Bănci și Asigurări

”Conferinţa de Taxe PwC România: Noua politică fiscală, la ce ne aşteptăm?” Ce cred companiile despre facilităţile fiscale şi creşterea taxelor? Câteva noutăţi de la ANAF

Opinia specialistului

”Conferinţa de Taxe PwC România: Noua politică fiscală, la ce ne aşteptăm?” Ce cred companiile despre facilităţile fiscale şi creşterea taxelor? Câteva noutăţi de la ANAF

De la stânga la dreapta: Daniel Anghel, Partener, Liderul serviciilor fiscale şi juridice, Diana Coroabă, Partener, Dan Dascălu, Partener D&B David şi Baias, Ionuţ Simion, Country Managing Partner, Mirela Călugăreanu, preşedinte ANAF, Andreea Mitiriţă, Partener, Ruxandra Târlescu, Partener

04.03.2021, 09:00 715

Contextul cauzat de pandemia COVID-19 a impus intervenţia statului pentru susţinerea afacerilor prin facilităţi fiscale, precum amânarea unor plăţi de taxe, rambursarea de TVA cu control ulterior sau compensarea unor debite. Potrivit unui sondaj realizat de PwC România în cadrul Conferinţei Anuale de Taxe 2021, „Viitorul începe azi: De la supravieţuire la reconstrucţie. Noua politică fiscală, la ce ne aşteptăm?”, 59% dintre companiile respondente se aşteaptă ca statul să menţină facilităţile fiscale în perioada post-pandemie. Însă pe termen mediu şi lung, aceste facilităţi implică un cost pentru buget, conducând la creşterea deficitului bugetar.

”Pachetul de stimuli fiscali a fost acordat în limitele permise de situaţia bugetară din 2020, an în care deficitul bugetar a ajuns la 9,8% din PIB.  În timp ce cheltuielile publice cresc accelerat, veniturile bugetare scad în toate statele.  Deşi creşterea datoriei publice este opţiunea pe termen scurt pentru supravieţuirea afacerilor, fiscalitatea devine esenţială în reconstrucţia economiei pe termen lung”, a declarat Daniel Anghel, Partener, Liderul serviciilor fiscale şi juridice, PwC România.

El a arătat că redresarea încasărilor bugetare se poate face prin două direcţii:  îmbunătăţirea colectării taxelor existente şi/sau creşterea fiscalităţii. ”Majorarea taxelor, aşa cum ştim, se poate face rapid prin legislaţie, însă nu credem că ar avea efectul scontat, ci din contră ar împovăra mediul de afaceri şi ar frâna revenirea economică. În cazul României este evident că poate fi îmbunătăţită colectarea, soluţia este întărirea administraţiei fiscale prin implementare de sisteme IT, pregătirea personalului, procese de reformă coordonate”, a spus Daniel Anghel.

Totuşi, 51% dintre respondenţii la sondajul PwC România se aşteaptă la creşterea taxelor în acest an.

”Atingerea echilibrului bugetar în 2021 este o sarcină foarte dificilă pentru că este nevoie de bani la bugetul de stat pentru a asigura resursele necesare recuperării şi relansării economice, dar şi finanţării unor domenii importante: educaţie, sănătate, cercetare şi inovare. Multe state au în vedere creşterea taxelor, dar se va întâmpla abia din 2022. O modificare a sistemului de taxe, dincolo de crearea unor dezechilibre competitive în ţările din zona noastră, atrage după sine un impact direct asupra posibilităţii de redresare economică şi relansare a companiilor”, explică Ionuţ Simion, Country Managing Partner, PwC România.

 

ANAF vrea să implementeze în 2021 câteva proiecte în vederea digitalizării

ANAF derulează mai multe proiecte în vederea digitalizării, cum sunt cele privind casele de marcat, factura electronică, trafic control, SAF-T. În primul semestru vor fi interconectate casele de marcat. Factura electronică este  prioritate pentru acest an, iar pentru trafic control implementarea este gândită tot pentru 2021, dar termenul de finalizare este martie 2022, a precizat preşedintele ANAF.

”Informatizarea ANAF reprezintă o problemă istorică şi sistemică. Pierderile noastre sunt de multă vreme şi constante ca efecte relativ la veniturile colectate. Strategia noastră de digitalizare este dezvoltată proiect cu proiect. Implementarea SAF-T a început şi am avut prima rundă de consultări în luna februarie atît cu mediul de afaceri, cât şi cu dezvoltatorii de soft. SAF-T este unul din cele şapte proiecte în curs de implementare pentru acest an”, a explicat Mirela Călugăreanu, Preşedintele ANAF.

Ea a arătat că, în cazul SAF-T, va începe un proiect pilot test pentru marii contribuabili, prin înrolarea pe bază de voluntariat, urmând ca de la 1 ianuarie 2022 să devină obligatoriu pentru marii contribuabili.

Referitor la SAF-T, reprezentanţii ANAF au arătat că sistemul implementat în România va urmări arhitectura OCDE 2.0 şi va cuprinde în prima fază datele din registrul jurnal: creanţele de încasat, datorii, mijloace fixe şi inventar.  Ulterior, sistemul va urmări şi simplificarea şi reducerea unor declaraţii, în special pe cele de TVA şi impozit pe profit.

De asemenea, ANAF va derula un proiect de reclasificare a contribuabililor în mari, mijlocii şi mici, întrucât ultima selecţie s-a realizat în 2016, cu implementare din 2017.

 

30% din totalul controalelor realizate de ANAF în acest an vor fi prin ”desk audit”

Potrivit Georgianei Stoian, director general adjunct la Direcţia Generală de Reglementare şi Colectare Creanţe din ANAF, cea mai solicitată facilitate a fost eşalonarea la plată în formă simplificată. ”Am ajuns la peste  40.000 de contribuabili care au depus cereri. Ne gândim ca acest mecanism nou de eşalonare simplificată să îl preluăm în prevederile Codului de procedură fiscală.”, a menţionat aceasta.

În ceea ce priveşte controalele fiscale, Sia Jiru, Director Gen. Adj., DG Coordonare Control Fiscal ANAF, a spus că în 2021 vor fi continuate controalele în domeniul comerţului electronic, iar în cazurile de risc fiscal ridicat în cadrul altor controale şi cazuri de evaziune fiscală vor fi extinse acţiunile de control şi către beneficiarii direcţi ai companiilor. ”Vrem ca numărul de verificari prin desk audit să ajungă la 30% din totalul controalelor realizate de ANAF în acest an”, a punctat Mirela Călugăreanu.


Advertorialele de pe ZF.ro sunt marcate cu Advertorial, (P), articol cu conţinut publicitar, sau Opinia Specialistului. 

 
 
AFACERI DE LA ZERO