Bănci și Asigurări

Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar a primit în anul 2022 peste 2.600 de cereri de la consumatorii care au solicitat băncilor şi IFN-urilor rezolvarea amiabilă a unor nemulţumiri; au avut loc 658 de negocieri

Autor: Roxana Rosu

01.02.2023, 11:28 88

Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) a primit anul trecut 2.627 de cereri de la consumatorii care au solicitat băncilor (1.712 cereri) şi IFN-urilor (915 cereri) intrarea într-o negociere pentru rezolvarea amiabilă a unor nemulţumiri.

În final, au avut loc 658 de negocieri între consumatori şi bănci/IFN-uri.

Dacă în 2019 doar în 78% dintre cazuri părţile s-au împăcat, în 2022, 90% dintre negocieri s-au încheiat cu împăcarea părţilor şi acceptarea soluţiei date de conciliatorii Centrului (fiind cel mai mare procent de negocieri încheiate cu împăcarea părţilor din totalul concilierilor). Doar în 55 din negocierile purtate în 2022 una dintre părţi sau ambele nu au acceptat soluţiile propuse de conciliatorii CSALB.

Suma rezultată ca urmare a negocierilor se ridică la 2 milioane euro, incluzând reduceri sau eliminări de comisioane, ajustări de dobândă, scăderea sau chiar ştergerea integrală a datoriei.

Aproape jumătate dintre consumatorii care şi-au rezolvat prin negociere cu banca solicitările adresate CSALB (47%) au obţinut beneficii între 1.000 şi 5.000 de euro. Alţi 11%  (aproximativ 60 de persoane) au reuşit să obţină beneficii în urma negocierilor de peste 10.000 de euro.

Un procent de 4,5% dintre cererile de negociere trimise de consumatori către CSALB sunt respinse fără motive justificate de către bănci. Principalele motive de clasare a cererilor de către bănci sunt  existenţa unui dosar în instanţa de judecată, iniţierea procedurilor de executarea silită şi încercarea de a rezolva solicitarea direct cu consumatorul.

„Atitudinea pozitivă a băncilor faţă de concilierea cu consumatorii a dat tonul performanţei pe care au înregistrat-o negocierile anul trecut. În cazul anumitor bănci, mai ales cele care au integrat în strategia lor înlocuirea proceselor costisitoare din instanţă cu înţelegeri amiabile în cadrul CSALB, apreciem că se pot contabiliza şi rezultatele financiare din această deschidere spre rezolvarea problemelor pe care le au consumatorii. Este o relaţie de încredere şi dialog în sistemul bancar pe care o îmbunătăţim continuu prin intermediul conciliatorilor noştri de câţiva ani încoace. De aceea au fost închise anul trecut în instanţă 145 de procese: părţile au vrut să găsească o soluţie amiabilă în cadrul CSALB. Este o dublare a numărului de cazuri faţă de 2021, când s-au înregistrat 67 de situaţii de acest fel”, spune Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naţionale a României în Colegiul de Coordonare al CSALB.

În cei 7 ani de activitate, CSALB a înregistrat peste 12.000 de solicitări. Majoritatea dintre ele au fost completate direct pe site-ul csalb.ro. O pondere importantă între cererile clasate (pentru care nu se formează un dosar de conciliere) sunt cererile respinse din motive obiective.

Anul trecut, Centru a primit 1.034 de cereri care vizează radierea înregistrărilor din Biroul de Credit, dintre care: 317 cereri în raport cu băncile (reprezentând 18,5% din totalul cererilor adresate băncilor) şi 717 cereri în raport cu IFN-urile (reprezentând 78,4% din totalul cererilor adresate IFN-urilor).

IFN-urile rezolvă direct (după sesizarea CSALB, dar fără aportul unui conciliator) aproximativ 40% din totalul cererilor care le sunt adresate, obiectul majoritar al acestora fiind radierea înregistrărilor din Biroul de Credit.

Cererile care au ca obiect radierea înregistrărilor din Biroul de Credit, negocierea creditelor din programul Prima Casă, creditele cesionate sunt clasate în mare parte. Motivul este că în fiecare dintre aceste cazuri există legislaţie specială aplicabilă, iar marjele reale de negociere sunt foarte limitate ori inexistente.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO