Bănci și Asigurări

CSALB: Valoarea beneficiilor obţinute din negocierile dintre consumatori şi bănci s-a apropiat de 2 mil. euro în 2021, plus 45%. “În 2022, miza principală este ca băncile să devină proactive”

Alexandru Păunescu, membru în Colegiul de Coordonare al CSALB

Alexandru Păunescu, membru în Colegiul de Coordonare al CSALB

Autor: Cristina Bellu

02.02.2022, 13:03 52

Valoarea beneficiilor obţinute din negocierile dintre consumatori şi bănci a fost de 1,94 mil. euro în 2021, în creştere cu 45% faţă de valoarea înregistrată în 2020, potrivit datelor raportate de Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB).

Rezultatul bifează şi cea mai mare valoare înregistrată în cei şase ani de activitate ai CSALB, începând cu 2016, perioadă în care valoarea totală a beneficiilor s-a apropiat de 6 milioane de euro.

Datele CSALB arată că anul trecut, 9 din 10 negocieri între consumatori şi bănci s-au încheiat cu împăcarea părţilor şi cu acceptarea soluţiilor propuse de conciliatorii instituţiei. Totodată, rata de respingere a cererilor de către bănci a scăzut la cel mai mic nivel: 17% raportat la întregul sistem bancar.

Practic, mai mult de opt din zece cereri care au avut solicitări negociabile şi-au găsit rezolvarea în cadrul centrului.

„Rezultatele anului 2021 arată, fără echivoc, faptul că atunci când consumatorii formulează cereri justificate şi le argumentează cu documente, băncile nu rămân deloc indiferente la solicitările lor de sprijin”, spune Alexandru Păunescu, membru în Colegiul de Coordonare al CSALB.

În privinţa cererilor înregistrate de CSALB, din cele 2.525 de cereri, 1.551 au fost adresate băncilor şi 974 adresate IFN-urilor.

Perioada 2020-202, afectată de criza sanitară, a generat peste 5.000 de cereri de negociere cu băncile şi IFN-urile, iar în cei şase ani de activitate CSALB a primit peste 9.100 de solicitări.

Tot anul trecut s-a înregistrat şi cel mai mare procent de negocieri încheiate cu împăcarea părţilor din totalul concilierilor: 89%. Doar în 55 de negocieri, una dintre părţi sau ambele nu au acceptat soluţiile propuse de conciliatori.

În 2021, CSALB a primit în raport cu băncile 350 de cereri de radiere a înregistrărilor din Biroul de Credit (23% din totalul cererilor adresate lor), iar în raport cu IFN-urile s-au primit 823 de cereri de radiere (85% din totalul cererilor adresate lor).

“Din păcate, nu toate cererile pot face obiectul unei negocieri. De exemplu, solicitările de ştergere a înregistrărilor din Biroul de Credit nu pot forma obiectul unei negocieri, chiar dacă şi numărul acestora a crescut. Recomandăm în continuare consumatorilor ca pentru radierea înregistrărilor din Biroul de Credit să se adreseze direct băncilor/IFN-urilor”, spun reprezentanţii CSALB.

Cererile respinse de bănci din motive nejustificate au ajuns la cel mai mic nivel de la înfiinţarea CSALB: 17%, însă unele bănci au procentul de clasare sub 10% ori chiar sub 5%.

La începutul anului 2021, CSALB a recomandat băncilor şi IFN-urilor ca procentul de respingere a cererilor justificate să nu depăşească 20 de procente din totalul solicitărilor primite. În plus, au fost recomandate băncilor atât o reanalizare a cererilor clasate, cât şi a cazurilor de executare silită sau a dosarelor ajunse în instanţă.

„Pentru anul 2022 considerăm că miza principală va fi ca băncile să devină proactive. Dacă până acum băncile au răspuns la cererile consumatorilor de intrare în negociere, ne-am dori să vedem din partea băncilor că iniţiază chiar ele un dialog cu consumatorii nemulţumiţi sau care au probleme în plata ratelor, pentru rezolvarea acestor diferende prin intermediul concilierii”, adaugă Alexandru Păunescu.

 
 
 


 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO