Şi anul acesta, bancherii tot aşteaptă reluarea creşterii economice înainte de a redeschide cu adevărat robinetul creditării, dar admit că există afaceri bune care merită mai multă atenţie chiar şi în acest moment în care nu există semnale că situaţia din economie se va îmbunătăţi „peste noapte“.
Printre speakerii primei zile a ZF Bankers ’13 s-au aflat Radu Gheţea, preşedintele CEC Bank şi al Asociaţiei Române a Băncilor, Răsvan Radu, preşedintele executiv al UniCredit Ţiriac Bank, Anthony Hassiotis, preşedintele executiv al Bancpost, Traian Halalai, preşedintele Eximbank, Henk Paardekooper, şeful RBS România, sau Markus Lause, director Enterprise Business Unit al Vodafone România.
Radu Gheţea a spus că, atunci când apar semnele creşterii economice, automat încep să apară solicitări de credite bancabile şi că, în prezent, foarte puţine proiecte sunt bancabile, cu excepţia anumitor segmente, cum ar fi agricultura, energia, administraţiile publice sau proiectele derulate cu fonduri europene.
Răsvan Radu a spus că mersul economiei este determinant în creşterea creditării şi că „băncile sunt doar nişte intermediari, nu creează creştere economică“.
După aproape cinci ani de criză, unii bancheri spun totuşi că se văd primele semnale timide de revenire, existând aşteptări ca situaţia să se îmbunătăţească începând din 2014. Unul dintre aceştia este Anthony Hassiotis de la Bancpost, care spune că anul viitor va fi unul mai bun pentru piaţa bancară, având în vedere că încep să se mişte clienţii individuali, iar creşterea pe cardurile de credit indică o revenire a consumului.
Traian Halalai, preşedintele Eximbank, vede la rândul său semnale pozitive în zona creditării companiilor. El afirmă că finanţarea companiilor exportatoare este principala ţintă a băncii şi că în prezent a ajuns să aibă solicitări pentru acordarea de credite sau garanţii unor companii care prestează servicii sau vor să facă achiziţii pe pieţe mai puţin tradiţionale pentru exporturile româneşti, cum ar fi state din Asia Centrală, Africa sau America de Sud.
De cealaltă parte, Henk Paardekooper, şeful RBS România, este adeptul restructurării sistemului bancar. RBS a renunţat anul acesta la businessul de retail şi a închis aproape întreaga reţea teritorială, în condiţiile în care intenţionează să se concentreze doar pe clienţii corporate.
Markus Lause de la Vodafone România a spus că băncile care dezvoltă o aplicaţie pentru mobil creează un nou canal de comunicare cu clientul şi că, datorită aplicaţiilor mobile, nu mai e nevoie ca clientul să vină la ghişeul băncii. În opinia sa, în mai puţin de zece ani vom schimba cardul cu smartphone-ul, există un potenţial enorm.
O altă concluzie a primei zile a ZF Bankers ’13 este aceea că băncile nu mai pot ignora reţelele sociale şi serviciile de cloud computing dacă vor să-şi eficientizeze businessul, pentru că platformele online vor trece în perioada următoare din categoria canalelor alternative de vânzare în categoria instrumentelor de business principale. Răzvan Olteanu (Romsys), Eugen Schwab-Chesaru (Pierre Audoin Consultants), Eldar Banjica (Saga) şi Marius Georgescu (Microsoft România) au arătat că tot mai multe instituţii de credit europene au început să folosească serviciile de cloud care le permit să-şi desfăşoare activitatea fără investiţii iniţiale costisitoare în echipamente de stocare a datelor, iar acesta este trendul urmat şi de băncile locale.
În altă ordine de idei, directorii de marketing din sectorul bancar au ajuns la concluzia că bugetele tot mai reduse îi obligă să fie şi mai creativi. Recomandările şi „the word of mouth“ sunt instrumentele cele mai eficiente de care dispun oamenii de marketing din bănci, în condiţiile în care bugetele destinate acţiunilor de promovare s-au redus de până la trei ori în criză, aceasta este opinia celor patru directori de marketing şi de comunicare prezenţi ieri la eveniment: Cristina Micu (ING Bank), Cristina Mihăilă (RBS România), Anca Rarău (BCR) şi Sergiu Mircea (BT).
Acest articol a apărut în ediţia tiparită a Ziarului Financiar din data de 14.06.2013
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels