Bănci și Asigurări

După şocul prăbuşirii lirei turceşti din vară şi al inflaţiei explozive, consumul populaţiei din Turcia a intrat în picaj. Specialiştii spun că în curând vine şi recesiunea. Slăbiciunea economică va coincide cu alegeri locale

 Preşedintele Turciei Recep Tayyip Erdogan prezentând un program de acţiune al guvernului său

Preşedintele Turciei Recep Tayyip Erdogan prezentând un program de acţiune al guvernului său

Autor: Bogdan Cojocaru

19.12.2018, 00:08 1221

Şocul prăbuşirii lirei turceşti în august, al inflaţiei explozive, al nervoziţăţii pieţelor financiare, al temerilor privind datoria şi al tensiunilor diplomatice şi comerciale cu SUA a provocat economiei Turciei o înce­tinire brutală în trimestrul III. Cele mai recente date arată că urmează şi o recesiune, cauzată, printre altele, de un element al economiei adesea greu de con­trolat de guvernanţi: consumul populaţiei, unde con­tează enorm încrederea.

Iar încrederea contează enorm în alegeri. Analiştii spun că alegerile locale din martie se vor su­pra­pune unei perioade dureroase pentru economie.

Vânzările retailerilor din Turcia au înregistrat în octom­brie o scădere record, de 7,5%. În luna ante­rioară, scăderea a fost de 3%, reprezentând prima contracţie anuală de după februarie 2017, scrie Financial Times, care citează date statistice oficiale. Ten­dinţa arată cum deprecierea cu 30% a lirei turceşti din ultimul an şi inflaţia împisă la maximul ul­ti­milor 15 ani îi devastează pe retailerii care vând pro­duse din import, scumpite de declinul lirei. Datele din octombrie sugerează că gospodăriile au început să-şi con­centreze cheltuielile pe produsele de bază. Vân­zările de alimente, băuturi şi tutun au crescut cu 1,6%, în timp ce vânzările de bunuri nealimentare s-au dus în jos cu 12%. Cele mai mari scăderi au fost ob­ser­vate la achiziţiile de bunuri electronice - minus 23%.

Reducerea cheltuielilor reflectă o traiectorie îngri­jorătoare a încrederii. Indicatorul încrederii în eco­nomie a scăzut în octombrie la minimul ultimilor zece ani, iar cel al încrederii din sectorul de retail la cel mai scăzut nivel din 2011, anul primelor astfel de date statistice. Însă în noiembrie, ambii indicatori au dat semne de revenire.

Tot în octombrie a accelerat declinul producţiei industriale, la la 2,7% la 5,7%, alimentând temerile că econonomia se îndreaptă spre recesiune. Au înregistrat contracţii semnificative sectorul alimentar, cel al materialelor de construcţii, al utilajelor şi echipamentelor electrice. Un indicator anticipativ al activităţii din industria manufacturieră realizat de IHS Markit arată pentru noiembrie a opta lună consecutivă de scădere. Aceste date negative vin în condiţiile în care economia Turciei s-a contractat cu 1,1% (cifră ajustată sezonier şi la zilele calendaristice) în trimestrul III în raport cu cele trei luni anterioare. În trimestrul II, PIB-ul a avansat cu doar 0,9%. Cea mai mare contribuţie la creşterea de atunci a venit de la consumul intern, în special de la cel privat, care reprezintă aproape două treimi din economie, potrivit Hurriyet Daily News.

Reducerea cheltuielilor de retail vine la pachet cu creşterea ratei şomajului, care a ajuns la 11,3% în septembrie. Strategii de la ING cred că condiţiile de pe piaţa muncii se vor deteriora şi mai mult.

„Datele sugerează că slăbiciunea cererii interne, care a urmat crizei valutare din august, apasă greu asupra activităţii din industrie“, spune Jason Tuvey, analist la Capital Economics. El apreciază că cele mai recente date statistice se adaugă semnalelor că Turcia a intrat într-o recesiune tehnică, definită ca două trimestre consecutive cu scădere a PIB-ului.

Nora Neuteboom, economist la ABN AMRO, se aşteaptă ca Turcia să intre în recesiune în 2019, cu trei trimestre de scădere. Deprecierea monedei, spune ea, în combinaţie cu inflaţia puternică, de 21,6% în noiembrie în ritm anualizat, va continua să înce­ti­nească consumul. Neuteboom crede că alegerile din mar­tie ar putea aduce ceva stimulator pentru creş­terea economiei, şi anume exceptări de la plata taxelor introduse de guvern.

Încetinirea şi scăderea economică şi creşterea ratei şomajului aduc probleme pentru preşedintele turc Recep Tayyip Erdogan, în condiţiile în care acesta se pregăteşte pentru alegerile locale din martie. Ul­tima dată când în Turcia au avut loc alegeri într-o pe­rioadă de recesiune, în 2009, partidul lui Erdogan a înre­gistrat cele mai slabe rezultate din istoria lui. Pre­şe­dintele şi-a construit sprijinul popular în cei 16 ani de conducere pe creşterea prosperităţii econo­mice. Unii investitori străini cred că din cauza sem­nelor de nemul­ţumire din partea alegătorilor, Erdogan va pro­mite cadouri electorale care vor submina disciplina fis­cală sau vor presa banca centrală să taie dobânzile mai rapid decât ar dori pieţele. Investitorii vor do­bânzi mai mari pentru a-şi proteja investiţiile din Turcia de inflaţie. Erdogan face presiuni pentru do­bânzi mai mici pentru a încuraja creşterea economică bazată pe credit.

Prăbuşirea lirei turceşti din august a reflectat şi temerile investitorilor că Turcia nu-şi va putea finanţa da­toria externă şi va fi obligată să apeleze la ajutorul Fon­dului Monetar Internaţional. Între timp, relaţiile dintre Ankara şi Washington s-au mai detensionat, lira turcă s-a oprit din plonjon, petrolul s-a ieftinit, aducând un ajutor nesperat economiei Turciei, im­por­tator net de ţiţei şi gaze naturale, iar unii analişti şi-au mai îndulcit proiecţiile de scădere a PIB calculate în plină criză valutară. Banca centrală a menţinut săp­tă­mâna trecută dobânda de politică monetară la 24% pen­tru a doua şedinţa consecutivă, însă, scrie Bloomberg, cum recesiunea bate la uşă, instituţia revine asupra promisiunii de a ţine costurile creditării sus. Analiştii de la Nomura cred că a crescut proba­bi­li­tatea ca banca centrală să scadă dobânzile înainte de alegerile din martie.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO