Bănci și Asigurări

Consiliul Fiscal: Proiectul legii bugetului pe 2020 este un pic mai realist, dar veniturile par supraestimate

Consiliul Fiscal: Proiectul legii bugetului pe 2020 este...

Autor: Iulian Anghel

13.12.2019, 00:05 515

„Consiliul Fiscal subliniază neconcordanţa între dezideratul de consolidare bugetară şi persistenţa tentativelor de relaxare fiscală.“

Guvernul va miza în legea bugetului pe 2020 pe venituri, ca pondere în PIB, mai reduse şi cheltuieli de asemenea mai reduse faţă de strategiile fiscal-bugetare din trecut, dar, din noua strategie fiscal-bugetară 2020-2022 se poate deduce că veniturile aşteptate din TVA şi din accize sunt supradimensionate.

În noua strategie fiscal-bugatară care însoţeşte legea de plafonare a cheltuielilor pe care guvernul PNL şi-a angajat astăzi răspunderea în Palament, se stipulează că veniturile şi cheltuielile ca pondere în PIB vor însemna 31,38% şi respectiv 35,81% (33,51% şi 36,07% în strategia anterioară), iar nivelul datoriei publice în PIB (metodologie europeană) este de 36,4% faţă de un nivel de 34,9% anterior, arată raportul Consiliului Fiscal asupra noii strategii fiscal-bugetare 2020-2022.

Potrivit documentului citat, în timp ce ponderea în PIB a veniturilor fiscale (exclusiv contribuţiile sociale) evidenţiază o uşoară diminuare de la 15,7% din PIB în 2020 la 15,5% din PIB la finalul orizontului de prognoză, nivelul proiectat al veniturilor din fonduri structurale rămâne la o valoare apropiată de 2,4% în intervalul 2020-2021, accelerând surprinzător la 2,8% din PIB în anul 2022.

„Consiliul Fiscal apreciază că, în principal, variaţiile nominale proiectate ale celor mai importante categorii de venituri fiscale sunt aproximativ în linie cu cele ale bazelor macroeconomice relevante în primii doi ani acoperiţi de strategie, excepţie fiind: evaluarea veniturilor din TVA în anii 2021-2022 pare a indica o supraestimare pentru primul an în raport cu baza macroeconomică aferentă (consumul populaţiei, exclusiv autoconsumul) şi o inversare a acestei deviaţii în al doilea an; estimarea veniturilor din accize este considerată de Consiliul Fiscal ca fiind optimistă şi nu ia în considerare recenta abrogare a supraaccizei pentru carburanţi începând din 1 ianuarie 2020.“

Potrivit sursei citate, este relativ riscant ca impactul acestei măsuri să nu fie luat în calcul, având în vedere atât impactul bugetar asociat (estimat a fi de circa 0,4% din PIB la nivelul anului 2020), cât şi stadiul avansat al parcursului legislativ al acestei măsuri. Consiliul mai observă şi că abrogarea menţionată mai sus include şi supra-impozitarea locurilor de muncă part-time, măsură care va reduce veniturile.

„Starea bugetului public, aşa cum sugerează şi noua strategie fiscal-bugetară, rămâne foarte încordată având în vedere puţinătatea resurselor publice în raport cu presiuni mari pe buget, inclusiv din perspectiva asumării aplicării unor active normative (aplicarea legii pensiilor potrivit calendarului în vigoare).“

Potrivit opiniei semnate de Daniel Dăianu, şeful instituţiei, periculoasă pentru nivelul veniturilor fiscale ar fi şi o eventuală reducere a TVA la 16% de la 1 ianuarie 2020, cum cere un proiect aflat în circuit parlamentar.

„Consiliul Fiscal subliniază neconcordanţa între dezideratul de consolidare bugetară şi persistenţa tentativelor de relaxare fiscală. În acest context, în opinia Consiliului Fiscal, Strategia Fiscal-Bugetară 2020 -2022 ar trebui să conţină un capitol separat care să evalueze riscurile ce pot afecta prognoza indicatorilor macroeconomici şi bugetari, precum şi eventuale măsuri avute în vedere în ipoteza în care aceste riscuri se materializează, mai ales luând în considerareevoluţiilede pe pieţele financiare internaţionale şi posibilele implicaţii asupra rating-ului suveran al României.“

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO