Bănci și Asigurări

Euler Hermes: Consumul privat este esenţial în determinarea formei şi vitezei de recuperare a sectorului de retail

Euler Hermes: Consumul privat este esenţial în...

Autor: Mircea Nica

15.09.2020, 16:05 157

Scăderea bruscă a cheltuielilor consumatorilor din primul semestru al acestui an a depăşit-o cu mult pe cea din timpul Marii Crize Economice din 1929 şi din timpul crizei datoriilor din zona euro, iar fără o revenire semnificativă a consumului privat, perspectivele de redresare economică vor rămâne destul de reduse, potrivit unei analize Euler Hermes, liderul asigurărilor de credit comercial la nivel global, parte a grupului Allianz.

Estimările companiei de creştere a numărului de insolvenţe în România cu cel puţin 20% pentru anul următor, faţă de nivelul din 2019, nu oferă o perspectivă liniştitoare.

”În România, în ultimele luni s-a putut observa o revenire a comerţului cu amănuntul care a înregistrat o creştere de peste 4% în luna iulie comparativ cu aceeaşi lună a anului trecut, recuperând treptat scăderea de aproape 19% din aprilie. În timp ce trendul consumului alimentar rămâne într-o zona de confort, se remarcă o contribuţie accentuată din partea produselor de folosinţă îndelungată, pentru care cererea este susţinută doar de un context volatil, respectiv necesitatea adaptării stilului de viaţă la condiţiile create de pandemie”, a transmis Mihai Chipirliu, CFA, Risk Director România.

El a mai explicat că, în ceea ce priveşte carburanţii şi serviciile, cele din urmă pierzând mai mult de 40% din nivelul anului anterior, aşteptările indică un trend de revenire mai lent, pe fondul mobilităţii limitate şi a unui indice de încredere a consumatorilor puţin probabil să depăşească 80% în 2020.

“Şomajul în creştere, deşi încă nu departe de 5%, dar cu potenţial sigur de a mai urca în prima parte a anului următor, tendinţa spre o gestiune mai conservatoare a veniturilor gospodăriilor precum şi valul aşteptat de insolvenţe de la începutul lui 2021 sunt şi ele de natură să contribuie negativ la disponibilitatea pentru consum”, a mai transmis Mihai Chipirliu.

Astfel, recuperarea de activitate observată în multe sectoare dependente de consum va fi, probabil, de scurtă durată. Retailerii nu ar trebui să se aştepte la o revenire puternică şi sustenavilă din punct de vedere al vânzărilor. Creşterea bruscă a acestora din perioada post-restricţii, ca rezultat al încercării consumatorilor de a recupera timpul pierdut, se va estompa în timp, iar consumatorii vor începe să simtă efectele şomajului în creştere, conform analizei Euler Hermes.

În acelaşi timp, profiturile vor continua să aibă de suferit sub presiunea preţurilor în creştere şi a costurilor adiţionale pe care le presupune funcţionarea magazinelor într-o perioadă de criză sanitară, se mai arată în analiza companiei.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO