Bănci și Asigurări

Cheltuielile pentru consum accelerează revenirea economiilor europene, mai ales în statele mari. Însă criza nu va putea fi depăşită rapid în lipsa cererii pentru exporturi

Cheltuielile pentru consum accelerează revenirea economiilor europene, mai ales în statele mari. Însă criza nu va putea fi depăşită rapid în lipsa cererii pentru exporturi

Preşedintele Franţei Emmanuel Macron în vizită la un supermarket. În Franţa, în mai, cheltuielile consumatorilor au crescut cu 36,6% în raport cu aprilie.

Autor: Bogdan Cojocaru

05.07.2020, 12:05 951

Britanicii îşi vor deschide larg portofelele şi vor cheltui echivalentul a 231 milioane de euro în baruri în acest weekend în încercarea de a salva o mult îndrăgită cultură prin mâncare şi băutură. 

Peste Canalul Mânecii, cheltuielile consumatorilor francezi au sărit în sus în mai, după retragerea măsurilor de izolare, iar indicatorii de încredere arată că pofta de a cheltui s-a menţinut în iunie. În Germania, vânzările de retail au crescut în ritm record, cu 14%, în ultima lună de primăvară. Guvernul încearcă să menţină sentimentul pozitiv asigurând că salariul minim va continua să urce, în pofida pandemiei. Şi danezii s-au lansat într-o cursă a cheltuielilor în mai, cumpărând mai ales... îmbrăcăminte - un efect al redeschiderii mallurilor.

Germania şi Franţa sunt cele mai mari economii din zona euro. Marea Britanie, până la Brexit, rămâne economia numărul doi a Uniunii Europene. Încurajaţi de sprijinul financiar oferit de stat, consumatorii europeni, mai ales cei din economiile mari, pot frâna căderea blocului comunitar în recesiune. Însă pentru o ieşire din criză fără zdruncinături este nevoie şi de revenirea producţiei, ceea ce este mai greu de obţinut având în vedere slăbiciunea cererii globale, după cum scrie Financial Times. Totuşi, optimismul şi pofta de cheltuială ale consumatorilor, fie ele şi de moment, sunt mai bune decât nimic.

Încrederea consumatorilor francezi a crescut peste aşteptări în iunie, cu o îmbunătăţire accentuată a percepţiei gospodăriilor privind capacitatea lor de a face achiziţii scumpe, scrie Bloomberg. Acest in­dicator este urmărit atent de analişti şi guvernanţi doarece arată dispoziţia oamenilor de a-şi cheltui muntele de cash acumulat în lunile de izolare. Indicere general al încrederii a urcat de la 93 de puncte în mai la 97 de puncte.

În mai, cheltuielile consumatorilor au crescut cu 36,6% faţă de aprilie, când s-au prăbuşit cu 19%, potrivit datelor institutului naţional de statistică francez. În martie, scăderea a fost de 16%. Evoluţia negativă cumulată este fără precedent. Guvernul francez a început să ridice restricţiile introduse pentru limitarea răspândirii pandemiei de COVID-19 - unele dintre cele mai dure din Europa - pe 11 mai. Închiderea a aruncat economia în cea mai adâncă recesiune din istoria postbelică a ţării. În pofida revenirii din mai, cheltuielile consumatorilor sunt cu 7,2% sub nivelul din februarie, de dinainte de criză, arată datele institutului de statistică. Luna iunie a mai adus o surpriză în Franţa: creşterea, pentru prima dată anul acesta, a vânzărilor de maşini.

Acest lucru trimite un semnal puternic că stimulentele guvernamentale ajută sectorul să iasă din prăpastia în care a fost aruncat de pandemie, notează Bloomberg. Înregistrările de automobile noi au urcat cu 1,2%, faţă de aceeaşi lună a anului trecut, la 233.818 de unităţi, potrivit CCFA. „Este încurajator, chiar dacă trebuie să rămânem prudenţi în ceea ce priveşte viitorul“, spune Luc Chatel, preşedintele grupului de lobby pentru industria auto La Plateforme Automobile. Vânzările Renault au crescut în volum cu 6,5%. În primele şase luni ale anului, indicatorul general arată -39%. Producţia industriei de profil este la 60% din nivelul de dinainte de criză, urmând să ajungă la aproximativ 85% în iulie, a mai spus Chatel.

Luna mai i-a adus şi pe nemţi în magazine, vânzările de retail din Germania crescând cu viteza record de 14%, faţă de luna anterioară, potrivit datelor oficiale. Saltul este cel mai mare de când a fost lansată actuala serie statistică, în 1994. Vânzările au fost cu aproape 4% peste nivelul din aceeaşi lună a anului trecut, ceea ce sugerează că retragerea restricţiilor a descătuşat energia cererii.

Datele sunt cea mai recentă dovadă că economia Germaniei, considerată motorul de creştere al Europei, revine de la punctul cel mai de jos, atins în plină pandemie, în pofida faptului că regulile de distanţare socială sunt în continuare în vigoare şi multe evenimente de amploare pentru public au fost amânate sau anulate.

Unii economişti spun că are putea revizui în sus estimările privind evoluţia economiei germane ca urmare a poftei sănătoase de cumpărături. ìProfitând de deschiderea timpurie a magazinelor, consumatorii germani şi-au deschis portofelele mai larg ca niciodată în mai“, spune Holger Schmieding, economist la Berenberg. Revenirea retailului are la bază creşterea vânzărilor online şi a comenzilor prin poştă, care au urcat cu 29% în ritm anualizat. Nemţii au neglijat însă articolele de îmbrăcăminte şi încălţăminte, vânzările la acest capitol scăzând cu 23%.

Ralph Solveen, economist la Commerzbank, crede că dacă tendinţa a continuat şi în iunie, „pentru trimestrul doi ar putea fi raportată o cifră de afaceri neschimbată. Acest lucru ar indica un declin al PIB-ului în T2 mai mic decât s-au aşteptat cei mai mulţi analişti“. El a avertizat însă că cifrele privind vânzările de retail sunt predispuse revizuirior.

Nemţii au primit şi o altă veste bună, cu rezultate mai palpabile decât crifrele statistice seci. Nemţii cu salariul minim pe economie îşi vor vedea veniturile crescând cu aproape 12% până în 2022, au spus oficiali guvernamentali. În pofida pandemiei, salariul minim „nu trebuie să rămână în urmă“, a declarat un ministru, citat de Deutsche Welle. Salariul va fi majorat în mai multe etape, ajungând în cele din urmă la 10,45 de euro pe oră până la mijlocul anului 2022. Nivelul actual este de 9,35 de euro pe oră. Primul salt al creşterii va fi în ianuarie 2021. Până atunci, după cele mai multe estimări, economia germană ar trebui să fie deja pe drumul de revenire din criză, însă mesajul transmis de autorităţi în ceea ce priveşte salariul minim este de natură să aducă încredere populaţiei cu venituri mici. Rămâne de văzut câte locuri de muncă vor rezista până atunci.

În SUA, ca şi în Europa, încrederea consumatorilor a crescut, înregistrând în iunie cel mai mare salt din 2011 încoace. Americanii au fost încurajaţi de redeschiderea afacerilor, mai ales în zonele afectate cel mai dur de criză, cum ar fi New York-ul. Îmbunătăţirea s-a concentrat mai ales la nivelul cetăţenilor cu venituri ridicate. De asemenea, luna mai a adus un avans record de 8% al cheltuielilor gospodăriilor pe bunuri şi servicii. Aceasta deşi venitul personal s-a redus cu 4% în aceeaşi lună. Însă mulţi analişti spun că tendinţa pozitivă şi-a epuizat deja energia. În China, care şi-a redeschis economia mai devreme decât statele occidentale, revenirea la normal este lentă. Producţia este ceva mai energică, însă a rămas în urmă consumul personal, probabil din cauza reducerii veniturilor ca rezultat al concedierilor şi reducerilor salariale.

 
 
AFACERI DE LA ZERO