Bănci și Asigurări

Marile firme de leasing se uita cum li se topesc afacerile

Marile firme de leasing se uita cum li se topesc afacerile

Razvan Diaconescu spune ca vanzarile auto s-au prabusit cu 75%, daca nu se iau in calcul exporturile

27.09.2009, 15:28 78

Cele mai mari firme de leasing financiar de pe piata locala auincheiat primul semestru cu afaceri reduse cel putin la jumatatefata de aceeasi perioada din 2008, deoarece principalii lor clienti- companiile - nu mai investesc in parcuri auto sau in echipamenteindustriale si de constructii.

Firme ca Porsche Leasing, NBG (fosta Eurial), Impuls si VBLeasing, prezente in top zece pe aceasta piata, au inregistratscaderi intre 43% si 61% a valorii bunurilor finantate in primelesase luni. Exceptie face doar Afin Leasing, care finanteaza inprincipal achizitia de camioane Iveco. In aceasta perioada companiaa raportat o crestere de 49% a finantarilor acordate.

"Principala si cea mai grava cauza a scaderii este prabusireapietei auto cu 60%. In realitate, cred ca vanzarile de masini noiin Romania s-au redus cu 75%, daca nu le luam in calcul pe celecare merg la export", spune Razvan Diaconescu, directorul generalal Impuls Leasing, companie care in primul semestru a inregistrat oscadere de 61% a finantarilor, pana la 46,3 milioane de euro.

Aumai contribuit la prabusirea pietei de leasing si scaderea cu 80% avanzarilor de camioane, dar si reducerea pietei de utilaje deconstructii cu 90%.

"Nu mai avem ce sa finantam. Anul acesta nu s-a facut nicioinvestitie si firmele prefera sa inchirieze decat sa cumpere inleasing. Chiar daca inchirierea e mai scumpa, avantajul este ca sepoate face pe perioade foarte scurte de timp", afirmaDiaconescu.

Dupa scaderi de peste 50% in primele sase luni ale anului, carevor continua si la inceputul toamnei, directorul general al ImpulsLeasing spune ca urmeaza o stagnare a finantarilor in noiembrie,pentru ca in aceeasi perioada a anului trecut piata scazuse dejamult. "Nu vom cobori sub nivelul din noiembrie 2008, cand criza sesimtea deja. O revigorare a pietei cred ca urmeaza in a douajumatate a anului viitor."

Nu doar lipsa de investitii a clientilor companii a dus lascaderea afacerilor firmelor de leasing, ci si cresterea numaruluide someri si reducerea salariilor si a bonusurilor primite depotentialii clienti persoane fizice.

Desi finantarile scad, multe firme de leasing au inaspritconditiile de creditare, principala masura fiind crestereaavansului. Astfel, daca anul trecut o masina putea fi achizitionataplatind un avans de 10-15% din valoarea acestuia, anul acestaavansul nu mai coboara sub 20-25%.

Potrivit datelor Asociatiei Societatilor Financiare (ALB), piatade leasing a scazut in primul semestru din acest an cu aproape 74%,pana la 776,6 milioane de euro. Leasingul pentru vehicule s-a reduscu 76%, pana la 507 milioane de euro, cel de echipamente a scazutcu 82%, pana la 117,3 milioane de euro, in timp ce finantarilepentru sectorul imobiliar s-au diminuat cu 21%, pana la 152 demilioane de euro. In 2008 finantarile totale acordate de firmele deleasing s-au redus cu 3%, in conditiile in care in anii anterioripiata a inregistrat cresteri cuprinse intre 40% si 60%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO