Bănci și Asigurări

Daniela Gladunea, KPMG: Fiecare societate trebuie să aibă un Regulament Intern care să corespundă specificului organizaţiei

Autor: Ştefan Stan

20.01.2016, 10:24 645

Trebuie ca fiecare societate să aibă un Regulament Intern, care să fie folost şi să corespundă specificului organizaţiei. Trebuie să fim pregătiţi, să fim atenţi când descriem eventuale evenimente şi să nu omitem etape să să le parcurgem în mod incorect, a declarat Daniela Gladunea, Managing Associate, NTMO, firma de avocatură asociată KPMG Legal, în cadrul conferinţei Relaxare fiscală, litigii şi amnistie in 2016. Cu ce preţ?. 

”Inspecţia Muncii au subliniat că angajatorul trebuie să folosească un Regulament Intern, care trebuie să fie folosit şi să corespundă specificului organizaţiei. În ceea ce priveşte pregătirea insuficientă, trebuie să fim atenţi să nu omitem anumite etape sau să le parcurgem într-un mod incorect”. 

Ce a mai declarat Daniela Gladunea

Cu toţii ne putem confrunta cu litigiile de muncă, atât din perspectiva angajatorului, cât şi a angajatului.

Se vehiculează în piaţă că există un număr semnificativ de litigii. Ultima cifră disponibilă este pentru anul 2014. Ar exista în jur de 64.000 de litigii de muncă. Numărul este încă mare. Întrebarea firească ar fi: câte dintre acestea sunt câştigate de salariaţi şi câte sunt câştigate de către angajator.

Se vehiculează atât în media, cât şi în mediul de afaceri şi cel al consultanţilor, este că marea majoritatea sunt câştigate de salariaţi.

Un furt, care este bine documentat şi bine probat în instanţă, dacă sancţiunea este considerată prea gravă poate fi înlocuită cu una mai blândă. Desigur că se nasc nişte frustrări în asemenea situaţii. În ceea ce priveşte costurile.

Din partea inspecţiei muncii pot exista controale. Am întâlnit îndreptarea atenţiei inspectorilor de muncă către nişte zone mai noi: prestarea muncii în cadrul altor contracte, fără altele decât cele stabilite prin contractul individual de muncă, iar măsura a fost încheierea contractului.

În momentul în care vorbim despre contracte individuale de muncă, altele sunt obligaţiile fiscale. Altul este tratamentul fiscal al prestărilor de servicii cu persoane fizice. Multe societăţi desfăşoară activităţi tranzacţionare. Multe societăţi detaşează angajaţii proprii într-un stat UE. Ceea ce se poate întâmpla este că nu respectăm reglementările de dreptul muncii aplicabile în ţara respectivă.

Devine din ce în ce mai uşor totuşi să obţinem executarea unei hotărâri civile dintr-un alt stat UE înspre România.

Este vorba despre un litigiu care s-a purtat cu sindicatul de acolo, din cadrul unei companii mari româneşti care şi-a detaşat angajaţii într-un alt stat.

Am avut exemplu următoarea speţă, unde deşi în contractul colectiv de muncă este prevăzută o primă, aceasta nu a fost acordată. Dacă ne gândim că sunt sute de angajaţi care îşi cer această primă în baza contractului colectiv de muncă, implicaţiile sunt destul de serioase pentru angajator.

Lipsa descrierii faptei este o eroare destul de mare. Este important să fie descrisă fapta. Dacă doar spunem „salariatul a manifestat un comportament neadecvat”. Un alt aspect de care salariaţii încearcă să se folosească este să depună la angajator un certificat de concediu medical. De ce? Pentru că deja i se comunicate deja cererea de concediere.

O altă situaţie cu care ne confruntăm frecvent: să intervenim după ce o situaţie deja s-a întâmplat, sau când avem precedent. Lucrurile devin dificil de explicat în faţa instanţei.

Spre exemplu, societatea a concediat o persoană pentru necorespundere profesională. Instanţa a considerat că persoana trebuie reintegrată. Însă, după reintegrare, societatea l-a concediat din nou, însă de data aceasta pentru că i s-a desfiinţat postul. Este dificil să convingem instanţa că cele două procese nu au legătură unul cu celălalt.

Sunt anumite zone pe care se poate merge, se pot îmbunătăţi lucrurile. Chiar şi cei de la Inspecţia Muncii au subliniat că angajatorul trebuie să folosească un Regulament Intern, care trebuie să fie folosit şi să corespundă specificului organizaţiei. În ceea ce priveşte pregătirea insuficientă, trebuie să fim atenţi să nu omitem anumite etape sau să le parcurgem într-un mod incorect.
 

Aş spune că şi la nivelul instanţelor se vede o schimbare, faţă de anii anteriori câştigă mai mult şi angajatorii, şi instanţele au devenit mai pragmatice, s-au confruntat cu mai multe situaţii de acelaşi gen în mod repetat, dar am avut parte şi de o clarificare la nivel general.  

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO