Bănci și Asigurări

Retrospectiva anului 2018. Asigurări. Top 10 evenimente pe o piaţă de 2 mld. euro

Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei

Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei

Autor: Anelis Baciu

25.12.2018, 00:03 842

♦ Anul 2018 a fost pentru piaţa locală a asigurărilor un an plin de provocări, cele mai notabile fiind schimbările legislative - GDPR, IDD (directiva europeană pentru distribuţia de poliţe) -, iniţierea unor noi discuţii pentru modificarea după numai un an a legii RCA, dar şi amenda record primită de jucătorii RCA pentru stabilirea anticoncurenţială a tarifelor. 

 

1. Amendă record de 53 mil. euro de la Consiliul Concurenţei

Cea mai dură lovitură încasată de piaţa de asigurări în 2018 a fost fără îndoială amenda de 53 mil. de euro a Consiliului Concurenţei. Nouă companii de asigurare, dar şi UNSAR, asociaţia profesională a asigurătorilor, s-au înţeles să stabilească de comun acord tarifele la poliţele RCA în perioada octombrie 2012 -noiembrie 2016, a concluzionat Consiliul Concurenţei după o investigaţie care a durat trei ani. Un rol decisiv în finalizarea investiga­ţi­ei l-a avut Euroins, care a recunoscut în inte­gra­litate schimbul de informaţii şi a furnizat inspectorilor de concurenţă o serie de docu­mente şi informaţii. City Insurance, cel mai mare jucător din piaţa RCA, este singurul asi­gurător care a scăpat de amendă, pentru că nu face parte din UNSAR. Toţi asigurătorii găsiţi vi­novaţi vor contesta amenda. Sancţiunea aplicată de Consiliul Concurenţei în piaţa de asigurări este cea mai mare din acest an şi a doua cea mai mare din istoria autorităţii.

2. Schimbarea vicepreşedintelui ASF pe asigurări

Cristian Roşu, care în ultimii doi ani a fost directorul general al Fondului de Garantare a Asiguraţilor (FGA), a fost nu­mit de Parlament vice­pre­şedinte responsabil cu piaţa de asigu­rări la ju­mă­tatea lunii noiem­brie a acestui an. El l-a înlocuit pe Cornel Coca Con­stanti­nes­cu. El a susţinut în ca­drul au­die­rilor că priorităţi în mandatul său vor fi creşterea gradului de cuprindere în asigurare, susţinerea dezvoltării asigurărilor facultative, moderniza­rea supra­vegherii, protecţia asiguraţilor şi îmbunătăţirea mecanismului de rezoluţie.

Cristian Roşu a primit avizul Parlamentului pentru funcţia de vicepreşedinte ASF pe asigurări

3. Intrarea unui nou jucător pe segmentul RCA - Watford Insurance

Compania de asigurări Watford Insu­rance, deţinută indirect de reasigurătorul cu acelaşi nume cu sediul în insulele Bermude, a început să vândă asigurări auto obligatorii (RCA) la finalul lunii iunie a acestui an, fiind cel mai nou intrat jucător din piaţa RCA. Watford estimează că va ajunge la o cotă de piaţă de 1-1,5% în primul an de funcţionare. Asigurătorul vizează în principal segmentul de retail şi îşi vinde poliţele exclusiv prin inter­mediul brokerilor, plătind un comision la nivel cu media pieţei, circa 15%. Watford intenţio­nea­ză să adauge noi produse în portofoliu, pri­mele vizate fiind asigurările de accidente, asi­gurările property etc.

 

4. Ergo pierde parteneriatul de bancassurance cu UniCredit şi ia în calcul un exit regional, inclusiv în România

Grupul Ergo, unul dintre cei mai puter­nici asigurători din Germania cu prime sub­scri­se de 18 mld. euro în 2017, a decis să iasă din piaţa lo­cală la nu­mai şapte ani de la intrare, exitul din Ro­mânia fiind parte a unei în­ţe­le­geri regio­na­le care cu­prin­de mai multe ţări din regiunea Europei de Est. Un factor cheie care i-a determinat pe nemţi să ia în calcul exitul a fost pierderea par­te­neriatului de bancassurance cu UniCredit, care genera un vo­lum semnificativ din vân­zările Ergo în spe­cial pe segmentul asigurărilor de viaţă. După ce a renunţat la Ergo, UniCre­dit, cea mai mare bancă din Italia şi a patra la nivel local, a semnat un parteneriat regional pen­tru asigurări cu Allianz şi Generali.

 
 

5. Noi reguli pentru vânzarea de poliţe prin directiva europeană de distribuţie (IDD)

Începând cu luna noiembrie 2018, atât brokerii şi asigurătorii aplică noi reguli pentru distribuţia de asigurări, odată cu transpunerea şi intrarea în vigoare la nivel local a IDD -directiva europeană pentru distribuţia de asigurări. Obiectivul principal al noilor reguli este de a permite clientului să încheie o poliţă de asigurare informat în mod deplin, iar totodată legea obligă distribuitorii să vândă clienţilor doar acele poliţe care se potrivesc nevoilor acestora.

 

6. Scrisoarea RCA şi demararea procesului de modificare a legii RCA

Comisia Europeană (CE) a trimis o scrisoare auto­rităţilor române prin care susţine că ac­tuala legislaţie din piaţa RCA încalcă prin­ci­piile europene în materie de concurenţă, si­tuaţie care a determinat înfiinţarea unui grup de lucru la ASF pentru identificarea de soluţii.

Comisia Europeană susţine că actuala nor­mă RCA încalcă principiile europene pentru că „stabileşte un plafon pentru tarifele de pri­mă pe care asigurătorii le pot aplica clienţilor cu risc ridicat“. În plus, CE nu es­te de acord nici cu plafonarea la 25% a chel­tuielilor de admi­nis­trare şi de vânzare pe RCA şi nici cu obligaţia asi­gurătorilor de a notifica orice intenţie de modificare a primelor de asigurare.

Asigurarea RCA este un subiect sensibil, în condiţiile în care acesta poate genera cu uşu­rinţă conflicte între asigurători şi clienţi, în special transportatori. Ultimul conflict de acest tip a dus la demiterea lui Mişu Negriţoiu de la conducerea ASF în vara anului trecut şi înlocuirea lui cu Leonardo Badea.

 

Cristian Ionescu, noul şef al Asirom

7. Nou şef la Asirom, un asigurător de top cinci

Cristian Ionescu, director general adjunct al Allianz-Ţiriac în perioada mai 2013 - noiem­brie 2017, a primit în aprilie 2018 aprobarea ASF pentru a prelua conducerea Asirom, unul dintre cei mai mari asigurători locali, cu prime sub­scrise de 732 mil. lei la finalul pri­me­lor no­uă luni din 2018. Iones­cu l-a în­locuit la con­ducerea Asi­rom pe slo­vacul Juraj Lelkes, care a ocupat func­ţia de pre­şe­dinte al Asi­rom în ulti­mii doi ani şi ju­mă­tate. Grupul austriac Vienna Insurance Group (VIG) l-a recrutat pe Cristian Ionescu de la rivalii de la Allianz la fi­nalul lui 2017 cu scopul de a-l numi în fruntea ope­raţiunilor Asirom, al doilea cel mai mare asi­gurător pe care îl deţin local, după Omni­asig. Din decembrie 2017 până în aprilie 2018 Ionescu a fost membru în boardul Asirom.

 
 

8. Poliţele de sănătate, cel mai efervescent segment din asigurările locale, cu o creştere de 37%

Efervescenţa din piaţa asigurărilor de să­nă­tate se vede în cifrele aferente perioadei ia­nua­rie-septembrie 2018: vânzări mai mari cu 37% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, până la 227 mil. lei. Asigurătorii spun despre poliţele de sănătate că acestea reprezintă singu­rul seg­ment în care creşterea vânzărilor este neli­mi­tată. Avansul din acest an al poliţelor de sănă­ta­te a venit pe fondul unui interes tot mai mare din partea companiilor, dar şi al per­soa­nelor fi­zice, potrivit brokerilor şi asigurătorilor.

 

9. Brokerii pierd teren, dar continuă să fie principalul canal de distribuţie al asigurătorilor

Dominaţia brokerilor în intermedierea de asigurări a continuat să se subţieze. După primele nouă luni din 2018 brokerii erau res­pon­sabili de circa 63% din vânzările totale de po­liţe din piaţa locală. Spre comparaţie, în 2016 gra­dul de intermediere trecea de 66%. În inter­valul ianuarie-septembrie 2018 din acest an brokerii au vândut poliţe în valoare de 4,7 mld. lei, în scădere cu 1,6% faţă de aceeaşi pe­rioadă a anului trecut. Vânzările totale de asigurări au avansat în aceeaşi perioadă cu peste 2%.

 

10. Piaţa asigurărilor de viaţă nu reuşeşte să-şi conserve creşterea de două cifre

Piaţa asigurărilor de viaţă a dezamăgit în acest an, în condiţiile în care volumul vân­ză­rilor a crescut cu doar cu 4% în perioada ianuarie-septembrie, până la 1,6 mld. lei. În 2017 poliţele de viaţă au fost vedeta pie­ţei locale de asigurări cu un ritm de creştere de pes­te 20%. Vânzările reduse de asigurări de via­tă evidenţiază nivel slab de dezvoltare al pie­ţei locale. În România poliţele de viaţă ge­ne­rează circa 20% din totalul vânzărilor de asi­gu­rări, în timp ce pe pieţele mature acestea aduc 80% din vânzări.

 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO