Bănci și Asigurări

În criza actuală, băncile au fost parte a soluţiei, nu a problemei, iar digitalizarea a fost puternic accelerată de pandemia de Covid-19. Neacşu, Preşedintele ARB şi Directorul General al CEC Bank: Vizavi de sistemul bancar, putem spune că suntem la un nivel foarte solid, din punct de vedere a solvabilităţii şi a lichidităţii, lucru dovedit imediat ce această pandemie a izbucnit

Videoconferinţa „Sistemul bancar după un an de pandemie”

În criza actuală, băncile au fost parte a soluţiei,...

Autor: Alexandra Matei

17.06.2021, 16:30 286

♦ La finalul anului trecut, sistemul bancar românesc avea o solvabilitate de peste 25%. ♦ Ritmul de creştere a intermedierii financiare a fost de aproximativ 6% în 2020, iar anul acesta el ar putea fi depăşit. ♦ Astăzi, 2 din 3 români folosesc serviciile bancare digitalizate, fie că este vorba despre un cont curent, un credit sau despre plăţi. ♦ La nivel macroeconomic, riscul inflaţionist trebuie urmărit cu atenţie în perioada următoare.

Sistemul bancar românesc se confruntă de mai bine de un an cu criza generată de pandemia de Covid-19, însă, în această perioadă, băncile s-au mobilizat şi au reuşit să facă faţă perioadelor critice. Astfel, încă de la debutul pandemiei, ele au fost parte a soluţiei, nu a problemei, cum s-a întâmplat în criza anterioară, iar un efect pozitiv rezultat în urma acestei pandemii a fost accelerarea digitalizării atât în domeniul bancar, cât şi în celelalte domenii ale economiei.

„Vizavi de sistemul bancar, putem spune că suntem la un nivel foarte solid, din punct de vedere a solvabilităţii şi a lichidităţii, lucru dovedit imediat ce această pandemie a izbucnit. Sistemul bancar a răspuns bine nevoilor economiei fără să avem cazuri de panică, lipsă de lichiditate sau de cash. Vorbim de un sistem bancar care s-a pus imediat la dispoziţia economiei reale, am înţeles nevoia de a ne adapta cu soluţii pragmatice, cum ar fi amânarea la plată a datoriilor, iar nevoia de a oferi confort pentru clienţii noştri a fost un obiectiv principal al bancherilor. Băncile s-au mobilizat şi au finanţat economia reală. Cuvântul de ordine al anului 2020 a fost adaptarea, atât pentru noi ca sistem bancar, cât şi pentru economia reală”, a spus Bogdan Neacşu, Preşedintele Asociaţiei Române a Băncilor şi Directorul General al CEC Bank, în cadrul videoconferinţei <<Sistemul bancar după un an de pandemie>>.

Tot el spune că anul trecut a fost vorba despre o creştere a intermedierii financiare din perspectiva operaţiunilor la distanţă, iar tot sistemul bancar a reuşit, într-un timp foarte scurt, să pună la dispoziţie operaţiuni astfel încât clienţii să nu simtă aceste limitări venite odată cu Covid-19.

Acesta menţionează un ritm de creştere de aproximativ 6%, pe care îl consideră remarcabil, având în vedere că în anumite luni creditarea a fost încetinită sau stopată şi se aşteaptă ca în 2021 acest ritm de creştere să fie depăşit.

Lunile mai şi iunie din 2020, susţine Preşedintele ARB şi Directorul General al CEC Bank, au fost momente de intensitate maximă pentru că a fost nevoie să se găsească permanent soluţii, astfel încât economia reală să simtă din partea sistemului bancar un rol proactiv în derularea programelor pe care statul le-a pus la dispoziţie, dar şi pentru a injecta lichidităţile disponibile în proiecte viabile.

„La finalul anului 2020 aveam un sistem bancar stabil, cu o solvabilitate de peste 25%, cu o lichiditate mult îmbunătăţită”, a precizat el.

Anul 2021 a început în forţă, afirmă Bogdan Neacşu în timpul videoconferinţei, iar băncile sunt preocupate de cum să finanţeze şi cum să ducă mai departe aceste lichidităţi.

El este de părere că în perioada următoare trebuie să existe un echilibru în sistemul bancar, bancherii trebuie să fie capabili să îşi asume riscuri şi să dea curs oportunităţilor şi totodată să ţină cont că rolul principal al băncilor este acela de a asigura intermediere financiară.

Unul dintre efectele pozitive ale pandemiei, pe care îl menţionează şi Radu Graţian Gheţea, Preşedintele Consiliului de Administraţie, Libra Bank, este faptul că în toate domeniile digitalizarea a fost accelerată şi, în special în domeniul bancar, a fost vizibil acest lucru.

Incluziunea financiară, un obiectiv principal al ARB, este în plin proces de creştere, precizează el. Datele arată, în acest sens, că astăzi, 2 din 3 români folosesc serviciile bancare digitalizate, fie că este vorba despre un cont curent, un credit sau despre plăţi.

„Plăţile au reprezentat motorul pentru digitalizare. Toată lumea a fost foarte încântată când am trecut la carduri. La noi au prins foarte bine operaţiunile de plată făcute chiar la ATM-uri sau alte sisteme de plată. De curând, în România s-a introdus sistemul de plăţi instant, care, în opinia mea, este viitorul. În România sunt la ora actuală nişte bănci pionier – CEC Bank şi Libra Bank –, la care se adaugă şi Banca Transilvania şi BCR, care au promovat sistemul şi el funcţionează foarte bine”, a subliniat Radu Graţian Gheţea.

El le recomandă celor care deja se preocupă de implementarea sistemului de plăţi instant să se grăbească, iar celor care nu s-au apucat încă, să aibă în vedere că în scurt timp vor exista presiuni din partea Comisiei Europene de a transforma aceste plăţi instant într-un standard.

În ceea ce priveşte riscurile în sistemul bancar, Cristian Popa, Membru al Consiliului de Administraţie al BNR, spune că acestea sunt limitate.

Totuşi, la nivel macroeconomic, el susţine că se uită atent la riscul care vine din partea inflaţiei, întrucât se vorbeşte despre creşteri importante ale preţurilor materiilor prime şi este evident că şi România importă aceste evoluţii.

„Eu cred că pericolul inflaţionist nu trebuie omis. În această perioadă este real, importăm inflaţie. Preţurile internaţionale la mărfuri au crescut semnificativ. Acest proces ar putea fi tranzitoriu, ar putea fi de moment sau ar putea avea un caracter mai degrabă permanent. Avem şi ştim că avem o răspundere mare în faţa cetăţenilor, aceea de a prezerva puterea de cumpărare a monedei naţionale. Avem mandatul de stabilitate a preţurilor. Cred însă că este prematur să spunem mai mult la acest moment, decât că stăm alături de mandatul nostru, că vom fi cerebrali, raţionali, ca şi până acum şi cred că am arătat că putem face asta”, a mai spus acesta.

Cristian Popa este de acord cu faptul că indicatorii de sănătate ai sectorului bancar sunt la valori similare sau chiar mai bune decât mediile europene.

De asemenea, el subliniază faptul că sectorul bancar românesc a învăţat multe din precedenta criză, ceea ce se vede în rezultatele actuale, fie că este vorba despre solvabilitate, lichiditate sau rata creditelor neperformante.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO