Bănci și Asigurări

Durata medie de colectare a facturilor restante s-a dublat, creanţele au ajuns la 338 mld. lei

Durata medie de colectare a facturilor restante s-a...

Autor: Dorin Oancea

14.03.2017, 14:46 502

Conform studiului realizat de Coface şi Smart Bill pe cele 40.000 de companii care utilizează platforma Smart Bill, firmele din Bucureşti şi Ilfov au emis cumulat anul trecut 45% (36,41% în Capitală şi 8,55% în Ilfov) din volumul total de facturi. Ierarhia este completată de companii din Cluj Napoca (3,65%) şi Timiş (3,37%). Tot companiile din Bucureşti sunt pe primul loc şi după valoarea facturilor emise, cu 30,2%, urmate de cele din Ilfov 6,74%, Timiş, 6,3% Constanţa 4,89% şi Cluj Napoca 4,12%. La polul opus sunt judeţele Covasna (0,28%), Mehedinţi (0,23%) şi Caraş-Severin (0,19%), după numărul total de facturi emise, respectiv Covasna (0,29%), Botoşani (0,18%) şi Mehedinţi (0,12%), după valoarea totală a facturilor emise.

Companiile din sectorul de activitate „comerţ cu ridicata şi cu amănuntul; repararea autovehiculelor şi motocicletelor” au cumulat anul trecut cea mai mare parte din valoarea totală a facturilor emise. Firmele din sectoarele „transport şi depozitare” şi „construcţii” ocupă următoarele poziţii ale clasamentului. În top 10 sectoare de activitate, cea mai mică valoare a facturilor totale emise este deţinută de companiile care desfăşoară activităţi culturale şi recreative.

De asemenea, datele Smart Bill arată că cei peste 40.000 de clienţi ai companiei au facturat anul trecut, în medie, 108 facturi pe minut. Datele rezultate au luat în calcul zilele lucrătoare şi un orar de 8 ore pe zi.

În acest context, compania Smart Bill, care oferă soluţii de facturare şi gestiune şi Coface, furnizor de asigurări de credit, au dezvoltat un parteneriat care ajută afacerile din România să-şi recupereze mai simplu şi mai rapid creanţele. Aflat în premieră şi în varianta online, serviciul se adresează companiilor cu creanţe neperformante, care au nevoie să acceseze uşor, prin intermediul unei platforme intuitive, un serviciu de colectare profesionist. „Parteneriatul adresează unul dintre punctele nevralgice ale companiilor din România, în special al celor mici şi mijlocii: cash flow-ul. Împreună cu Coface vrem să reducem această problemă şi să le oferim firmelor locale posibilitatea de a-şi colecta mai simplu şi mai rapid facturile restante”, spune Mircea Căpăţînă, Co-Founder & Biz Dev Manager Smart Bill.

Anul trecut, numărul total de facturi emise de clienţii Smart Bill a depăşit 12 milioane, cu o valoare totală de peste 10 MLD RON.

Mediul de afaceri din România a pierdut în ultimii cinci ani aproximativ 13% dintre companiile cu venituri mari. Presiunea din ce în ce mai mare a rambursării creditelor către bănci şi scăderea veniturilor pe fondul contracţiei cererii, în condiţiile reducerii masive a creditării, au fost printre principalele motive. Începând din 2008, companiile private au fost din ce în ce mai orientate către finanţarea prin extinderea termenelor de încasare şi plata în relaţiile comerciale cu partenerii de afaceri. Mai mult, durata medie de încasare a creanţelor (DSO) a crescut de la 60 de zile, nivelul din 2007, la aproape 114 zile, în 2015.

„Companiile româneşti au înregistrat o dublare a duratei medii de colectare a creanţelor comerciale de la momentul impactului crizei financiare până în prezent, creditul comercial crescând de patru ori mai intens decât creditul bancar. În acest context, companiile mici şi mijlocii au avut cel mai mult de suferit, deorece acestea înregistrează cel mai extins termen de colectare a creanţelor, afectându-le negativ gradul de bancabilitate şi disciplina de plată”, a declarat Eugen Anicescu, Country Manager, Coface Romania.

Pe termen lung, încasarea cu mare întârziere a facturilor poate duce la o stagnare la nivelul întregii economii de piaţă.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO