Bănci și Asigurări

Sergiu Oprescu, Alpha Bank: Ne-am facut planuri mai agresive dupa ce am vazut cat putem sa crestem

Sergiu Oprescu, Alpha Bank: Ne-am facut planuri mai agresive dupa ce am vazut cat putem sa crestem

Sergiu Oprescu, presedintele executiv al Alpha Bank Romania: "Va creste in continuare gradul de competitivitate al sectorului bancar. Nou venitii pun presiune atat pe costuri - cu resursele umane si la spatiile comerciale - cat si pe preturi. Vin cu produse extrem de competitive. Aceasta nu lasa sistemul sa se consolideze pe un anumit palier de profitabilitate."

09.11.2007, 17:44 69

"Ne-am revizuit planurile strategice. Tintim o cota de piata de 13% la nivelul anului 2010, fata de 10%, cat ne propusesem initial", a explicat intr-un interviu acordat ZF Sergiu Oprescu, presedintele executiv al Alpha Bank Romania. La stabilirea acestor planuri, grecii au luat in calcul o crestere anuala a pietei cu 35% in acest interval.
Dupa primele noua luni ale anului, Alpha Bank Romania a ajuns la active de 3,7 miliarde de euro, in timp ce creditele acordate marcau o dublare fata de septembrie 2006, cu un sold de 2,2 miliarde de euro. Cele mai mari cresteri au fost insa inregistrate pe zona de retail, unde soldurile au inregistrat chiar si triplari in aceasta perioada, plecand insa de la baze reduse.
Sergiu Oprescu asteapta si pentru anul viitor "aproape o dublare" a portofoliului de credite.
Dezvoltarea afacerilor va viza in special zona de retail si va fi sustinuta de extinderea retelei de unitati. De altfel, grecii au revazut si planurile de extindere a retelei teritoriale.
Astfel, pana in 2010, Alpha va ajunge sa opereze 380 de unitati, fata de 300, cat era prevazut in planul initial. Diferenta va fi data de implementarea unui nou concept de unitate, de mici dimensiuni, dedicata exclusiv clientelei de retail, numit Alpha Point.
Pana la sfarsitul acestui an, banca va avea operationale 10 astfel de "puncte de vanzare", instalate in zone cu trafic semnificativ, cum sunt spatiile comerciale.
Pana la sfarsitul anului, reteaua bancii va ajunge la 125 de unitati, carora li se vor mai adauga inca 75 anul viitor.
Desi investitiile vor ramane la niveluri importante si in anii urmatori, Oprescu vede o accelerare a profitului dupa scaderea de anul acesta. "Estimam o crestere semnificativa a profitului in anul viitor, cu cel putin 30%, fata de 2007."
Dupa primele noua luni, Alpha a anuntat un profit brut de 23 de milioane de euro, cu circa 17% mai mic decat in aceeasi perioada a anului trecut, in conditiile in care a derulat investitii puternice in deschiderea de noi unitati. Pe intreg anul, el se asteapta ca profitul sa fie cu cel mult 10% mai mic decat cel din 2006, insa ar putea sa fie chiar egal, daca trimestrul al patrulea va fi "bun".
Sergiu Oprescu afirma ca forta de crestere a Alpha va veni in 2008 din maturizarea unitatilor deschise in ultimii doi ani, inaugurarea de noi puncte de vanzare, lansarea de produse noi, dar si din campanii agresive de promovare.
Totodata, va fi intensificata si utilizarea canalelor alternative de distributie, in special prin incheierea de parteneriate cu brokeri de credite la nivel regional.
"In 2008 vom creste puternic si pe depozite, in conditiile in care vom ajunge la o prezenta teritoriala semnificativa", anunta seful bancii.
Alpha a lansat in ultimele luni doua produse de economisire - unul cu dobanda progresiva si unul dedicat investitiilor pentru copii. Pana la inceputul lui 2008, banca va incepe sa intermedieze si vanzarea de unitati ale fondurilor de investitii administrate de Alpha Asset Management in Grecia, in prezent fiind in curs de obtinere a autorizatiei de la CNVM (autoritatea de reglementare pe piata de capital). In alta ordine de idei, seful Alpha vede un potential important de crestere pe nisa finantarilor pentru intreprinderi mici si mijlocii (IMM).
"Suntem intr-o faza pilot de implementare a unui score-card parametrizat pentru Romania. De la inceputul lui 2008 va fi implementat la nivel national."
Intr-o prima etapa, banca va veni cu trei produse de finantare standardizate pentru IMM-uri.
Alpha intra pe o piata deja aglomerata, nu mai putin de cinci jucatori fiind deja prezenti cu oferte de finantare.
Momentan, piata finantarilor pentru IMM este dominata autoritar de BRD si Banca Transilvania (primul jucator care a lansat astfel de credite).
Anul acesta, Alpha a aratat insa si o dublare a portofoliului de finantari pe zona de corporate, desi acest segment parea ca pierduse din dinamica. Afacerile bancii au crescut in special prin finantarea dezvoltatorilor de proiecte imobiliare.
"Nu am luat riscuri mai mari, dar am dat pricing-ul (costul finantarilor, n.n.) mai jos", este explicatia lui Oprescu pentru avansul rapid al finantarilor pe zona de corporate. El spune ca in prezent Alpha este unul dintre cei mai importanti jucatori pe real estate, finantand 7 din 22 de mari proiecte rezidentiale din Capitala.
Oprescu spune ca a reusit sa se diferentieze in piata prin produse cu valoare adaugata mare.
Spre exemplu, in segmentul finantarii proiectelor rezidentiale, Alpha a gasit inaintea celorlalti jucatori procedeul juridic care permite acordarea de credite garantate cu un bun viitor (constructia inca nerealizata) atat pentru dezvoltator, cat si pentru cumparatorul final.
Aceasta s-a tradus printr-un avantaj competitiv de care Alpha a beneficiat aproape un an, explica Oprescu.
Pentru seful Alpha, principalul motiv de ingrijorare este erodarea marjelor, care face dificila consolidarea sistemului dupa o perioada de investitii intense in extinderea retelelor.
"Va creste in continuare gradul de competitivitate al sectorului bancar. Nou-venitii pun presiune atat pe costuri - cu resursele umane si spatiile comerciale -, cat si pe preturi. Vin cu produse extrem de competitive. Aceasta nu lasa sistemul sa se consolideze pe un anumit palier de profitabilitate", remarca Oprescu. La jumatatea anului, profitul net in sistemul bancar inregistra o crestere cu 14% fata de iunie 2006, in timp ce activele marcau o crestere cu 32%, iar capitalurile urcasera cu 29%.
In aceste conditii, va aparea o segmentare clara intre bancile care vor sa se diferentieze prin pret si cele care incearca sa atraga clienti prin calitatea serviciilor oferite. Din acest punct de vedere, grecii se vor baza de asemenea pe oferirea unui serviciu de calitate mai buna.
Oprescu considera ca viteza de raspuns, capacitatea de a anticipa nevoile clientului si abordarea personalizata vor fi argumentele care vor face diferenta.

Rezerva minima la valuta poate sa scada si in pasi mari
Sergiu Oprescu apreciaza ca BNR are o optiune viabila in reducerea cu un pas mare a rezervelor minime obligatorii pentru pasivele in valuta, in conditiile in care considera ca nivelul actual (de 40% din sursele atrase) este nesustenabil pe termen mediu.
"Daca BNR ar reduce brusc RMO mai degraba decat printr-un proces gradual, de fapt nu ar alimenta cresterea creditului neguvernamental, ci ar directiona fondurile astfel eliberate catre rambursarea liniilor de credit contractate de la bancile-mama", considera Oprescu. Oficialii BNR au aratat in mai multe randuri ca au in vedere reducerea RMO, insa aceasta se va produce gradual si doar dupa ce presiunile inflationiste se vor atenua.
Majoritatea bancilor cu actionari straini isi finanteaza activitatea de creditare prin linii de credit contractate de la bancile-mama, in conditiile in care potentialul de economisire interna in valuta nu acopera cererea locala de imprumuturi in devize.
Oprescu arata ca o reducere brusca a RMO ar elibera sume importante, pe care bancile nu ar putea sa le plaseze intr-o perioada scurta in credite catre clientela, astfel ca optiunea cea mai probabila ar fi rambursarea liniilor contractate de la banci straine. Totodata, el spune ca o eventuala reducere a costurilor creditelor in valuta ar avea loc gradual si pe baze competitive. In schimb, o reducere treptata a rezervelor nu ar face decat sa stimuleze bancile sa impinga fondurile astfel eliberate in credite.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO