Bănci și Asigurări

Cu jucatori noi, piata de factoring se indreapta spre un miliard de euro

Cu jucatori noi, piata de factoring se indreapta spre un miliard de euro

Richard Lublinski, directorul general al ING Commercial Finance: Vrem sa finantam intreprinderile mici si mijlocii care au un portofoliu de creante cu maturitati de 60-90 de zile, au probleme cu lichiditatile si dificultati in a obtine finantari.

15.09.2006, 18:56 76

ING Commercial Finance, divizia specializata in servicii de factoring a grupului ING, se va adresa in special micilor intreprinzatori, concentrandu-se pe factoringul intern, a spus pentru ZF Richard Lublinski, directorul general al companiei.
In prezent, ING Commercial Finance parcurge ultimii pasi pentru inregistrarea ca IFN sub noile norme ale BNR, iar activitatea sa va incepe de luna viitoare.
Lublinski, 43 de ani, spune ca piata factoringului are un potential mare de crestere, avand in vedere ca majoritatea intreprinderilor mici si mijlocii intampina probleme in finantare.
"Avem ca tinta sa atingem 30% din piata pana la sfarsitul anului 2007. Vom avea 20 de angajati si intre 100 si 200 de clienti pana atunci", spune Lublinski. El estimeaza ca pana la sfarsitul anului viitor piata va ajunge la 1 - 1,1 miliarde de euro.
La sfarsitul lui 2005, piata de factoring era de 550 de milioane de euro, potrivit Factors Chain International (FCI), una dintre cele mai mari organizatii specializate la nivel mondial.
In Romania, FCI are patru membri - BCR, BRD-SocGen, UniCredit si Compania de Factoring IFN, o societate detinuta de Banca Transilvania si Intermarket Bank, cea mai mare companie austriaca specializata in finantarea de creante.
Raiffeisen Bank, ABN Amro Bank si Romexterra ofera produse de factoring. "Vrem sa finantam intreprinderile mici si mijlocii care au un portofoliu de creante cu maturitati de 60 - 90 de zile, au probleme cu lichiditatile si dificultati in a obtine finantari", explica Lublinski.
Fiind o societate financiara nebancara, ING Commercial Finance isi va putea construi un profil de risc diferit de al unei banci, care este supusa unor reglementari mai stricte, mai spune el. Astfel, compania ar putea sa finanteze inclusiv creante a caror scadenta a fost depasita.
Pentru vanzarea produsului, compania se va baza pe reteaua de wholesale a ING, care va ajunge la 25 de unitati pana la sfarsitul anului. In prezent, ING are 60 de ofiteri de cont (relationship managers si branch managers), care ar putea sa vanda produse de factoring.
Compania de Factoring, celalalt actor de pe piata societatilor independente de factoring, si-a inceput deja activitatile, insa lansarea oficiala va avea loc pe 4 octombrie. Valentin Chirca, directorul general al companiei, spune ca pentru anul 2007 si-a propus sa atinga o cota de piata de 10%-15%. El vede o crestere similara a pietei, care urmeaza sa ajunga la un miliard de euro in 2007 si 1,3 mld. euro in anul urmator.
"Vom pune accent pe factoringul intern, care va reprezenta cel putin doua treimi din plasamentele noastre. Ne orientam cu precadere catre IMM ca segment de clienti, dar avem produse si pentru clientii corporativi mari", a declarat pentru ZF Valentin Chirca.
Pana la infiintarea celor doua companii, pe piata locala de factoring actionau numai banci.
BCR, cel mai mare jucator din sistem, detinea in decembrie trecut o cota de 53% pe piata de factoring, potrivit reprezentantilor sai. Banca este lider pe segmentul de factoring extern, care totalizeaza 250 de milioane, conform datelor FCI.
BRD-SocGen, al doilea jucator din sistem, este lider pe piata factoringului intern, care totalizeaza 300 de milioane de euro. Potrivit reprezentantilor sai, BRD are o cota de 38% din piata de operatiuni de factoring (intern plus extern), respectiv 211 milioane de euro.
La UniCredit, factoringul international a adus afaceri de 12 mil. euro in 2005.
"In prima jumatate a anului 2006 am avut un volum de aproape 5,5 milioane de euro", a declarat Camelia Ghinea, product manager factoring la UniCredit Romania.
Bancile care opereaza deja pe aceasta piata au inceput sa dezvolte pachete de servicii de factoring care includ, pe langa finantarea creantelor, si servicii de management al creantelor, respectiv administrare, colectare si, dupa caz, acoperirea riscului de neplata. In ultima perioada au crescut spectaculos operatiunile de factoring intern, dupa ce multa vreme ponderea cea mai mare o detinea factoringul legat de export.
Lublinski, care a condus pana recent o comapanie de factoring in Polonia, considera ca piata romaneasca de factoring este subdezvoltata comparativ cu celelalte piete din regiune.
Spre comparatie, in Polonia piata era de 3,7 miliarde anul trecut, iar in 2006 operatiunile de factoring ar trebui sa depaseasca 5 miliarde de euro. Romania era de altfel singura piata importanta din regiune unde nu existau companii independente specializate in factoring.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO