♦ În ultimii şase ani, aceiaşi trei asigurători au condus piaţa asigurărilor Casco ♦ În timp ce asigurarea RCA fură lumina reflectoarelor, asigurările Casco rămân pe fundal, deşi bătălia mare şi potenţialul ar putea fi în următorii ani pe Casco.
Piaţa asigurărilor Casco, considerată de specialişti adevărata miză a segmentului auto, a cunoscut o dublare a volumului în ultimii şase ani, ajungând de la 400 mil. euro în 2018 la aproximativ 800 mil. euro în 2024. Deşi asigurările RCA continuă să capteze atenţia publică şi să genereze controverse, dinamica din zona Casco se conturează ca fiind una dintre cele mai relevante pentru viitorul industriei.
Poliţa Casco este o asigurare opţională, care poate fi achiziţionată pentru a creşte nivelul de asigurare al maşini. RCA fiind o asigurare obligatorie, beneficiile sunt limitate, în schimb asigurarea Casco poate fi personalizată astfel încât autovehiculul să fie asigurat la valoarea reală şi pentru multiple riscuri care pot să apară.
Cei trei mari jucători din această zonă, Omniasig, Groupama şi Allianz-Ţiriac, şi-au menţinut poziţiile de top în această perioadă, însă au operat ajustări strategice importante care le-au permis să capitalizeze pe potenţialul de creştere al pieţei.
În 2018, Omniasig era lider pe piaţa Casco, cu subscrieri de aproape 500 mil. lei, urmat de Allianz-Ţiriac cu subscrieri de 433 mil. lei şi Groupama cu subscrieri de 425 mil. lei. La finalul lui 2024, situaţia este vizibil diferită. Omniasig rămâne în frunte, cu peste 1,2 mld. lei în prime brute subscrise, dar Groupama a redus considerabil distanţa, ajungând foarte aproape de lider. Allianz-Ţiriac, pe de altă parte, a înregistrat o stagnare, rămânând sub pragul de 500 mil. lei.
Această evoluţie reflectă nu doar o creştere a pieţei, ci şi o repoziţionare strategică a companiilor, într-un context în care RCA pare să fi atins o maturitate care limitează perspectivele de creştere.
Mult timp privită ca un segment secundar în raport cu RCA, Casco începe să atragă din ce în ce mai mult interesul asigurătorilor. Deşi Casco nu poate exista fără o poliţă RCA activă, diferenţele dintre cele două produse sunt semnificative. Dacă RCA este un produs obligatoriu, dictat de tarife şi legislaţie, Casco rămâne un produs facultativ, dar cu o valoare adăugată net superioară şi cu un grad mai mare de personalizare.
În paralel, companiile care au intrat recent pe segmentul RCA, inclusiv nume noi în piaţă, pregătesc expansiunea pe Casco, mizând pe digitalizare, produse flexibile şi o abordare care ar putea permite o adresare a unor segmente de clienţi lăsaţi în urmă în ultimii ani. Aceste mutări vin într-un context în care piaţa RCA devine tot mai dificilă, saturaţia este aproape atinsă, iar singurele creşteri reale din viitorul apropiat vor fi generate, cel mai probabil, de ajustări tarifare
Această repoziţionare generală a industriei marchează o schimbare de paradigmă. Casco nu mai este un simplu „addon” la RCA, ci un motor potenţial de creştere pentru asigurători, într-o piaţă în care diferenţierea devine esenţială.