Bănci și Asigurări

​Revoluţia digitală obligă industria bancară să inoveze şi să se restructureze

​Revoluţia digitală obligă industria bancară să...

Autor: Andra Oprescu

22.06.2014, 18:02 650

Revoluţia digitală „loveşte” şi industria bancară, unde pe de o parte transformă anumite servicii, le face mai uşor accesibile şi mai eficiente, iar pe de alta face anumite funcţii inutile şi aduce perspectiva închiderii de unităţi.

Despre aceste schimbări vorbeşte într-un interviu acordat The Telegraph Ashok Vaswani, directorul diviziei Retail şi Corporate al uneia dintre cele mai mari bănci britanice, Barclays.

„Revoluţia digitală este, în multe privinţe, mult, mult mai mare decât revoluţia industrială. Indiferent că ne place sau nu, această schimbare se petrece cu viteză şi scopul nostru este să nu lăsăm pe nimeni în urmă", a spus acesta.

Vaswani este convis de rolul important pe care tehnologia îl joacă la Barclays şi de faptul că aceasta poate duce la o relaţie mai strânsă între client şi bancă.

El este mândru în special de implementarea cec-urilor digitale şi serviciului care permite recunoaşterea vocii. Barclays este prima bancă din Marea Britanie care a testat un program prin care se decontează cec-urile cu ajutorul pozelor acestor documente. Clienţii pot fotografia cec-urile cu telefonul lor mobil.

În ceea ce priveşte serviciul de recunoaştere a vocii, banca l-a testat cu clienţii bogaţi şi-l va lansa pentru clienţii corporate anul acesta, iar pentru persoane fizice anul viitor. Serviciul presupune înregistrarea amprentei vocale a clientului, care este folosită pentru comparaţie atunci când clientul sună la bancă. Astfel, pentru identificarea clientului sunt necesare mai puţin de 10 secunde, în loc de 90 de secunde, timp necesar verificării clasice, prin parolă.

Vaswani enumeră tot ceea ce banca face pentru clienţii de toate vârstele, de la copii la pensionari.

Barclays are o echipă de 12.500 de angajaţi, cunoscută sub numele de  „Vulturii digitali ", care acordă asistenţă clienţilor pentru rezolvarea problemelor legate de tehnologie, inclusiv pentru cumpărături online sau protejarea informaţiilor personale.

„Nu este vorba doar despre realizarea unor active digitale, ci despre a face oamenii să le folosească şi a le face viaţa mai uşoară". Vulturii, spune el, sunt un element - cheie pentru acest lucru, la fel ca schimbările din sucursale sau tehnologia adresată clienţilor cu probleme auditive, care le permite să comunice cu un angajat al băncii prin intermediul imaginilor video şi al unui specialist în limbajul semnelor.

Am iniţiat această campanie pentru a face serviciile bancare accesibile tuturor celor care vor să îşi facă viaţa mai uşoară", spune Vaswani. „În felul acesta reclădim încrederea clienţilor şi reputaţia noastră, ajutând societatea".

Un posibil efect al tehnologizării în domeniul bancar este reducerea numărului de sucursale.

Vaswani este mai reţinut când vine vorba de acest aspect. „Din ce în ce mai puţini oameni vor vrea să meargă într-o sucursală, iar în acest fel creşte funcţionalitatea şi li se face viaţa mai uşoară", spune el.

Aflat în prim-planul activităţii cu clienţii de la Barclays, Vaswani este şi cel care joacă cel mai important rol în felul în care banca este percepută de mediul extern, acest aspect fiind crucial după ce  Barclays a plătit o amendă de 290 de milioane de lire din cauza unor nereguli în declararea ratelor de dobândă pentru calcularea Libor.

Vaswani speră că percepţia asupra băncii s-a schimbat în ultimii doi ani.

Pot spune că eu m-am schimbat, dar nu cred că voi fi crezut. Va trebui să dovedim prin acţiuni că punem cu adevărat clienţii în centrul întregii noastre activităţi".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO