşi asume riscul şi iniţiativa de a contribui la construirea unei economii performante“.