Creditul exclusiv online sau creditul prin SMS sunt doar două dintre invenţiile crizei, produse vândute cu succes în România către zeci de mii de clienţi şi adresate celor cu nevoi mai mici de 1.000 de lei timp de maximum două luni. Portofoliul total al creditului de consum al IFN-urilor era de 974 mil. euro la finele anului trecut, în timp ce piaţa creditului de consum IFN a urcat între decembrie 2013 şi decembrie 2014 de la 568 mil. euro la 678 mil. euro, potrivit datelor Asociaţiei Societăţilor Financiare ALB, organizaţie în care sunt afiliate 86% dintre IFN-uri. Un credit de 1.000 de lei contractat pentru o zi de la unul dintre creditorii de pe piaţă are o dobândă anuală efectivă (DAE) de 7.680%. În termeni reali, clientul va restituit la scadenţă 1.012 lei, adică 12 lei în plus faţă de suma împrumutată sau o dobândă de 1,2%. De aceea, acest indicator este mai puţin folositor în cadrul creditelor pe termen scurt de ordinul câtorva luni, ci ajută mai degrabă ca instrument de comparaţie între produse financiare cu caracteristici similare, pentru a afla care împrumut este mai avantajos din punctul de vedere al preţului.
În piaţa creditelor de valoare mică pe termen scurt, unul dintre motoarele importante ale profitului constă în aplicarea unor dobânzi penalizatoare pentru cei care întârzie plata ratelor. Antreprenorul Ionuţ Stan, proprietar al Viva Credit, spune că, după aplicarea dobânzilor penalizatoare, cei care întârzie restituirea creditului dar plătesc la scadenţă măcar dobânda îşi pot refinanţa împrumutul şi să-l prelungească până la următorul salariu.