Bănci și Asigurări

Lupta cardurilor cu cash-ul este departe de a fi castigata: 1 din 9 euro cheltuiti sunt pe card Visa

Lupta cardurilor cu cash-ul este departe de a fi castigata: 1 din 9 euro cheltuiti sunt pe card Visa

Mark Antipof, director general al Visa Europe

30.03.2007, 14:25 40

Visa vede un potential important pentru piata locala de carduri, dupa aderarea la Uniunea Europeana, atat in ceea ce priveste numarul si utilizarea cardurilor, cat si dezvoltarea de noi produse sau programe care sa le fie atasate.
Odata cu aderarea la UE, operatiunile locale ale Visa au trecut sub coordonarea Visa Europe, dupa ce se dezvoltasera in regiunea Visa CEMEA.
Mark Antipof, director general al Visa Europe pentru piete dezvoltate si emergente, spune ca din punctul de vedere al infrastructurii de carduri, aderarea la aceasta structura nu va presupune provocari semnificative. De altfel, infrastructura utilizata pe plan mondial este interoperationala.
Ce va aduce nou trecerea la Visa Europe?
"Accesul la produse si servicii noi dezvoltate de Visa Europe", spune Antipof, notand ca Romania va fi avuta in vedere la introducerea noilor produse, dupa ce a inregistrat in ultimii ani ritmuri impresionante de crestere.
In alta ordine de idei, Visa Europe este compatibila, incepand de anul acesta, cu sistemul european de plati (SEPA - Sepa European Payments Area). Sistemul SEPA, promovat de autoritatile comunitare, trebuie sa devina complet functional pana in 2010 (cand intreaga infrastructura de plati va trebui sa fie interoperationala, indiferent de tara); pana in 2008 trebuie realizata o unificare a instrumentelor de plati. Sub presiunea autoritatilor comunitare, comisioanele pe tranzactii sunt in scadere, iar tendinta se va amplifica odata cu trecerea la SEPA.
Un studiu comandat de Visa arata ca "pentru o banca mare de retail, costurile legate de operatiunile cu numerar pot reprezenta pana la 15% din costurile operationale - numerarul devenind astfel cel mai important element de costuri in operatiunile de plati".
Mark Antipof spune ca din acest punct de vedere, utilizarea cardurilor se poate dovedi mult mai economica. "Scopul nostru final este sa inlocuim utilizarea cash-ului cu cea a cardurilor". Deocamdata doar 1 euro din 9 consumati in Europa sunt tranzactionati pe un card Visa.
Un alt studiu publicat recent de Visa arata ca aproximativ un sfert dintre companiile europene intentioneaza sa extinda utilizarea cardurilor, in detrimentul utilizarii cecurilor bancare. Motivatia acestei optiuni este tocmai realizarea de economii si imbunatatirea managementului resurselor financiare, printr-o evidenta mai transparenta a incasarilor si cheltuielilor.
In ceea ce priveste piata locala mai ramane mult loc pentru imbunatatiri. Potrivit ultimelor date raportate de BNR, la sfarsitul anului trecut erau in circulatie pe piata locala peste 9 milioane de carduri. Dintre acestea, 4,72 milioane erau emise sub sigla Visa, marcand o crestere cu 31% fata de decembrie 2005.
Orientarea utilizatorilor spre folosirea numerarului este insa evidenta: 84% dintre tranzactii sunt derulate la ATM, in timp ce numai 14% reprezinta plati cu cardul la comercianti. Totusi, numarul si valoarea tranzactiilor la POS au marcat dublari in ultimii ani, plecand de la o baza redusa.
"Este nevoie de o crestere a acceptarii cardurilor la plata. Este insa nevoie sa inregistram atat un progres cantitativ - ca numar de POS instalate la comercianti- dar si calitativ", spune Catalin Cretu, vicepresedinte pentru Romania si Bulgaria al Visa Europe. Aspectele calitative sunt legate de experienta clientului la utilizarea cardului - stabilitatea in functionare a sistemelor sau timpul necesar pentru realizarea tranzactiilor, explica el.
Pe langa imbunatatirea acceptarii, Cretu spune ca un alt obiectiv este diversificarea produselor oferite in colaborare cu bancile partenere. Din acest punct de vedere, el noteaza ca apartenenta la Visa Europe va permite transferul de know-how. Desi bancile au inceput inca de anii trecuti sa diversifice gama de produse oferite - mai ales prin lansarea de carduri co-brand, in colaborare cu parteneri de retail -, programele de fidelizare dezvoltate pe acestea sunt inca rare.
Din aceasta perspectiva, trecerea la tehnologia cu cip va permite, pe langa cresterea sigurantei tranzactiilor, si o dezvoltare mult mai facila a diferitelor aplicatii, care pot fi memorate pe cip. Cretu noteaza insa ca primul pas care trebuie facut este actualizarea retelelor de acceptare.
Mark Antipof se arata insa increzator in privinta migrarii catre tehnologia cip, pariind ca pana in 2010 aceasta va deveni preponderenta, in detrimentul tehnologiei actuale, cu banda magnetica. El da exemplul Turciei, unde tehnologia cip a fost implementata in numai doi ani.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO