Bănci și Asigurări

Mihai Bogza, Bancpost: Fraudele nu sunt determinante pentru nivelul creditelor neperformante

Mihai Bogza, Bancpost: Fraudele nu sunt determinante pentru nivelul creditelor neperformante

Mihai Bog­­za, preşedintele con­si­liu­lui de administraţie al Bancpost, în studioul ZF Live: Cauza principală a creditelor neperformante este criza. Fiind intermediari financiari, băncile nu au cum să performeze mai bine decât economia în ansamblu . Foto Silviu Matei

Autor: Ciprian Botea

06.11.2012, 00:07 908

Băncile detectează ocazional fraude efectuate de angajaţi sau de clienţi şi care unori sunt trecute ca pierderi, dar nu sunt determinante pentru nivelul ridicat al creditelor neperfor­man­­te, care este mai degrabă o expresie a situaţiei dificile în care se află economia, spune Mihai Bog­­za, preşedintele con­si­liu­lui de administraţie al Bancpost.

"Cauza principală a creditelor neperformante este criza. Fiind intermediari financiari, băncile nu au cum să performeze mai bine decât economia în ansamblu. Bineînţeles că au existat şi fraude, dar acestea nu sunt determinante pentru nivelul creditelor neperformante. O problemă a fost cu întreprinderile care au intrat în insolvenţă în mod fraudulos", a declarat Bogza, prezent ieri în studioul ZF Live.

El afirmă că în cazul fraudelor din sistemul bancar cel mai important este ca instituţiile statului să îşi facă rapid treaba şi să ia măsurile cuvenite. Trei dintre băncile mari - BCR, BRD şi CEC Bank - au fost prinse în ultimele zile într-un scadal de fraudă cu o valoare estimată a prejudiciului de 22 mil. euro. Bogza spune că nu poate emite o opinie în acest caz înainte de o decizie a jus­tiţiei şi că cel mai important este ca instituţiile statului să îşi facă treaba rapid.

"Trebuie să lăsăm justiţia să-şi urmeze cursul, eu nu mă pronunţa dacă a fost fraudă sau nu. Este un proces de investigare care poate să dureze un anumit timp. Important în astfel de cazuri este ca instituţiile statului să acţioneze rapid şi să descurajeze repetarea acestora", a spus oficialul Bancpost.

Bogza a mai precizat că băncile descoperă ocazional fraude de dimensiuni mai mici şi trimit sesizări către autorităţi, dar răspunsul apare într-o perioadă de timp foarte lungă. De obicei, frau­dele de mici dimensiuni nu sunt fă­cu­te publice şi se rezolvă în interiorul sistemului bancar, diferenţa în acest caz fiind că reţea­ua de fraudatori a apelat la garanţii de stat, prejudiciind astfel bugetul public.

"O fraudă trebuie descoperită într-o fază timpurie, iar măsurile luate trebuie să fie hotărâte pentru a preveni alte tentative în viitor. Există proceduri şi sisteme de verificare în bănci. Aceste sisteme pot fi păcălite o perioadă, dar atunci când există întârzieri la plată se fac verificări şi cei care comit fraude sunt daţi în vileag. Dacă ratele se plă­tesc la timp, procesul de descoperire a fraudei poate fi întârziat."

Pierderile generate de fraude sunt acoperite de bănci prin provizioane constituite fie din profituri, fie din majorări de capital. Bogza recunoaşte totuşi că într-un final pierderile sunt suportate de clienţii bun-platnici care trebuie să plătească o marjă de dobândă mai ridicată.

Bogza a discutat ieri şi de fraudele care au zguduit sistemul bancar la finalul anilor '90, când el ocupa funcţia de vi­ceguvernator al BNR, şi care atunci

s-au transferat în contul statului pentru că majoritatea băncilor erau deţinute de stat. El spune că atunci pe piaţă existau o serie de bănci "exotice", care, privind retrospectiv, poate nu ar fi trebuit autorizate, dar acum sistemul este mult mai bun după ce pe piaţă au rămas doar bănci susţinute de acţionari puternici.

ZF Live - De luni până vineri de la 10:00 la 11:00 pe www.zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO