Bănci și Asigurări

Datoria publică a ajuns, în aprilie, la 50% din PIB. Faţă de aprilie 2020, datoria publică a crescut cu 121 mld. lei

Datoria publică a ajuns, în aprilie, la 50% din PIB. Faţă de aprilie 2020, datoria publică a crescut cu 121 mld. lei

Autor: Iulian Anghel

03.07.2021, 11:56 3055

Datoria publică a ajuns în aprilie la 526,6 miliarde de lei (107,5 mld. euro), echivalentul a 49,9% din PIB-ul estimat pentru 2021.

Datoria publică a crescut enorm în anul  pandemiei, deşi căderea economică din 2020 nu a fost chiar atât de brutală pe cât se temeau economiştii (un minus de 3,9%).

Din aprilie 2020 până în aprilie 2021, statul a împrumutat 121,5 miliarde de lei (24,8 mld. euro).

În primele patru luni din 2021, statul s-a împrumutat cu încă 27,5 miliarde de lei (5,2 mld. euro).

Dacă ritmul împrumuturilor se menţine, la final de an datoria nouă va ajunge la 110 miliarde de lei, cu mult peste ţinta guvernului de 85 de miliarde de lei.

În trecut, economiştii susţineau că România, cu un PIB aproximativ de 230 mld. euro, nu-şi permite o datorie publică mai mare de 40-45% din PIB.

Acum, datoria a ajuns deja la 50% din PIB în doar primele patru luni din an.

Desigur că sunt ţări care au datorii de peste 100% din PIB. Italia are o datorie publică de peste 150% din PIB. Dar “trenurile personale”, cele care opresc în fiecare gară, merg acolo cu 150-170 de kilometri la oră, iar trenurile “Fracciarossa” ating viteze de 300 de kilometri pe oră.

Franţa a depăşit în criză datoria publică de 100% din PIB. Dar TGV-ul francez este celebru, cum autostrăzile lor sunt perfecte.

Trenurile din vestul României care se îndreaptă spre Constanţa (a început sezonul vacanţelor) au petrecut, zilele trecute, pe şine, 24 de ore pentru o distanţă de doar 800 de kilometri. De la Oradea la Constanţat sunt cam 800 de kilometri, ceea ce înseamnă că trenurile au avut o viteză de 33 de kilometri pe oră, mai puţin decât viteza unui ciclist în Turul Franţei. O distanţă pe care un tren de mare viteză din Italia o parcurge în trei ore, nu în 24. Un drum de la Cluj la Bucureşti cu un “intercity”, nu cu un “personal” înseamnă 10-12 ore, pentru doar 500 de kilometri.

Dacă statul se împrumută, trebuie să explice şi pentru ce o face – pentru că statul este o instituţie abstractă, dar oamenii care vor plăti din taxe şi impozite împrumuturile statului nu sunt deloc abstracţi.

 
AFACERI DE LA ZERO