Bănci și Asigurări

Finanţele publică un pachet de măsuri fiscale, dar nu şi proiectele de legi de modificare a codurilor

Finanţele publică un pachet de măsuri fiscale, dar nu...

Autor: Iulian Anghel

22.09.2016, 00:08 1331

Ministerul Finanţelor a pus în dezbatere pu­bli­că un pachet de mă­suri fis­­cale, dar nu şi pro­iec­tul de modi­ficare a Co­du­lui fiscal şi a Codului de pro­­ce­du­ră fis­ca­­lă. Acestea ar fi menite să sim­pli­fi­ce, spu­­­­ne instituţia, relaţia dintre stat şi cetă­ţeni.

În mod normal, proiectele de legi sau ordonanţe trebuie puse în dezbatere publică în forma propusă spre adoptare, pe articole şi alineate, şi nu sub formă de propuneri de măsuri rezumative.

Despre intenţia de modificare a codurilor s-a aflat în urmă cu două săptămâni când în spaţiul public a apărut un document de acest tip care a atras atenţia prin faptul că modifica prevederi referitoare la taxe şi contribuţii. Nici pre­mierul şi nici ministrul finanţelor nu şi-au asumat proiectul şi astfel autorul, secre­tarul de stat Gabriel Biriş, a de­misio­nat.

Măsurile puse ieri în dezbatere aduc modificări şi pentru cetăţeni şi pen­tru firme. De pildă, adeverinţele de venit si certificatele de atestare fiscală vor putea fi cerute şi transmise online că­tre instituţiile publice beneficiare.

În privinţa firmelor, se extinde perioada de aplicare a facilităţii privind scutirea de impozit a profitului reinvestit (facilitate ce expiră la 31 decembrie), fără limită de timp. În aceaşi vreme, agenţii economici vor putea să-şi deducă chel­tuielile efectuate cu pregătirea elevilor şi studenţilor. În cazul mi­cro­între­­prinderilor, se reduce plafonul ca­pitalului social la înfiinţare de la 25.000 euro la 10.000 euro.

Se modifică regulile privind contribuabilii care îşi recapătă codul de TVA, în sensul că aceştia au dreptul să refactureze cu TVA către clienţi pentru toate vânzările pe care le-au realizat în perioada în care nu au avut cod de TVA.

 

A. Principalele măsuri propuse pentru Codul fiscal

1. La Titlul II - Impozit pe profit:

- Se completează prevederilor privind stabilirea anului fiscal cu perioade diferite decât perioada anului calendaristic.

- Se extinde perioada de aplicare a facilităţii privind scutirea de impozit a profitului reinvestit, fără limită de timp (măsura expira la 31 decembrie).

- Agenţii economici vor putea să-şi deducă cheltuielilor efectuate cu pregătirea teoretică şi/sau practică a elevilor şi studenţilor şi a altor categorii de persoane care urmează orice formă de şcolarizare sau perfecţionare într-un cadru instituţionalizat, potrivit legii.

 

2. La Titlul III – Impozitul pe veniturile microîntreprinderilor:

- Se reduce plafonul capitalului social la înfiinţare de la 25.000 euro la 10.000 euro (echivalentul a 45.000 de lei), nivel de la care contribuabilii pot opta să nu aplice regimul pentru microîntreprinderi. În cazul contribuabililor deja înfiinţaţi, care au avut un capital social mic, dar care îl majorează la 45.000 lei( minimum), pot opta pentru a nu mai aplica regimul de impozitare pentru microîntreprinderi.

 

3. La Titlul V – Contribuţii sociale obligatorii:

- Remuneraţia brută primită pentru activitatea prestată de zilieri este exceptată de la plata contribuţiilor sociale obligatorii.

 

4. La Titlul VII – Taxa pe valoarea adăugată:

- Se introduce regimul special de TVA pentru agricultori, astfel:

- Agricultorii nu deduc TVA pentru achiziţii, dar nici nu colectează TVA pentru vânzări de produse agricole/prestări de servicii agricole, indiferent de cifra de afaceri realizată şi nu ţin niciun fel de evidenţe în scopuri de TVA (cu excepţia operaţiunilor intracomunitare).

- Agricultorii care aplică regimul special vor fi înscrişi într-un registru special, iar beneficiarii acestora vor avea obligaţia de a menţiona achiziţiile efectuate de la agricultori într-o evidenţă distinctă.

- Regimul este opţional, agricultorii putând opta pentru a aplica regimul normal de TVA dacă acesta îi avantajează.

- Cei care în prezent sunt înregistraţi în scopuri de TVA pot renunţa în favoarea aplicării regimului special pentru agricultori.

- Vor trebui să se înregistreze în scopuri de TVA doar agricultorii care desfăşoară şi alte activităţi economice decât cele agricole (care nu pot intra sub incidenţa regimului special), dacă din acele activităţi depăşesc plafonul de 220.000 de lei (de exemplu un agricultor realizează şi servicii de restaurant din care depăşeşte plafonul de 220.000 lei).

- Se modifică regulile de ajustare a TVA în cazul bunurilor de capital (imobilele şi toate activele corporale fixe amortizabile), în sensul renunţării la ajustarea unică şi aplicare unei ajustări anuale pentru o cincime/o douăzecime din taxa aferentă bunului de capital.

- Se abrogă prevederile referitoare la Registrul operatorilor intracomunitari (ROI) , în sensul că se elimină obligaţia de înregistrare în ROI a contribuabililor care efectuează operaţiuni intracomunitare (livrări intra­comunitare, achiziţii intracomunitare ş.a).

- Se suspendă până la data de 31 decembrie 2019 obligaţia depunerii a trei declaraţii informative (cod 392A, 392B şi 393): Declaraţia 392A – care se depune de către plătitorii de TVA cu o cifră de afaceri mai mică de 220.000 lei. (Declaraţia trebuie să conţină defalcat suma totală a vânzărilor efectuate); Declaraţia 392B – care se depune de neplătitorii de TVA. (Declaraţia trebuie să conţină suma totală a vânzărilor şi a cumpărărilor); Declaraţia 393 – care se depune de plătitorii de TVA care prestează servicii de transport internaţional .(Declaraţia trebuie să conţină suma totală a veniturilor obţinute din vânzarea de bilete pentru transportul rutier internaţional de persoane.)

- Se modifică prevederile referitoare la măsurile aplicabile contribuabililor care îşi recapătă codul de TVA după ce acesta a fost anulat de organele fiscale, astfel: au dreptul să refactureze cu TVA către clienţi toate vânzările pe care le-au realizat în perioada în care nu au avut cod de TVA (astfel îşi recuperează TVA-ul pe care l-au plătit statului fără a avea posibilitatea să-l încaseze de la clienţi în perioada în care au avut codul anulat); beneficiarii lor pot să deducă acest TVA pentru cumpărările aferente vânzărilor efectuate în perioada în care furnizorul a avut codul anulat.

 

5. La Titlul VIII – Accize şi alte taxe speciale:

- Se elimină obligaţia de înregistrare la autoritatea competentă a operatorilor care comercializează angro şi en detail produse accizabile.

 

B. Principalele măsuri propuse la Codul de procedură fiscală

- Se extinde sfera documentelor acceptate ca dovadă a plăţii în relaţia cu instituţiile publice, pentru toate modalităţile de plată existente la nivel naţional (internet banking, mobile banking, terminale de plata şi ATM-uri aparţinând instituţiilor de credit).

- Se dezvoltă metodele de blocare/deblocare a conturilor bancare în timp real/prin intermediul schimbului de informaţii şi documente în mediul electronic, între administraţia fiscală şi instituţiile de credit la care aceşti contribuabili au deschise conturi bancare.

 

C. Modificări în Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale

- Se reintroduce în lege fapta constând în reţinerea din veniturile plătite beneficiarilor de venit (ex. salariaţi), de către plătitorii de venituri (ex. angajatori) a impozitelor şi contribuţiilor şi neplata acestor sume la buget.

 

D. Modificări în OUG 146/2002 privind formarea şi utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului

- Se creează cadrul legal care să permită băncilor cu care Ministerul Finanţelor are semnate convenţii privind deschiderea contului tranzitoriu, să încaseze orice taxă, impozit sau alte sume datorate instituţiilor publice, de la persoane fizice care nu sunt clienţii băncii.

 

E. Alte măsuri de simplificare ce nu implică amendarea Codului fiscal

- Adeverinţele de venit şi certificatele de atestare fiscală vor putea fi cerute şi transmise online către instituţiile publice beneficiare.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO