Bănci și Asigurări

Noua firme de pensii private, pierderi de peste 100 mil. euro

Noua firme de pensii private, pierderi de peste 100 mil. euro
21.04.2009, 00:00 597

Noua administratori de pensii private obligatorii (pilonul II) au incheiat anul trecut cu pierderi totale de peste 100 mil. euro, pe fondul cheltuielilor semnificative cu comisioanele platite agentilor de marketing, potrivit rapoartelor financiare pentru 2008 publicate pe site-urile lor.

Pe aceasta piata activeaza 14 companii, dar numai noua aveau ieri publicate rezultatele financiare pentru 2008. Aceste rezultate sunt normale pentru primii ani de activitate ai companiilor de pensii, deoarece veniturile acestora din comisioane sunt inca nesemnificative.
Companiile de pensii obligatorii ING, Generali, Aviva, BT Aegon, AIG, Omniasig, Prima Pensie si OTP au inregistrat o pierdere cumulata de circa 104,2 mil. euro, singurul administrator cu profit din cei care si-au publicat situatiile financiare fiind KD, cea mai mica firma de pe aceasta piata, cu un castig de 0,37 mil. euro.
2008 a fost al doilea an de activitate a companiilor de pensii obligatorii, pierderile totale ale acestora fiind estimate de surse din piata la cel putin 200 mil. euro, aceasta suma reprezentand cheltuielile cu comisioanele platite agentilor de marketing pentru atragerea de clienti. In 2007 pierderile au fost de aproape 50 mil. euro, majoritatea administratorilor fiind infiintati in prima jumatate a acelui an.
Administratorii Allianz-Tiriac, BCR, Bancpost, BRD si Eureko nu si-au publicat inca situatiile financiare pentru anul trecut. Companiile de pensii erau obligate sa depuna aceste rapoarte la Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private pana la data de 15 aprilie.
Dintre companiile care si-au publicat pana acum rezulatele financiare, cea mai mare pierdere a fost inregistrata de ING, care administreaza cel mai mare fond de pensii obligatorii de pe piata: peste 43 mil. euro. Fata de 2007, pierderea a crescut de circa cinci ori. ING, de exemplu, a cheltuit anul trecut peste 41 mil. euro pentru comisioanele agentilor de marketing, potrivit datelor publicate pe site-ul companiei, aceasta fiind cea mai mare cheltuiala. Urmatoarele surse de cheltuieli sunt cele cu angajatii (peste 1 mil. euro) si cu publicitatea (0,9 mil. euro).
In topul pierderilor de anul trecut urmeaza Generali Pensii (-25,1 mil. euro), Aviva (-11,4 mil. euro), BT Aegon (-9,5 mil. euro), AIG (-7,9 mil. euro), Omniasig (-3,5 mil. euro), Prima Pensie (-3,2 mil. euro) si OTP (-0,4 mil. euro).
In ceea ce priveste fondurile de pensii obligatorii (pilonul II) administrate de aceste companii, care sunt entitati distincte de administratori, majoritatea au avut profit, cel mai mare fiind inregistrat de fondul ING: 2,96 mil. euro.
Din cei care si-au publicat pana acum rezultatele, singurul fond pe minus este cel al Prima Pensie, cu o pierdere de 20.000 de euro.
 
AFACERI DE LA ZERO