Bănci și Asigurări

Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor Bancare: Clienţii au obţinut anul trecut reduceri totale de peste 1 mil.euro la plata creditelor

Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor...

Autor: Roxana Rosu

30.01.2019, 11:31 335

Negocierile dintre clienţi şi bănci realizate prin intermediul Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) au adus anul trecut un beneficiu de 1,015 milioane de euro, reprezentând diminuarea sumelor datorate de consumatori la plata unor credite, sumă de trei ori mai mare faţă de cea din 2017.

“Dacă ne gândim că în anul 2017 consumatorii români au obţinut o diminuare a efortului de plată de 303.000 euro în urma negocierilor cu băncile, creşterea înregistrată anul trecut este remarcabilă. Depăşirea pragului de 1 milion de euro arată, pe de o parte, faptul că tot mai mulţi consumatori au ales calea dialogului prin intermediul CSALB, în schimbul rezolvării litigiilor în instanţă şi, pe de altă parte, disponibilitatea băncilor de a negocia“, a spus Alexandru Păunescu, membru al Colegiului de Coordonare CSALB.

Cel mai important caz, din punct de vedere valoric, soluţionat de conciliatorii CSALB anul trecut, a fost cel al unui consumator din Bucureşti care a obţinut o reducere a efortului de plată de aprope 39.000 euro. În acest caz, banca a acceptat eliminarea pe viitor a comisionului de administrare şi restituirea comisionului de acordare a creditului. Acelaşi consumator a obţinut, tot prin intermediul CSALB, ştergerea soldului de 18.000 euro pentru un credit încheiat cu o altă bancă.

În total, anul trecut consumatorii au 1.293 de cereri de soluţionare a litigiilor, faţă de 505 cereri în 2017.

Numărul dosarelor constituite în anul 2018 a crescut cu 255% în raport cu numărul dosarelor formate în anul precedent:  de la 214 dosare formate în 2017, la 550 dosare în 2018. Dintre aceste dosare, 90% au fost soluţionate favorabil, prin înţelegerea părţilor.

Anul trecut CSALB a lansat şi o aplicaţie online, prin care consumatorii pot depune cererile de conciliere. De la introducerea aplicaţiei, sfârşitul lunii iulie, şi până la finele anului, 365 de cereri au venit direct de pe site, cu ajutorul aplicaţiei (reprezentând aproximativ 30% din numărul total al cererilor conforme înregistrate în anul 2018).

Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar (CSALB) este o entitate juridică autonomă, neguvernamentală, apolitică, fără scop lucrativ, de interes public, cu personalitate juridică, înfiinţată în baza Ordonanţei Guvernului nr. 38/2015 privind soluţionarea alternativă a litigiilor dintre consumatori şi comercianţi, ce transpune la nivel naţional Directiva europeană 2013/11/.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO