Bănci și Asigurări

Randamentul mediu la asigurările unit-linked în lei a fost de 5% în primele opt luni din an, sub inflaţie

Randamentul mediu la asigurările unit-linked în lei a fost de 5% în primele opt luni din an, sub inflaţie

Autor: Izabela Badarau

07.09.2010, 23:49 142

Bursa a crescut în primele opt luni cu aproape 10%, performanţăcare însă nu a fost atinsă decât de fondurile de investiţii aleING.
Deşi au fost şi fonduri (spre exemplu, cele ale Aviva) care au avuto evoluţie negativă în august faţă de sfârşitul anului trecut,majo­ritatea au depăşit inflaţia de peste 5,4% anunţată de BNRpentru primele şapte luni ale anului. Cu toate că pentru lunaaugust este aşteptată o creştere mai vizibilă a preţurilor în urmamajorării TVA cu cinci procente, circa 20 de fonduri vor rămânepeste rata inflaţiei, care va trece de 6%.
Raportat însă la creşterile de anul trecut pe vremea aceasta,fondurile de investiţii ale asigurătorilor nu au performanţe maibune.
De exemplu, pe primele opt luni din anul trecut, fondul Activ alitalienilor de la Generali înregistra un avans puternic de 44%, întimp ce anul acesta în perioada similară, creşterea e doar de 4%.Şi alte fonduri de investiţii înregistrau creşteri de peste 20%care nu se mai regăsesc anul acesta. În paralel, acţiunile cotatela BVB (indicele BET com­pozit) au avansat pe parcursul lui 2009 cupeste 37%.

Plasamente atractive doar pe termenlung

Companiile de asigurări atrag însă atenţia că, fiind vorba deasigurări de viaţă, ele trebuie analizate pe o perioadă maiîndelungată, de cel puţin un an-doi, mai ales că micii investitorisunt sensibili la fluctuaţiile de randament.
Românii trebuie să vadă creşteri de minimum şase luni de zile,pentru a căpăta încredere şi pentru a investi în asigurări de tipunit-linked, şi până şi această încredere câştigată se poate pierdedestul de uşor atunci când apar ştiri negative, spun managerii dinasigurări.
Atractivitatea românilor faţă de unit-linked este cu toate acesteamai mare în 2010 decât în 2009, afirmă Theodor Alexandrescu,general manager al companiei de asigurări Alico.
"Apetitul românilor faţă de asigurările cu componentăinvestiţională a mai crescut, dar este în continuare la un nivelscăzut. În continuare românii îşi manifestă dorinţa pentru produsegarantate, comportament care se explică şi prin prisma evoluţiilormacro­econo­mice. Perspectiva nu este foarte roză, iar investitoriiindividuali sunt uşor influenţabili de ştirile negative", spuneAlexandrescu. Alico România a încheiat anul trecut pe locul trei înpiaţa asigurărilor de viaţă, cu prime brute subscrise de peste 45de milioane de euro şi o cotă de piaţă de 11,76%.
Asigurările de tip unit-linked au atât o componentă de investiţie,pe mai multe niveluri de risc, cât şi o componentă de protecţie, înfuncţie de nevoile asiguratului. O asigurare de tip unit-linkedpoate include astfel şi asigurări de boală sau accident.
Primele brute subscrise în asigurările de viaţă legate de fonduride investiţii s-au ridicat la aproape 43 de milioane de euro înprimul trimestru din acest an, adică aproape 43% din totalulprimelor brute subscrise în asigurări de viaţă, potrivit datelorCSA. Asigurările tradiţionale deţin în continuare grosul, în timpce asigurările de sănătate au o pondere destul de mică în categoriaasigurărilor de viaţă. Spre comparaţie cu anul trecut, ponderea pecare o deţin asigurările unit-linked a crescut. În 2009,asigurările cu componentă investiţională au adus venituri de 134 demilioane de euro asigurătorilor, adică de 35% din totalul prime­lorbrute subscrise pentru asigurările de viaţă, potrivit datelor CSAşi a calculelor ZF.

A fost 2010 un an mai bun decât 2009 pentru asigurărilede tip unit-linked?

"2010 a fost un an bun pentru asigurările ce ofereau clienţilor osiguranţă, o garanţie, ceea ce se poate observa cu uşurinţă înportofoliul companiilor care oferă acest tip de produse (printrecare şi Eureko, cu produsul Flexinvest. BCR are de asemenea unprodus unit-linked cu randament garantat - n.r.). Chiar dacăasigurările de tip unit-linked presupun un anumit risc pentruclient, atât timp cât riscul este atent supravegheat de cătreasigurător, atunci românii au încredere să rişte şi optează pentruo asigurare unit-linked", spune Carmen Radu, director generaladjunct al Eureko Asigurări.
Compania a avut în primul semestru o creştere de 60% aportofoliului de unit-linked faţă de aceeaşi perioadă a anuluitrecut, spune managerul. "Pot spune ca până în acest moment, 2010 afost un an mai bun pentru produsele de tip unit-linked."
Mai sunt desigur şi români reticenţi la astfel de produse."Clienţii reticenţi, dacă îi putem numi aşa, sunt cei care nu deţintoate informaţiile sau deţin informaţii incorecte privind acest tipde produse. Românii care aleg acest tip de asigurări au în generalun background economic, ceea ce le permite să înţeleagă mai bineprodusul, riscurile, dar mai ales beneficiile acestuia", spuneCarmen Radu.
La nivelul pieţei, nu există date agregate privind numărul declienţi care au o asigurare de tip unit-linked.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO