Bănci și Asigurări

Sergiu Manea, CEO, BCR: Dobânzile vor scădea şi eu cred că vor scădea binişor, dar mai lent decât ne aşteptăm. Deci, cred că vom vedea cumva rata de referinţă a băncii naţionale la finalul anului oriunde între 6% şi 6,25%. Este prima oară în 30 de ani când spun unde se vor duce dobânzile.

ZF Bankers Summit 2024

Sergiu Manea, CEO, BCR: Dobânzile vor scădea şi eu...

Autor: Mircea Nica

18.06.2024, 12:45 262

Dobânzile vor scădea în perioada următoare, se vor duce destul de mult în jos, dar ritmul va fi probabil unul mai lent decât aşteptările, iar în ceea ce priveşte rata de referinţă, la finalul anului cel mai probabil se va afla oriunde între 6% şi 6,25%, a spus Sergiu Manea, CEO, BCR, în cadrul ZF Bankers Summit 2024, în cea de-a doua zi a conferinţei.

“Dobânzile vor scădea şi eu cred că vor scădea binişor, dar mai lent decât ne aşteptăm. Noi avem prognoza de inflaţie după ultimele două luni de surprize positive în ceea ce priveşte inflaţia. Probabil că una dintre cele mai jos din piaţă ca inflaţie terminală 4%-4,2%. Creşterea economică pe anul acesta 2,6% cu riscuri de upside. Deci cred că vom vedea cumva rata la finalul anului oriunde între 6% şi 6,25%, rata de referinţă a BNR. Este prima oară în 30 de ani când spun unde se vor duce dobânzile”, susţine Sergiu Manea.

Ce a mai spus Sergiu Manea, CEO, BCR:

Obiectivul nostru este unul foarte simplu. Credem în dezvoltarea ţării, indiferent că vorbim despre companii sau un individ sau o familie. Credem foarte mult că unul dintre canalele de dezvoltare este prosperitatea văzută dincolo de prosperitate materială şi credem foarte mult că trebuie să facem în fiecare zi în aşa fel încât să fim credibili în ce spunem. Astfel, ne ducem în trei zone foarte mari, una este aceea de creştere pentru România SA şi România SRL şi sprijinul în dezvoltarea ţării plecând din zona creatoare de job-uri. Doi, preocuparea pentru prosperitatea individuală şi asta înseamnă foarte multă educaţie financiară şi foaret mult sfat la nivel general şi personalizat. Trei, transformarea digitală prin care înţelegem transformarea digitala a societăţii prin propria noastră transformarea digitala, la nivel personal, business, administratie şi comunitate.

Un aspect important în zona de educaţie, indiferent că vorbim de educaţie antreprenorială sau de educaţie individuală stă pentru noi în zona de sustenabilitate. În educaţie vorbim de educaţie financiară unde am dezvoltat peste 600.000 de români care au trecut prin programe de educaţie financiară şi încă 600.000 care au trecut prin educaţie financiară aplicată, dialogurile financiare personalizate. Vorbim despre încredere digitală şi acestea sunt eforturi pe care le facem acum să creăm nu numai curiculă, dar şi amplificare în ceea ce priveşte măsurile de siguranţă. Al treilea punct este educaţia pentru sustenabilitate pentru că transformarea sustenabilă a ţării nu stă numai în energie verde. Vorbim despre economie circulară, waste reduction, incluziune socială ş o bună guvernanţă. Acestea sunt domeniile în care încercăm să facem diferenţa.

Pentru BCR prima parte a anului a fost foarte bună. Pe orice palier ne uităm şi comparăm cu ce s-a întâmplat în 2023, nu vorbesc de profitabilitate, ci de intensitatea afacerilor. Oriunde m-aş uita, dacă încep cu finanţarea companiilor sunt pro rata cu 10-12 % mai mult faţă de anul trecut. Vorbim de aproape 4.000 companii finanţate. Prorate vorbim de un nivel superior celui de anul trecut. Dacă mă uit în zona de creştere a stabilităţii şi prosperităţii gospodăriilor vedem că tendinţa este accelerată anul acesta de luare în mâini a propriei situaţii financiare, dar în acelaşi timp din punct de vedere al creditării suntem semnificativ peste nivelul de anul trecut indiferent despre ce vorbim.

Indicele BCR România Manufacturing PMI, care evaluează starea de sănătate a economiei şi evoluţia industriei prelucrătoare, în conformitate cu standardele S&P. Am început să îl facem din pandemie şi îl tot antrenăm. BCR PMI, în ultimele două luni, a arătat expansiunea sectorului de prelucrare, pe fondul creşterii comenzilor şi producţiei, ceea ce ne da motive de optimism.

Economia este mai bine decât citim în ziare sau vedem la televizor. Economia de fapt face mai bine decât vedem la televizor astăzi. Eu cred că suntem într-un moment destul de important în a face alegeri. Ce este strategic, unde vrems ă creştem unde vrem să dezvoltăm.

Cred că este timpul ca multiplele comunităţi de business să vină împreună şi eventual să încerce să facă propuneri şi să cristalizeze idei pentru creşterea competitivităţii ţării noastre. Cred că sunt câteva zeci de companii în românia care în opinia mea au valenţe cu adevărat naţionale şi cred de asemenea că au tot ce le trebuie pentru expansiune regională.