Bănci și Asigurări

Românii preferă vizita la bancă: 8 din 10 români apelează la interacţiunea cu un funcţionar bancar pentru obţinerea unui credit, constituirea unui depozit sau deschiderea unui cont

Românii preferă vizita la bancă: 8 din 10 români apelează la interacţiunea cu un funcţionar bancar pentru obţinerea unui credit, constituirea unui depozit sau deschiderea unui cont

Autor: Cristina Bellu

22.01.2021, 10:52 383

Majoritatea românilor optează pentru interacţiunea directă cu un funcţionar bancar atunci când intenţionează să obţină un credit sau să-şi deschidă un cont bancar, potrivit studiului - Digitalizarea sistemului bancar în percepţia românilor, realizat în luna decembrie 2020 de Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie (IRES) şi comandat de Asociaţia Română a Băncilor (ARB).

Astfel, mai mult de jumătate dintre români (54%) aleg vizita la bancă ca fiind prima modalitate prin care accesează produsele şi serviciile bancare cel mai des, cea de a doua menţiune fiind telefonul (25%), în timp ce pentru obţinerea unui credit bancar, constituirea unui depozit şi pentru deschiderea unui cont bancar, românii preferă interacţiunea directă cu funcţionarul bancar în proporţie de 80%.

Datele studiului mai arată că doi din trei români (67%) utilizează produse şi servicii bancare de orice fel, precum conturi curente, carduri, credite, depozite şi efectuează plăţi, faţă de 58% cât a fost estimat gradul de incluziune financiară la nivelul anului 2017, în România.

În prezent, aproximativ 79% dintre utilizatorii de produse şi servicii bancare utilizează un cont current, inclusiv card de salariu.

Pe segmente de produse şi servicii bancare, 16% dintre români au un credit de nevoi personale, 11% au un credit imobiliar  în derulare, 36% deţin un card de credit (card de cumpărături), iar 7% dintre respondenţi au un Overdraft.

La capitolul economisire, 14% dintre participanţii la studiu au depozite bancare şi tot 14% au mizat pe conturile de economii. Un client poate utiliza simultan mai multe produse şi servicii bancare. 

Studiul relevă creşterea gradului de digitalizare comparativ cu anii trecuţi, acest trend fiind accelerat şi de măsurile de protecţie sanitară adoptate în perioada pandemiei.

Astfel, dintre utilizatorii de servicii financiare, 43% efectuează plăţi cu cardul la comercianţi (POS), 27% plătesc prin Internet/Mobile Banking, iar 61% dintre respondenţi au menţionat că retrag numerar de la bancomate (ATM).

Comportamentul de utilizare a cardurilor arată o reducere cu 30 de puncte procentuale a ponderii persoanelor care retrag numerar de la bancomat, comparativ cu situaţia de acum cinci ani. 14% dintre cei care utilizează aplicaţia de Mobile Banking o folosesc zilnic, la fel ca 10% dintre utilizatorii aplicaţiei de Internet Banking, smartphone-ul fiind cel mai utilizat aparat pentru accesarea serviciului Internet/Mobile Banking.

Analiza a fost realizată în luna decembrie 2020 pe un eşantion de 1.479 respondenţi adulţi, dintre care 1.158 sunt utilizatori de servicii bancare, eroarea maximă tolerată fiind de Ă/- 2,8%.

 
AFACERI DE LA ZERO