Produsele financiare sunt diferite de produsele obişnuite de consum şi trebuie vândute personal, cu explicaţiile necesare şi cu evidenţierea riscurilor, a spus Mişu Negriţoiu, preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF).
„Vânzarea de produse financiare este diferită de vânzarea altor produse, pentru că un produs de consum vine însoţit de instrucţiunile de folosire. Vânzarea produselor financiare nu este însoţită de instrucţiuni de folosire, acestea trebuie vândute personal, trebuie explicate şi, mai ales, trebuie subliniate riscurile cumpărării unui produs financiar“.
Negriţoiu a adus în discuţie şi direcţia pieţei de asigurări în acest an: „Anul 2015 va trebui să fie anul în care să ne aşezăm, să acoperim găurile negre, să putem lansa Solvency II şi să înceapă un nou ciclu în domeniul asigurărilor“. De la 1 ianuarie vor intra în vigoare standardele Solvency II care aduc cerinţe mult mai dure în ceea ce priveşte solvabilitatea companiilor.
Pe piaţa asigurărilor sunt unele companii care vor fi nevoite să aducă majorări substanţiale de capital pentru a face faţă noilor reguli de solvabilitate, potrivit lui Negriţoiu.
„Există un deficit de capitalizare pe care l-am făcut public. Două sau trei societăţi vor fi nevoite să facă lucruri mai importante“, a spus şeful ASF la Conferinţa Naţională a Brokerilor de Asigurări şi Pensii. Evenimentul a fost organizat de UNSICAR (Uniunea Naţională a Societăţilor de Intermediere şi Consultanţă în Asigurări) şi a avut ca temă „Consumatorul, Consumatorul, Consumatorul“.
„Astăzi lansăm un document de poziţie - Manifesto 2015, care prezintă principalele trei teme de dezbatere pe care UNSICAR le are în vedere în acest an. Acestea sunt accesul consumatorilor la protecţie adecvată prin asigurare, reglementări care să susţină dezvoltarea pieţei de brokeraj de asigurare şi îmbunătăţirea înţelegerii rolului brokerului de asigurare“, a spus Bogdan Andriescu, preşedintele UNSICAR.
Sorin Mierlea, preşedintele Asociaţiei Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor şi Promovarea Strategiilor din România (ANPCPPS), a menţionat că în prezent există o neîncredere în produsele financiare, iar încrederea consumatorului este mai importantă decât orice.
„Din păcate, românul îşi face poliţa CASCO după ce i-a căzut pomul pe maşină, asigurare de locuinţă după ce l-a inundat vecinul, asigurare medicală după ce a păţit un accident. Cred că partea de educare şi componenta de încredere ar trebui să fie un deziderat al autorităţilor şi al industriei. Important este să dăm încredere consumatorilor, să creăm o educaţie financiară reală atât pentru angajaţii firmelor de asigurări şi de brokeraj, cât şi pentru consumatori“, a adăugat Mierlea.