Bănci și Asigurări

Consumul privat a revenit pe plus în iunie, după două luni de picaj, susţinut în special de vânzările de mobilă, electrocasnice şi de comerţul online. Nu există apetit pentru modă

Consumul privat a revenit pe plus în iunie, după două...

Autor: Cristina Roşca

06.08.2020, 17:45 203

♦ Scăderile din aprilie (19,5%) şi mai (5,3%) în serie brută au fost primele scăderi pentru consumul privat de după august 2013.

Cifra de afaceri în comerţul cu amănuntul, cel mai important indicator pentru consumul privat, a crescut în serie brută cu 2,9% în iunie 2020 versus aceeaşi lună a anului trecut. 

Avansul a fost susţinut de vânzările de bunuri alimentare (3,6%) şi mai ales nealimentare (8,8%), pe când piaţa de carburanţi este în continuare pe minus 8,8%. Această creştere anuală a consumului privat în iunie reprezintă o revenire după două luni de picaj, scăderea anterioară fiind provocată de impactul pandemiei de Covid-19 asupra economiei.

Astfel, încrederea românilor în a cumpăra şi apetitul de consum au revenit în luna iunie după două luni „anemice“, în care pandemia de Covid-19 şi-a pus amprenta asupra economiei în ansamblul său.

„Ritmul anual al vânzărilor din comerţul cu amănuntul a revenit în teritoriu pozitiv în iunie, cu un plus de 2,9%, după ajustările din aprilie şi mai (determinate de restricţiile implementate pentru contracararea crizei sanitare). Se evidenţiază creşterea vânzărilor de produse nealimentare cu 8,8% an la an. În cadrul acestora se observă majorarea  vânzărilor de bunuri prin intermediul caselor de comenzi sau internet pentru a treia lună consecutiv cu peste 50% an/an în iunie (52,5%)“, potrivit analiştilor Băncii Transilvania.

Este interesant de urmărit evoluţia pe segmente, observându-se diferenţe semnificative de la o piaţă la alta.

Mai exact, vânzările de bunuri nealimentare au crescut puternic, fiind de altfel principalul motor de creştere în iunie. Totuşi, şi aici se remarcă evoluţii contrastante. Astfel, vânzările online au avansat cu 50%, pe când cele de mobilă sau electrocasnice „ bunuri de folosinţă îndelungată - au crescut cu aproape 15%. Vânzările online - comerţ cu amănuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin internet „ sunt analizate separat de Institutul Naţional de Statistică.

La polul opus, românii nu s-au înghesuit să cumpere haine şi încălţări, vânzările având o scădere de 12,7% faţă de iunie 2018. O explicaţie poate fi şi faptul că în România 99% din shoppin­gul de profil se face la mall, iar centrele comerciale mari au fost închise până pe 15 iunie. Chiar şi după reluarea activităţii, restaurantele din malluri şi cinematografele din incintă au rămas închise, doar magazinele fiind funcţionale. În acest context a scăzut puternic traficul, însă a crescut gra­dul de conversie, mai exact cei care vin şi cum­pără, nu doar se plimbă şi fac shopping de impuls.

Magazinele de mobilă şi bricolaj sunt doar parţial în malluri, existând în continuare un număr mare de jucători care au pariat şi pe stradal sau pe magazine independente. Acestea s-au deschis cu o lună mai devreme, iar vânzările şi-au revenit încă din iunie.

„Iunie şi iulie au fost luni bune din punctul de vedere al vânzărilor. Majoritatea operatorilor din industria bunurilor de folosinţă îndelungată (mobilă, electrocasnice, decoraţiuni - n.red.) au mizat pe oferte de preţ, iar acestea s-au resimţit în mod pozitiv în vânzări“, spune Dan Şucu, proprietarul Mobexpert, unul dintre cei mai puternici antreprenori locali. Mobexpert este la rândul său unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa de mobilă.

Şucu este de părere că vânzările merg bine datorită ofertelor, dar fix din acelaşi motiv, marjele de profit sunt „sub asediu“.

„Am încercat să recuperăm din vânzări sacrificând marjele. Ne-am gândit să păstrăm şi fabricile funcţionale şi locurile de muncă. În magazinele noastre nu am făcut însă oferte doar la produsele realizate în fabricile proprii, ci în tot ce înseamnă unităţi de producţie din România.“

El spune că a găsit înţelegere de la parteneri, indiferent că sunt producători de mobilă, de materii prime sau de semifabricate, toată lumea a redus din preţ pentru a reporni vânzările.

Mai mult, omul de afaceri se arată optimist şi în ceea ce priveşte lunile următoare.

„Avem comenzi bune pentru august şi septembrie. Noi lucrăm şi pe comandă şi putem vedea ce se va întâmpla în lunile următoare.“

Analiştii Băncii Transilvania sunt şi ei optimişti când vine vorba de viitor. Ei spun că în perioada 2020-2022 estimează un ritm mediu anual de creştere de 2,8%.

„Estimările econometrice elaborate indică evoluţia vânzărilor din comerţul cu amănuntul la un ritm sub potenţial pentru a treia lună consecutiv în iunie, concomitent cu tendinţa de deteriorare a componentei  structurale (spre nivelul minim din iulie 2014), aspecte   care confirmă finalul ciclului economic post-criză, determinat de incidenţa pandemiei. În  scenariul  macroeconomic central BT ne aşteptăm la creşterea consumului privat cu un  ritm mediu anual de 2,8% în perioada 2020-2022, pe fondul perspectivelor de  intrare  într-un nou ciclu investiţional (post-pandemie) cu impact pozitiv pentru piaţa forţei de muncă, nivelului redus al costurilor reale de finanţare şi continuării procesului de convergenţă economică europeană.“

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO