Bănci și Asigurări

O întrebare de 1 miliard de euro: Cum va fi calculat necesarul de capital social pentru administratorii fondurilor de pensii Pilon II ?

O întrebare de 1 miliard de euro: Cum va fi calculat...

Autor: Sorin Pâslaru

27.12.2018, 15:09 2049

Toată comunitatea financiară aşteaptă publicarea în Monitorul Oficial a ordonanţei de introducere a noilor taxe anunţate de Guvern la sfârşitul săptămânii trecute, iar o mare întrebare se referă la fondurile de pensii pilon II.

Conform drafturilor ordonanţei prezentate până acum, administratorii fondurilor de pensii private Pilon II ar trebui să majoreze capitalul social până la 10% din contribuţiile strânse.  

Nu este clar însă, aşa după cum este formularea din proiectul de ordonanţă, dacă este vorba de 10% din contribuţiile acumulate într-un an, sau 10% din contribuţiile acumulate de la înfiinţarea sistemului de pensii private până în prezent, adică din 2008 încoace.

Dacă se va interpreta că este vorba de 10% din contribuţiile acumulate istoric, aceasta înseamnă că nivelul total al capitalului social pentru cei şapte administratori de fonduri Pilon II ar trebui să ajungă aproape de 1 miliard de euro, având în vedere că până la sfârşitul anului 2018 se estimează contribuţii totale încasate de 41 de miliarde lei (circa 9 miliarde euro).

Dacă însă este vorba doar de 10% din contribuţiile anuale, atunci capitalul social necesar s-ar ridica la 150 milioane euro, ceea ce ar presupune un plus de capital de adus, dar la un nivel de 7-8 ori mai redus. În 2017, contribuţiile la Pilonul II de pensii au fost de 7,1 miliarde lei (1,5 miliarde euro), iar pentru 2018 se estimează contribuţii de 7,7 miliarde lei (1,6 miliarde euro). Pe primele 10 luni din 2018 contribuţiile totale au fost de 6,4 miliarde lei.

Administratorii de fonduri de pensii spun că nu înţeleg de ce este nevoie de o asemenea majorare de capital, în situaţia în care prevederea s-ar interpreta în sensul în care ar fi nevoie de un capital social calculat ca 10% din volumul contribuţiilor acumulate până în prezent.

 

Cel mai mare administrator de pensii din România, NN Pensii, ar trebui să vină cu un capital suplimentar de 275 milioane euro, având în vedere că are deja un nivel al capitalului şi rezervelor de circa 11 milioane euro. NN Pensii are contribuţii acumulate de circa 3 miliarde de euro. Capitalul social minim al administratorilor fondurilor de pensii Pilon II este de 4 milioane euro în prezent.

 Toată comunitatea fondurilor de pensii private se întreabă care este raţiunea acestei majorări a nivelului de capital social.

 Nici la nivelul Autorităţii de Supraveghere Financiară nu este clar nici cum va arăta ordonanţa şi nici cum va fi interpretată - dacă va fi nevoie de 10% din totalul contribuţiilor sau din contribuţiile anuale, aşteptându-se opinia Consiliului Legislativ.

O explicaţie ar fi ideea că dacă, spre exemplu, administrezi active de 1 miliard de euro în România, să arăţi angajament pentru piaţa locală şi să vii şi tu cu măcar 10% din banii pe care îi administrezi ca şi capital social.

În plus faţă de această prevedere, se vor reduce şi comisioanele de funcţionare ale sistemului. Astfel, faţă de un comision maxim de 2,5% asupra contribuţiilor plătite de fiecare participant, noul comision maxim va fi de 1%, însă jumătate din acesta va merge la Casa Naţională de Pensii, astfel încât noul comision maxim asupra contribuţiilor va fi de 0,5%.

De asemenea, se reduc şi comisioanele de administrare a activelor fondurilor de pensii, de la 0,6% pe an în prezent, la niveluri mai mici, corelate cu inflaţia, legându-se nivelul comisionului de nivelul randamentului obţinut peste inflaţie.

 Nu este clar deocamdată pentru niciun administrator de fonduri de pensii dacă va mai face sens businessul de administrare în condiţiile reducerii comisioanelor şi a creşterii cerinţelor de capital. Deocamdată însă, societăţile de administrare a fondurilor de pensii Pilon II sunt printre cele mai profitabile companii din România, cu profituri nete chiar şi de zeci de milioane de euro, obţinute cu doar câteva zeci de salariaţi.

 

Noul proiect de ordonanţă mai prevede şi posibilitatea contributorilor de a decide oprirea contribuţiei de 3,75% din salariul brut către un fond de pensii Pilon II şi întoarcerea acestei contribuţii către Casa de Pensii pentru creşterea punctajului la pensionare.

Pensia publică Pilon I se calculează în funcţie de nivelul contribuţiei plătite de fiecare salariat, deci cu cât este mai mare contribuţia, cu atât punctajul obţinut va fi mai bun, deci pensia va fi mai mare. Cele 3,75% din contribuţia de 25% aferentă salariului brut, reprezintă 15% din totalul acestei contribuţii.

Un studiu KPMG arată că în condiţiile menţinerii unui echilibru la bugetul de pensii publice, calculat la salariul mediu brut, pensia provenită din Pilonul I ar reprezenta 35-37%, ca grad de înlocuire al salariului, iar cea din Pilonul II ar reprezenta 15-17%.

În eventualitatea în care unii din administratori vor decide că nu mai are sens din punct de vedere al businessului să rămână pe piaţa locală, activele vor fi preluate de ceilalţi administratori care rămân, dar aceştia la rândul lor va trebui să majoreze capitalul social până la 10% din noile active.
La limită, dacă va rămâne un singur jucător pe piaţă, acesta va trebui să aibă un capital social de aproape 1 miliard de euro.

Dacă niciun administrator nu va mai rămâne pe piaţă din cauza noilor cerinţe de capital, atunci banii se vor întoarce în Pilonul I de pensii şi practic sistemul de pensii privat cu participare obligatorie, început în 2007, va fi distrus.

 
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO