Bănci și Asigurări

Leasingul auto ramane amortit si in 2010,spun finantatorii

Leasingul auto ramane amortit si in 2010,spun finantatorii
14.03.2010, 23:05 54

Piata de leasing auto, care in anii ei buni a trecut de 3miliarde de euro, va ramane inghetata si anul acesta, dupa ce in2009 a scazut cu 75%, si va fi dominata de masinile second-hand, inconditiile in care in anii trecuti acestea detineau o pondere desub 10%.

Finantatorii se asteapta la o stagnare sau o crestere foarteredusa a acestei piete, care candva a fost vedeta industriei deleasing, si isi pun sperantele in leasingul de echipamente sau celimobiliar, care le-ar putea majora afacerile in 2010, dupa ce anultrecut a fost dramatic pentru majoritatea companiilor.

De piata de leasing auto depind si alte afaceri, cum ar fiasigurarile, deoarece in cazul masinilor cumparate in leasingincheierea unei polite Casco este obligatorie, ceea ce la aduceamult business asiguratorilor. In 2009 leasingul auto a coborat la839,6 milioane de euro, de la 3,38 miliarde de euro in 2008,ponderea in totalul pietei fiind de 63%.

Doar 50% din piata

"Cred ca anul acesta leasingul auto nu va reprezenta mai mult de50% din intreaga piata, iar ponderea cea mai mare va fi afinantarilor pentru masini second-hand. Oferta de second-hand estefoarte mare, se gasesc masini bune, cu rulaj mic, la preturiatractive", spune Florentina Mircea, directorul general al TBILeasing.

Firmele de leasing au in prezent mii de masini scoase lavanzare, recuperate de la clienti care nu si-au mai platit ratele.In cazul TBI Leasing, de exemplu, pe site-ul companiei esteprezentata o lista de 300 de autovehicule recuperate.

"Comportamentul consumatorilor s-a schimbat, nu vor sa isi maischimbe masina cu una noua si din acest motiv vor cumparasecond-hand", mai spune Mircea.

Dan Constantinescu, directorul de vanzari al UniCredit LeasingCorporation, cea mai mare companie din piata leasingului financiar,estimeaza ca finantarile pentru autoturisme vor ramane la acelasinivel ca anul trecut.

"Ce motive ar putea avea aceasta piata sa mearga mai bine?Lucrurile vor fi dificile in prima parte a anului, dar in semestruldoi ar putea sa isi revina cererea. Abia in 2011 ne putem asteptala o crestere a leasingului auto", afirma Constantinescu.

"Nu sunt clienti nici de masini noi, nici desecond-hand"

Cererea de autovehicule va ramane in continuare foarte slaba,deoarece nici clientii companii, nici persoanele fizice nu vor sase angajeze in contracte de imprumut pe termen de 3-4 ani,considera Razvan Diaconescu, diretorul general al ImpulsLeasing.

"Ma astept ca piata auto sa fie putin mai buna decat anultrecut, datorita programului Remat, dar leasingul de autovehiculecred ca va scadea. Problema este ca nu sunt clienti nici pentrumasini noi, nici pentru second-hand. Persista neincrederea inclimatul economic, ceea ce conduce la o frica de a face investitii.Clientii nu se angajeaza la imprumuturi pe 3-4 ani pentru ca nustiu nici ce se va intampla in urmatoarele sase luni", explicaDiaconescu. El vede anul acesta o crestere a ponderii masinilor lamana a doua in piata de leasing auto, finantatorii fiind foarteinteresati de dezvoltarea acestui segment, atat pentru ca au multemasini recuperate de revandut, cat si pentru ca piata de masini noinu merge deloc bine.

Firmele de leasing spera sa isi revina anul acesta, dupa un 2009dezastruos, in care piata a scazut cu 72%, pe baza finantarilorpentru echipamente si a celor pentru sectorul imobiliar.

"Pentru 2010 nu ma astept la o crestere a pietei de leasing depeste 10%. Se va majora ponderea leasingului pentru echipamente sipentru real estate. Minusul de cash din economie devine extrem deinteresant pentru companiile de leasing, deoarece se dezvoltaprodusele de tip sale&leˆ ase back in imobiliare (vanzarea unuiimobil de catre un investitor catre firma de leasing, pentru a facerost de cash, iar apoi inchirierea lui de la finantator - n. red.).In 2010 vom acorda o mare atentie acestui produs si in generalleasingului imobiliar, dar si celui de echipamente, si ne asteptamla o dublare a finantarilor fata de cele pe care le-am acordat in2009", spune Florentina Mircea.

Ea spune ca este greu sa faci comparatii cu 2009, care a fost unan atipic, in care firmele de leasing au acordat foarte putinefinantari, ocupandu-se mai mult de recuperarea de bunuri si degestionarea portofoliului.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO