La fiecare final de an tragem linie, ne uităm la ce am realizat şi ne facem speranţe (de multe ori mai mari) că anul viitor o să fie (şi) mai bun. Industria asigurărilor nu face excepţie. An de an aşteptările au fost mai mari şi, din diverse motive şi circumstanţe, acestea nu s-au împlinit. Totuşi, aşteptările rămân ridicate şi sunt însoţite de încrederea că industria asigurărilor se află în locul şi momentul potrivit, atât pentru asigurători, cât şi pentru beneficiari.
Industria asigurărilor din România are un potenţial considerabil de creştere şi dezvoltare în contextul actual al economiei. Oportunităţile sunt multiple şi variate, datorită unei serii de factori economici, tehnologici şi sociali. Argumentele care susţin această idee sunt tendinţe locale şi globale care conturează viitorul, dar, în primul rând, oamenii din industrie, afacerile lor, autorităţile de reglementare şi toţi paşii mici, dar consecvent efectuaţi în direcţia potrivită, în ultimii ani - creşterea constantă a pieţei şi a ofertei de produse, îmbunătăţirea profitabilităţii, atragerea clienţilor, inclusiv a generaţiilor tinere, prin digitalizare, stabilitatea reglementării şi asigurarea transparenţei.
Ana Şerban, Director Actuarial and Insurance solutions, Deloitte România
România a înregistrat o creştere economică stabilă în ultimii ani, iar veniturile populaţiei au urmat aceeaşi tendinţă, creând premisele pentru o clasă de mijloc în creştere, care este mai predispusă să investească în produse de asigurare pentru a-şi proteja activele şi pentru a-şi asigura viitorul familial. Aspectele economice pozitive au rezultat în creştere constantă a pieţei asigurărilor în ultimii ani, inclusiv o creştere de 11% în primele nouă luni ale anului 2024 (comparativ cu perioada similară din 2023). De remarcat aici interesul pentru produsele de asigurări de sănătate, segment ce a crescut cu 46% în această perioadă.
Pe lângă volume în creştere şi diversificare de produse, asistăm la îmbunătăţirea profitabilităţii – utilizarea big data, optimizarea subscrierii riscurilor şi eficientizarea operaţională au condus la scăderea ratei daunei combinate, indicând gestionarea mai eficientă a costurilor şi contribuind astfel la stabilitatea pieţei, prin contrabalansarea provocărilor şi a limitărilor încă existente.
Deşi mai greu de cuantificat, un factor de succes al tendinţelor pozitive înregistrate este reprezentat de creşterea conştientizării riscurilor şi îmbunătăţirea educaţiei financiare de către populaţie. Studiile recente arată un interes crescut din partea Generaţiei Z pentru produsele de asigurare, aceştia manifestând o preferinţă puternică pentru canalele digitale datorită comodităţii şi accesibilităţii. Studiul Deloitte „How does European Generation Z buy insurance?” arată că această generaţie este preocupată să înţeleagă produsele de asigurare şi apreciază tot mai mult platformele online pentru gestionarea poliţelor şi procesarea daunelor, aliniindu-se cu tendinţele globale de transformare digitală.
Asigurătorii din România utilizează din ce în ce mai mult platformele digitale pentru a facilita vânzarea poliţelor şi pentru a îmbunătăţi eficienţa procesării daunelor. Această tranziţie digitală nu doar optimizează costurile şi procesele operaţionale, dar şi îmbunătăţeşte experienţa clienţilor, pregătind asigurătorii pentru a deservi o bază de clienţi mai avansată din punct de vedere tehnologic şi pentru a fi mai competitivi.
Există un grad în creştere de transparenţă în raportare şi în practicile de reglementare, care a consolidat încrederea pe piaţă. Integrarea normelor Solvency II a întărit disciplina pieţei, evaluarea riscurilor şi gestionarea solvabilităţii. Această stabilitate de reglementare este esenţială pentru menţinerea încrederii investitorilor şi protejarea intereselor titularilor de poliţe.
Pentru a trece de la o abordare care se bazează pe a privi înapoi, analizând istoricul pentru a acoperi riscurile, către o abordare ce se concentrează pe a privi înainte, ajutând consumatorii să îşi atenueze proactiv riscurile şi oferind protecţie mai aproape de nevoile lor, asigurătorii au nevoie de strategii complexe de transformare. Sunt necesare şi investiţii pentru a îmbunătăţi agilitatea, a forma alianţe strategice şi a cultiva forţa de muncă a viitorului, în paralel cu asigurarea unei creşteri profitabile. Pentru asigurători, pentru deţinătorii de poliţe şi pentru societate în ansamblu, concluzia este că cea mai bună cerere de despăgubire este cea de care nu este nevoie niciodată. Deşi eliminarea totală a riscurilor pentru societate nu este fezabilă, industria asigurărilor are acum din ce în ce mai multe instrumente pentru a ajuta la aducerea acestui vis mai aproape de realitate. 2025 ar putea fi anul în care asigurătorii ar putea alege cărări mai puţin bătătorite pentru a se transforma şi a se poziţiona pentru succes pe termen lung.