Bănci și Asigurări

Paradoxul sistemului bonus-malus e că e de fapt doar bonus, unde sunt 99% dintre şoferi. Cum putem avea cea mai mare frecvenţă a daunei auto din UE, dar în acelaşi timp 99% din şoferi beneficiază de discounturile sistemului bonus-malus la poliţele RCA?

Paradoxul sistemului bonus-malus e că e de fapt doar...

Autor: Mircea Nica

25.07.2024, 00:08 9677

Sistemul bonus-malus şi-a pierdut relevanţa de ceva vreme, motivul fiind că pe măsură ce şoferii îşi reînnoiau poliţele fără să aibă un incident auto, în loc să li se mărească discountul prin acest sistem la preţul poliţei RCA, prima rămânea fie neschimbată, fie creştea în loc să scadă Dacă toţi şoferii ajung în zona de bonus, cine mai finanţează discounturile oferite de asigurători dacă nu tot cei din zona de bonusare  Într-un context în care există schimbări fundamentale peste tot, de ce nu se calibrează mai bine acest sistem pentru a redeveni relevant?

Sistemul bonus-malus, creat pentru a încuraja un compor­tament prudent în trafic prin care fie se recompensează cu un discount la preţul poliţei RCA, fie se penalizează printr-un preţ mai mare al poliţei, ajunge să îşi piardă relevanţa. De ce majoritatea şoferilor, circa 99%, se află în zona de bonus în condiţiile în care România are cea mai mare frecvenţă a daunelor auto din UE?

În prezent, pentru categoria de vehicule destinate transportului de călători, SUV-uri şi autovehicule mixte cu o masă autorizată maximă de sub 3,5 tone, şi maxim 9 locuri, segmentul în care se încadrează peste 3,2 milioane de şoferi, peste 45% dintre aceşti şoferi de automobile sunt încadraţi la clasa B8, care oferă un discount de 50% la preţul poliţei RCA, însemnând aproape 1,5 mi­lioane de şoferi care beneficiază de această reducere.

În condiţiile în care numărul şoferilor care sunt penalizaţi în zona de malus este de 34.814, însemnând 1% din total, de unde s-ar putea acoperi acele discounturi dacă nu prin taxarea sau eliminarea discounturilor mai mici din zona de bonus. Aceasta este situaţia cu care se confruntă piaţa în ultimii ani. Totuşi, întrebarea rămâne, de ce nu sunt mai mulţi şoferi în zona de malus dacă România este în vârful clasamentului cu cea mai mare frecvenţă a daunei din UE?

Conform legii, în cazul unui accident rutier, şoferii vinovaţi sunt sancţionaţi cu două clase în sistemul de bonus-malus. Acest lucru înseamnă că dacă un şofer se află la clasa B8, deci beneficiază de o reducere de 50% la preţul poliţei RCA, după un accindent în care este vinovat, scade la clasa B6, beneficiind în continuare de un discount, dar unul mai redus, de 30% în acest caz. Având în vedere că 99% dintre şoferi se află în clasa de bonus din sistemul bonus-malus, problema pare să fie modul de sancţionare. De ce nu se trece automat în clasa de malus dacă eşti vinovat de producerea unui accident?

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro