Consiliul fiscal, instituţia indepedentă care trebuie să amendeze politicile fiscale ale oricărui guvern, consideră că reducerea CAS cu 5 puncte procentuale fără măsuri de compensare sustenabile va aduce un derapaj major în politica fiscal - bugetară în special începând cu anul 2015.
"În condiţiile în care propunerea legislativă ar fi adoptată fara masuri de compensare a efectelor bugetare negative, nu numai că atingerea obiectivului pe termen mediu în anul 2015 apare drept virtual imposibilă, dar ar exista un risc ridicat de înregistrare a unui derapaj major în politica fiscalbugetară,de natură să apropie periculos poziţia bugetară de pragul de declanşare a procedurii de deficit excesiv (3% din PIB)", a spus duminică dimineaţa Consiliul fiscal în raportul privind analiza impactului reducerii CAS cu 5 puncte procentuale asupra finanţelor publice.
"Percepţia favorabilă a investitorilor asupra economiei româneşti, concretizată în reducerea la minime istorice a costurile de finanţare ale statului, are ca fundament ipoteza continuării procesului de consolidare fiscală în linie cu angajamentele asumate. Un derapaj major începând cu 2015, aşa cum se prefigurează în prezent, ar fi de natură să deterioreze această percepţie, cu consecinţe nefavorabile asupra costurilor de finanţare", a menţionat Consiliul fiscal.
Guvernul Ponta a aprobat reducerea CAS cu 5 puncte procentuale începând de la 1 octombrie, măsură salutată de mediul de afaceri având în vedere nivelul ridicat de impozitare pe forţa de muncă. În schimb FMI nu a fost de acord cu această măsură având în vedere că guvernul nu a prezentat soluţii de compensare a golulul bugetar estimat la 5 miliarde de lei pe an.
Propunerea de reducere a CAS a fost trimisă parlamentului, care a aprobat-o. "Consiliul fiscal nu poate valida faptul că impactul financiar a fost luat în calcul în prognoza veniturilor bugetare şi nu afectează ţintele bugetare anuale şi pe termen mediu, conform prevederilor art. 13 din LRFB, în condiţiile în care propunerea legislativă nu este însoţită de o proiecţie actualizată a veniturilor
bugetare în ansamblu, iar măsurile de compensare avute în vedere, fie nu acomodează pierderile de venituri aferente tuturor măsurilor fiscale avute în vedere (cum se întâmplă pentru 2014), fie nu sunt cuantificate explicit sau de o manieră credibilă (pentru intervalul 2015-2017), într-o manieră aflată în vădită contradicţie cu principiul responsabilităţii fiscale statuat de LRFB", se menţionează în raportul Consiliului fiscal.
Consiliul fiscal apreciază că adoptarea propunerii legislative de reducere a CAS cu 5 pp. la angajator, "deşi în mod cert dezirabilă din perspectiva mediului de afaceri, nu este posibilă în condiţiile respectării angajamentului de consolidare fiscală asumat (ce incumbă din tratatele europene) fără identificarea unor măsuri compensatorii de dimensiuni echivalente (deci de amploare), reprezentate de
majorări/extinderi de bază de impozitare si/sau de reducerea unor cheltuieli".
Preşedintele Consiliului fiscal este Ionuţ Dumitru, economistul şef al Raiffeisen Bank. Consiliul fiscal este format din cinci membri validaţi de Parlament, pe o perioadă de nouă ani, fiind propuşi de Academia Română, Asociaţia Română a Băncilor sau Banca Naţională a României.
Vicepreşedinte al Consiliului Fiscal este Răzvan Victor Stanca, economist principal în cadrul Direcţiei de Studii Economice a Băncii Naţionale. Ceilalţi membri ai instituţiei care analizează şi „amendează“ politicile fiscal-bugetare sunt Tatiana Moşteanu, decan al Facultăţii de Finanţe-Bănci din cadrul ASE, Lucian Liviu Albu, director al Institutului de Prognoză Economică al Academiei Române, şi Silviu Marius Şeitan, care a lucrat anterior în cadrul Ministerului Finanţelor Publice, în Institutul Bancar Român sau în Centrul de Cercetări Financiare şi Monetare al Academiei Române.
Citiţi aici opinia Consiliului Fiscal despre reducerea CAS cu 5 puncte procentuale