Bănci și Asigurări

Negriţoiu: Am aprobat modificarea normei RCA, tarifele urmând să fie corelate cu daunalitatea

Negriţoiu: Am aprobat modificarea normei RCA, tarifele...

Autor: Raluca Ghinea

13.01.2016, 12:43 9512

ASF a aprobat modificarea normei privind RCA, astfel că asigurătorii vor fi obligaţi să coreleze evoluţia tarifelor RCA cu nivelul daunalităţii pentru fiecare segment de asiguraţi, iar pentru vehiculele care nu pot circula în străinătate din cauze tehnice nu vor mai încheia şi poliţe Carte Verde.

"Am aprobat astăzi (miercuri - n.r.) în Consiliul ASF amendamentele la Norma 23, avem clauza cu privire la corelarea primelor şi majorărilor de prime cu daunalitatea", a declarat preşedintele ASF, Mişu Negriţoiu, într-o întâlnire cu jurnaliştii.

Astfel, asigurătorii sunt obligaţi să transmită în format electronic Autorităţii de Supraveghere Financiară ipotezele folosite, metodele actuariale şi justificarea aplicării acestora pentru calculul primelor, împreună cu baza de date utilizată pentru aceste calcule.

În calculul tarifului de primă, asigurătorilor le este interzis să folosească indici de încărcare, coeficienţi de majorare şi/sau corecţie sau alte instrumente de ajustare a tarifelor care să nu fie fundamentate statistic şi actuarial, asigurându-se în acest fel o proporţionalitate între tarifele practicate în perioade succesive şi evoluţia daunalităţii pe segmentul respectiv de asiguraţi, potrivit art. 21, alin (6) modificat.

Acelaşi articol este completat cu un alineat, potrivit căruia, pentru fiecare segment, asigurătorul RCA trebuie să utilizeze suficiente date istorice pentru a putea efectua un calcul relevant din punct de vedere statistic. În situaţia în care asigurătorul RCA nu deţine suficiente date istorice pentru fiecare segment, acesta trebuie să utilizeze date istorice disponibile din alte surse, raportate la piaţa din România sau la piaţa Uniunii Europene.

Totodată, norma modificată prevede că asiguratorii vor emite doar poliţa RCA, fără Carte Verde, pentru vehiculele care nu pot circula în afara României, din cauza limitărilor tehnice. În această categorie se pot încadra mijloacele de transport în comun sau tractoarele cu regim special de înmatriculare.

"Nu ne-am referit expres la transportatori aici, sunt toate vehiculele care nu pot circula în străinătate, pe fondul limitărilor tehnice", a precizat Negriţoiu.

Norma va intra în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial.

Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR) apreciază că introducerea unor limitări de orice fel asupra tarifării RCA în cadrul proiectului de modificare a normei contravine Constituţiei.

Totodată, organizaţia consideră că schimbările pot determina şi continuarea scăderii numărului de asigurători prezenţi pe piaţa RCA, potrivit unei scrisori pe care UNSAR a transmis-o recent către ASF.

Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) acuză nerespectarea protocolului, susţinând că unele poliţe s-au scumpit deja peste 50%. ASF a anunţat însă că asigurătorii şi-au respectat promisiunile.

În decembrie, transportatorii au organizat un protest la Bucureşti, blocând cu mii de taxiuri, camioane, autobuze şi microbuze Piaţa Victoria şi Şoseaua Kiseleff, principala nemulţumire fiind legată de creşterea tarifelor RCA. Altă solicitare a vizat eliminarea supraccizei.

Reprezentanţii transportatorilor au discutat la Guvern cu vicepremierul Vasile Dâncu, ministru al Administraţiei, şi după întâlnire au declarat că vor continua discuţiile privind RCA şi că este posibil să reia protestele, în lipsa unor soluţii, arătându-se dezamăgiţi, totodată, că supraacciza va rămâne în vigoare anul viitor.