Bănci și Asigurări

Emporiki vrea să iasă în faţă ca bancă franceză, dar Crédit Agricole nu se grăbeşte să-i dea brandul

Emporiki vrea să iasă în faţă ca bancă franceză, dar Crédit Agricole nu se grăbeşte să-i dea brandul

Pierre Martin, directorul general de al Emporiki Bank România: Volumul creditelor acordate nu pare impresionant, dar pentru o bancă de talia Emporiki este semnificativ.

Autor: Ciprian Valentin Botea

21.03.2012, 00:06 1088

Oficialii Emporiki Bank România insistă acum pe apartenenţa la grupul Crédit Agricole şi pe sprijinul financiar primit de la francezi, chiar dacă deocamdată nu au în plan să schimbe şi numele băncii locale, iar acţionarul direct rămâne grupul elen Emporiki.

Grupul Emporiki este deţinut de Crédit Agricole încă din 2006, dar legătura cu grupul francez a început să fie scoasă în faţă mai mult abia în perioada de criză, pe fondul crizei datoriei statului elen care a creat probleme de imagine băncii.

Subsidiara locală fost nevoită în ultimii ani să plătească dobânzi la depozite peste media pieţei pentru a-şi păstra clienţii îngrijoraţi de situaţia din Grecia sau pentru a atrage resurse noi.

"Am putea schimba şi numele băncii în viitor, dar deocamdată nu avem în plan o ase­menea mişcare. Schimbarea numelui nu este o urgenţă şi în plus ar genera costuri semnificative", spune Pierre Martin, directorul general de al Emporiki Bank România. Chiar dacă de acum doi ani a trimis un francez la Bucureşti, Crédit Agricole nu se arată interesată să vină în România cu propriul brand şi cu atât mai puţin să construiască o instituţie financiară cu poziţie puternică pe zona creditării din agricultură. Pentru piaţa lo­cală ar avea un impact crucial implicarea puternică a unui gigant precum Crédit Agricole, în prezent sectorul bancar francez fiind cu adevărat reprezentat doar de Société Générale.

Strategia locală pentru 2012 vizează creş­terea afacerilor pe segmentul corporate, prin atragerea de clienţi din rândul filialelor locale ale companiilor străine care sunt deja clienţi ai Crédit Agricole. O altă ţintă a băncii este reprezentată de IMM-uri, în timp ce pe retail principalele produse promovate sunt conturile de salariu, depozitele şi creditele ipotecare.

Emporiki a început deja să promoveze produsele de economisire din portofoliu sub noua umbrelă de bancă franceză. Oferta băncii nu se mai situează în prezent în topul celor mai mari dobânzi la depozite având în vedere că plăteşte maximum 6,3% pe an la lei, dar încearcă să atragă clienţi cu promisiunea unui comision zero petru retragerea banilor la scadenţă.

La fel ca multe dintre subsidiarele de bănci străine, Emporiki caută să-şi finanţeze activitatea din resurse atrase la nivel local, dar oficialii băncii spun că la nevoie se pot baza şi pe sprijinul grupului. Acţionarii au majorat în ultimii doi ani cu 40 mil. euro capitalul băncii, în timp ce valoarea împrumuturilor subordonate acordate în această perioadă a fost de 10 mil. euro.

Emporiki anunţa planuri ambiţioase în 2007, imediat după preluarea de către Crédit Agricole, vizând atingerea unor active de 1,8 mld. euro până la sfârşitul anului 2011 şi o reţea de 140 de sucursale şi agenţii. Planurile băncii au fost date însă peste cap de criză, Emporiki rămânând un jucător de talie mică pe plan local.

Emporiki a dat în ultimii doi ani credite noi cu o valoare cumulată de 140 mil. euro, la sfârşitul anului trecut ajungând la active de aproape 260 mil. euro, ceea ce înseamnă o cotă de piaţă de 0,3%.

Cota de piaţă a crescut de la 0,2% la sfârşitul anului 2009, dar banca se situează abia pe locul 28 în clasamentul după active, între maghiarii de la MKB Romexterra şi israelienii de la Leumi.

"Volumul creditelor acordate nu pare impresionant, dar pentru o bancă de talia Emporiki este semnificativ. Ţinta noastră principală nu a fost să ne creştem cota de piaţă", a spus Martin.

Banca şi-a redus pierderile la 5,1 mil. euro anul trecut, faţă de 13,5 mil. euro în 2010, datorită reducerii cu peste 70% a cheltuielilor cu provizioanele. Costurile cu acoperirea pierderilor din credite neperformante ale multor bănci mici au explodat în 2009 şi 2010, dar s-au mai diminuat anul trecut pe fondul măsurilor de restructurare adoptate.

Ca parte a măsurilor de eficientizare a operaţiunilor, Emporiki a implementat în timpul crizei o nouă platformă tehnică după modelul grupului Credit Agricole şi şi-a aliniat portofoliul de carduri la standardele EMV (carduri cu cip). De asemenea, banca a închis cinci unităţi teritoriale şi a ajuns în prezent la 29 de sucursale şi agenţii.

"Trebuie să găsim un nou model de a face banking, să reducem costurile prin investiţii în tehnologie şi implicit să reducem comisioanele pe care le plătesc clienţii", a mai declarat şeful Emporiki.

Totodată, el afirmă că se aşteaptă la o restrângere a activităţii băncii pe zona persoanelor fizice în actualul context de piaţă şi la creşterea ponderii afacerilor pe segmentul corporate. Portofoliul Emporiki este împărţit în prezent în mod egal între corporate şi retail, potrivit oficialilor băncii.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO