Bănci și Asigurări

Concluziile primei zile a summit-ului ZF Bankers ’13

Concluziile primei zile a summit-ului ZF Bankers ’13

Autor: Ciprian Botea, Anelis Baciu

13.06.2013, 21:23 621

Şi anul acesta, bancherii tot aşteaptă re­luarea creşterii economice înainte de a redes­chide cu adevărat robinetul creditării, dar ad­mit că există afaceri bune care merită mai multă atenţie chiar şi în acest moment în care nu există semnale că situaţia din economie se va îmbunătăţi „peste noapte“.

Printre speakerii primei zile a ZF Bankers ’13 s-au aflat Radu Gheţea, preşedintele CEC Bank şi al Asociaţiei Române a Băncilor, Răs­van Radu, preşedintele executiv al UniCredit Ţiriac Bank, Anthony Hassiotis, preşe­dintele exe­cutiv al Bancpost, Traian Ha­lalai, preşe­din­tele Eximbank, Henk Paarde­kooper, şeful RBS România, sau Markus Lause, director Enter­prise Business Unit al Vodafone Ro­mâ­nia.

Radu Gheţea a spus că, atunci când apar semnele creşterii economice, automat încep să  apară  solicitări de credite bancabile şi că, în prezent, foarte puţine proiecte sunt bancabile, cu excepţia anumitor segmente, cum ar fi agricultura, energia, administraţiile publice sau proiectele derulate cu fonduri europene.

Răsvan Radu a spus că mersul economiei este determinant în creşterea creditării şi că „băncile sunt doar nişte intermediari, nu creează creştere economică“.

După aproape cinci ani de criză, unii bancheri spun totuşi că se văd primele semnale ti­mide de revenire, existând aşteptări ca situa­ţia să se îmbunătăţească începând din 2014. Unul dintre aceştia este Anthony Hassiotis de la Bancpost, care spune că anul viitor va fi unul mai bun pentru piaţa bancară, având în vedere că încep să se mişte clienţii individuali, iar creş­terea pe cardurile de credit indică o revenire a con­sumului.

Traian Halalai, preşedintele Eximbank, vede la rândul său semnale pozitive în zona cre­ditării companiilor. El afirmă că finanţarea com­paniilor exportatoare este principala ţintă a băncii şi că în prezent a ajuns să aibă solicitări pentru acordarea de credite sau garanţii unor companii care prestează servicii sau vor să facă achiziţii pe pieţe mai puţin tradiţionale pentru exporturile româneşti, cum ar fi state din Asia Centrală, Africa sau America de Sud.

De cealaltă parte, Henk Paardekooper, şeful RBS România, este adeptul restructurării sistemului bancar. RBS a renunţat anul acesta la businessul de retail şi a închis aproape în­trea­­ga reţea teritorială, în condiţiile în care in­ten­ţionează să se concentreze doar pe clienţii cor­porate.

Markus Lause de la Vodafone România a spus că băncile care dezvoltă o aplicaţie pentru mo­bil creează un nou canal de comunicare cu clien­tul şi că, datorită aplicaţiilor mobile, nu mai e nevoie ca clientul să vină la ghişeul băncii. În opinia sa, în mai puţin de zece ani vom schimba cardul cu smartphone-ul, există un potenţial enorm.

O altă concluzie a primei zile a ZF Ban­kers ’13 este aceea că băncile nu mai pot ignora re­ţelele sociale şi serviciile de cloud computing dacă vor să-şi eficientizeze businessul, pentru că platformele online vor trece în perioada ur­mă­toare din categoria canalelor alternative de vân­zare în categoria instrumentelor de bu­siness principale. Răzvan Olteanu (Romsys), Eu­gen Schwab-Chesaru (Pierre Audoin Con­sul­tants), Eldar Banjica (Saga) şi Marius Geor­gescu (Microsoft România) au arătat că tot mai multe instituţii de credit europene au înce­put să folosească serviciile de cloud care le per­mit să-şi desfăşoare activitatea fără in­ves­tiţii ini­ţiale costisitoare în echipamente de stocare a datelor, iar acesta este trendul urmat şi de băncile locale.

În altă ordine de idei, directorii de mar­keting din sectorul bancar au ajuns la concluzia că bugetele tot mai reduse îi obligă să fie şi mai crea­tivi. Recomandările şi „the word of mouth“ sunt instrumentele cele mai eficiente de care dispun oamenii de marketing din bănci, în condiţiile în care bugetele destinate ac­ţiu­nilor de promovare s-au redus de până la trei ori în criză, aceasta este opinia celor patru directori de marketing şi de comunicare prezenţi ieri la eveniment: Cristina Micu (ING Bank), Cristina Mihăilă (RBS România), Anca Rarău (BCR) şi Sergiu Mircea (BT).

Acest articol a apărut în ediţia tiparită a Ziarului Financiar din data de 14.06.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO