Bănci și Asigurări

Evoluţia pieţei de asigurări este legată de capitaluri şi de reinsurance, dar şi de ceea ce înseamnă România ca economie. RCA-ul se află la momentul zero, potenţialul de creştere după redistribuirea pieţei este consumat deja, dar plafonarea continuă cu încă trei luni şi ar putea ţine până la finalul anului

ZF Bankers Summit 2024

Evoluţia pieţei de asigurări este legată de...

Marja de profit în bănci este de 40%, în asigurări este 5% Suntem al 8-lea sau al 9-lea parc de vehicule din Europa şi a treia ţară producătoare de daune externe ♦ Vânzarea RCA nu se va muta în online pentru că ai nevoie de consultanţă, inclusiv după ce s-a întâmplat evenimentul ♦ Există toate premisele ca piaţa de RCA să se aşeze pe o fundaţie nouă, solidă, care să contribuie la dezvoltare ♦ O piaţă în care nu te manifeşti pe baza liberei concurenţe şi în care se intervine legislativ nu funcţionează.

 
 

Rolul industriei de asigurări

 

Alexandru Ciuncan, preşedinte şi director general UNSAR

În weekend, ca urmare a evenimentelor recente a furtunilor, companiile de asigurări s-au mişcat repede, iar din datele colectate de noi există peste 2.000 dosare de daună deschise la nivelul membrilor UNSAR. Ca idee, anul trecut au fost deschise cu totul pentru furtuni 4.600 dosare de daune. Deja ca urmare a evenimentelor din ultimele zile suntem la aproape jumătate, iar acestea sunt pentru un singur eveniment punctual.

► Dacă ne uităm la cum arată piaţa acum există 25 de companii locale şi alte 15 companii care operează pe baza paşaportării; din cele 25 doar 8 practică RCA, si probabil numărul companiilor care practică această linie de business va creşte în momentul în care şi legislaţia va fi una echilibrată.

► În momentul de faţă doar 5% din companiile din România au o poliţă de asigurare de răspundere profesională sau legală, iar 16% au o asigurare de bunuri şi proprietăţi.

► Penetrarea în PIB este 1,36% în România, în CEE este 2,5%, la nivelul UE este vreo 7%.

 

Mihai Tecău, preşedinte directorat, Omniasig Vienna Insurance

► Este bine să fie protecţia înaintea depozitării. Eu zic că suntem într-o zonă bună, dacă avem stabilitate în perioada următoare, 10 ani de stabilitate e mult, dar măcar să fie 5 ani de stabilitate şi piaţa va câştiga în experienţă. Suntem „tigrul Europei”, nu? Fără asigurări nu se poate niciodată. Şi eu cred că acesta va fi potenţialul de creştere în piaţă.

► Zona online, după o evoluţie şi după o discuţie extraordinară, are o zonă de plafon la momentul de faţă şi nu cred că va ieşi din această zonă prea curând decât printr-o accelerare sau prin costuri excesive.

► Evoluţia pieţei de asigurări din România este legată de capitaluri şi de reinsurance, tot ce înseamnă piaţa de asigurări din România este legată foarte mult şi de ceea ce înseamnă România ca economie, încrederea care este, mediul politic, fiindcă suntem o piaţă emergentă până la urmă, nu avem capacităţi deosebite în zona aceasta de acumulare de riscuri.

 

Ştefan Prigoreanu, CEO, Millenium Insurance Broker (MiB) şi preşedinte al PRBAR

► Cu resursele actuale am atins limita de sus a pieţei de asigurări. Avem nevoie de mai mulţi distribuitori, avem nevoie de reglementări legale, care să susţină industria de asigurări, avem nevoie de creşterea deductibilităţii pe asigurările private de sănătate.

► O piaţă a asigurărilor de 10 miliarde de euro ar putea fi o consecinţă frumoasă a faptului că mai mulţi români îşi fac asigurări şi mai multe companii româneşti sunt protejate prin asigurare.

► Dacă ne uităm la statistică, vedem că în prezent 85% din locuinţe nu sunt asugurate, 85% din companii nu au asigurare pentru clădiri, bunuri şi echipamente, şi 95% nu au asigurare pentru răspundere civilă. În aceste condiţii, piaţa asigurărilor ar trebui să ajungă la 20 de miliarde de euro ca să putem să vorbim de o protecţie cât de cât reală în România.

► Ar trebui să vorbim mai mult despre asigurări de viaţă, despre asigurări de sănătate pentru persoane. Acesta este problema noastră – asigurările de viaţă în total portofoliu în România sunt undeva la la 16%, un procent extrem de mic, faţă de 84% asigurările generale.

 

Carmen Peli, partner, Peli Partners

► De multe ori băncile realizează o disciplinare a actorilor pe care îi creditează şi ele cer produse de asigurare - asigurări de bunuri, asigurări de răspundere civilă, asigurări de tipul Business Interruption etc. În  felul acesta, dacă am creşte gradul de creditare, am creşte automat şi gradul de cuprindere în asigurare pentru companii.

► Vedem deja în anumite domenii ale profesiilor liberale că asigurarea este obligatorie. Cred că aceste exemple pot fi extrapolate şi în alte tipuri de profesii, care în acest moment nu sunt neapărat acoperite de asigurare, şi unde pot apare riscuri.

► Asigurările pot oferi protecţie companiilor, iar companiile, la rândul lor, pot să ofere protecţie clienţilor lor. Este o zonă care se poate cuprinde în asigurare. Cu siguranţă că existenţa unei legi mai clare despre construirea de astfel de produse ar fi foarte utilă.

► Există loc de extindere a asigurărilor şi în alte domenii. De exemplu, constatăm că din ce în ce mai multe tranzacţii au nevoie de un tip de protecţie, pe care asigurători din străinătate le oferă deja.  Asigurări specifice pentru declaraţii şi garanţii, pentru titlu.

 

Daniela Casapu, membră a directoratului Signal Iduna Asigurare Reasigurare şi membră a Consiliului de Administraţie Signal Iduna Asigurări 

► Această piaţă a crescut într-un fel organic. Era o nevoie de această asigurare, pornind aproape de la zero. Nu mă refer doar la asigurarea de sănătate sau de viaţă, la toate tipurile de asigurări. Iată că, după 30 de ani, vine momentul în care strategiile şi modul de abordare vor face diferenţa.

► Diferenţa va fi făcută de acum încolo de modul în care fiecare asigurător, partener de distribuţie îşi va aborda clienţii pe care-i are deja în portofoliu şi modul în care noi, ca piaţă, şi noi, ca autorităţi de supraveghere, ca guvernanţi, încercăm să aducem educaţie în acele segmente la care aceste asigurări nu au ajuns încă.

► Cred că există soluţii pe care le putem găsi pentru nişte nevoi specifice, problema noastră, cel mai mare lucru pe care noi trebuie să-l dezvoltăm este să vindem actualele produse pe care le avem în piaţă către cât mai mulţi oameni. În momentul acesta costul dezvoltării unui produs este mult mai mare faţă de ceea ce pot să aducă acel produs.

 

Georgiana Camelia Georgescu, decan, Facultatea de Finanţe, Asigurări, Bănci şi Burse de Valori 

► Noi sprijinim dezvoltarea industriei de asigurări, la care vedem mult potenţial, fiind nevoie de creşterea integrării acestor produse în rândul consumatorilor. Poate ar fi necesară şi dezvoltarea unor produse noi, acoperirea unor riscuri noi.

► Noi oferim resursa umană calificată. Studenţii noştri merg după licenţe spre masterat, pe zona de actuariat, unde am simţit o nevoie în piaţă. Tot mai mulţi studenţi merg în stagii de practică în companii de asigurări şi vin cu un feedback foarte bun. Ei văd că pot avea o carieră în industria asigurărilor.

► Acest decalaj între sectorul bancar şi asigurări poate fi redus şi prin atragerea de resursă umană potrivită. Din studenţii noştri mai puţini merg spre asigurări faţă de industria bancară. Cei mai mulţi merg spre consultanţă, corporate sau fiscală, pentru că pare mai atractiv din punctul de vedere al remunerării.

► Putem livra industriei studii, analize pentru că avem persoane cu experienţă în zona de cercetare, dar şi business.

► Numărul de absolvenţi nu e problema. Trebuie să construim programe pentru studenţi, pentru a fi o zonă atractivă pentru ei şi pentru a susţine astfel industria de profil.

 
 

RCA-ul – Viitor lipsit de umbre?

 

Cristian Bălănică, director executiv, PRBAR

► La începutul evenimentului a fost o analiză foarte relevantă despre diferenţa dintre bănci şi asigurări. Marja de profit în bănci este de 40%, în asigurări este 5%. Pentru că suntem un panel RCA şi RCA-ul este motorul pieţei, brokerii ar fi cutia de viteze. Ea este automată, dar este şi limitată la 80 km/h.

► Tocmai ne-a anunţat oficial ASF că prelungirea atât a îngheţării tarifelor, cât şi a comisioanelor, a limitărilor va continua. Deja am asistat la o ieşire aproape forţată din piaţa brokerajului, probabil că vor mai fi şi în viitor.

► Nu ar trebui să fugim niciodată de RCA. RCA-ul înseamnă acel cârlig de care sunt ataşate şi alte asigurări. Vom vedea ce se va întâmpla următoarea perioadă.

► Limitarea comisioanelor brokerilor şi plafonarea tarifelor în partea de service-uri este împotriva unei economii de piaţă pe care noi ne-o dorim. Cu asta am spus tot. Nu înţelegem de ce ar trebui să existe o normă, un act legislativ care să stabilească nişte tarife de o parte sau de alta, o limitare în timp de o parte sau de alta. Asta nu este productiv.

 

Mădălin Roşu, CEO Asirom

► Aşteptăm o normalizare de la noua lege, o revenire la normal. Pentru că sunt multe derapaje. Ne aşteptăm ca sistemul de bonus-malus să intre într-o nouă etapă, care să vizeze comportamentul şoferului, pe care să îl putem cuantifica la nivelul riscului unei persoane la volan

► RCA nu este o simplă taxă. Este responsabilitatea unui şofer atunci când produce daune altcuiva. Şi atunci nu vom mai vorbi cu atâta emoţie despre preţuri. Viaţa e mai importantă decât bara de la maşină.

► Un asigurător trebuie să aibă predictibilitate. Să ştiu că pot cuantifica o daună în mod corect. Acum nu putem face asta.

► Pe zona de bonus-malus trebuie să putem evalua riscul. Dacă un şofer are 7 amenzi într-o perioadă, înseamnă că el are un risc de accident şi asta trebuie să se reflecte în preţul poliţei.  Cine nu are amenzi poate avea o primă mai mică. Cam 14% sunt şoferi cu probleme în zona de cazier auto.

► Suntem al 8-lea sau al 9-lea parc de vehicule din Europa şi a treia ţară producătoare de daune externe. Producem multe daune în străinătate. Asta aduce un cost mare pe asigurători pentru că se aplică legea locului, în funcţie de ţară. Asta se vede în cifrele asigurătorilor şi apoi în prime.

 

Viorel Vasile, CEO Safety Broker

► În urmă cu 20 de ani, vânzările prin brokeri erau 5%. Acum sunt 80%. Asigurătorii au dat direcţia către modelul de distribuţie de piaţă de brokeraj şi nu ar trebui să intervină nimeni între ei.

► Nu există nicăieri în lume o plafonare a comisionului intermediarului. Dacă plafonarea va mai dura, o să vedem mai multe falimente

► Vânzarea RCA nu se va muta în online pentru că ai nevoie de consultanţă, inclusiv după ce s-a întâmplat evenimentul.

► Creşterea pieţei poate veni din creşterea numărului de maşini şi a primei. Dar România are o primă medie de 220 euro, în timp ce în Polonia este 120 euro, în Bulgaria cam 100 euro, în Ungaria sub 100 euro. Nu e realist să crească prima. Eu mă aştept să scadă prima. Pentru că este deja scumpă. Creşterea pieţei trebuie să vină din alte segmente, din viaţă, property.

► Un asistent în brokeraj care câştiga anul trecut 10.000 lei, acum mai are 4.000 lei. Piaţa a fost lovită şi fiscal.

► În Polonia, sunt 18 asigurători RCA. Fiecare are o reţea de service-uri la dispoziţie şi deţine flote auto pentru a oferi clientului maşină la schimb. Asta e normalitatea. Oferă în România vreun asigurător clientului maşină la schimb? Nu.

 

Aurel Badea, director general adjunct, Aria Tehnică, Allianz-Ţiriac Asigurări

► Există toate premisele ca piaţa de RCA să se aşeze pe o fundaţie nouă, solidă, care să contribuie la dezvoltare. Condiţia este să ieşim cât mai repede din această perioadă de plafonare, care pune presiune pe toţi actorii.

► Noi am investit mult capital în produsul de RCA, am crescut, am ajuns la o cotă de piaţă de aproape 20%. Îngrijorarea acţionarilor în momentul de faţă este legată de cât timp se va prelungi situaţia actuală de reglementare strictă. Impactul acesteia asupra industriei este relevant şi trebuie să ajungă pe masa de discuţie cu autorităţile.

► Un alt element important este cum aşezăm împreună cu autorităţile fundaţia pentru viitor, pentru RCA. Pentru că în momentul de faţă, mediul legislativ practic dezechilibrează relaţia dintre asigurători şi reparatori. În plus România bifează, din păcate, un număr ridicat de accidente. Ar trebui să existe noi reglementări care să stimuleze un comportament mai responsabil din partea şoferilor.

► În momentul în care actorii din piaţa de reparaţii nu o să mai poată să-şi pună marjă de profit de 300% sau 500%, ei o să intre în concurenţă. Astăzi nu se întâmplă lucrul acesta, şi reprezintă problema fundamental în zona de asigurări la RCA.

 

Dorel Duţă, preşedinte, UNISICAR

► Atunci când tot ansamblul format din cadrul juridic, modul de manifestare pe piaţă, modul în care ajung produsele la consumatori, va fi într-un echilibru, şi piaţa va tinde spre normalitate.

► O piaţă în care nu te manifeşti pe baza liberei concurenţe şi în care se invervine legislativ nu funcţionează. Propunerile legislative care sunt acum tind să aşeze acest echilibru. Credem că legislaţia ar trebui să sancţioneze mai repede excesele. Acestea produc o nemulţumire mai mare în cadrul participanţilor la piaţă.

► Piaţa de RCA tinde spre un echilibru. Este aşezată, lucrurile funcţionează, chiar dacă mai sunt de rezolvat  unele probleme.

► Distribuţia costă indiferent de produsul pus în piaţă. În asigurări, costul nu este atât de ridicat încât să influenţeze radical preţul produsului. A existat o presiune pe acest cost, dar el s-a echilibrat la un moment dat.

► Distribuitorii ar trebui să se concentreze mai mult pe rolul de consultant, de la momentul achiziţiei produsului de asigurare până la termenul de maturitate al acestuia.

► Pe zona asigurărilor de tip CASCO libertatea contractuală este deplină şi lucrurile funcţionează.