Bănci și Asigurări

Toma, Omniasig: Daunele au scapat de sub control si sunt multe cazuri de distrugere intentionata a masinilor in leasing. Cum comentati?

Toma, Omniasig: Daunele au scapat de sub control si sunt multe cazuri de distrugere intentionata a masinilor in leasing
14.06.2009, 17:32 672

Daunele platite pentru asigurari auto au crescut foarte mult in acest an, una dintre cauze fiind inmultirea numarului de posesori de masini in leasing care insceneaza accidente pentru a scapa de plata ratelor, spune Constantin Toma, directorul general al Omniasig, cea mai mare companie din piata de asigurari generale.

"In primul semestru ne-am ocupat in mod deosebit de daune, care au scapat de sub control. Este o caracteristica a intregii piete de asigurari generale, care se poate pune pe seama unor factori cum ar fi deprecierea monedei nationale, care influenteaza pretul pieselor de schimb importate, dar si al reparatiilor, al caror cost este de multe ori exprimat in euro. De asemenea, s-a constatat o escaladare a fenomenului de fraudare a societatilor de leasing", a declarat Toma pentru ZF, in unul din rarele interviuri acordate presei.
Fraudele au crescut in special pe segmentul masinilor achizitionate in leasing. "La leasing, rata de default a fost mult mai mare decat in anii anteriori. Avem foarte multe cazuri de distrugere de masini in leasing, de obicei la miezul noptii, undeva in afara orasului, prin lovirea de un copac sau a unui animal, am avut chiar si cazuri de incendiere intentionata de miniflote."
Doar in aparenta proprietarii acestor masini scapa prin distrugerea lor de plata ratelor, deoarece sunt multe cazuri in care asiguratorii pot demonstra ca avarierea a fost facuta cu premeditare, iar in aceasta situatie clientul nu primeste nicio despagubire. "Facem expertize si speram sa le dam un semnal serios celor care vor sa isi transforme masinile in bani pe spinarea noastra. Am intarit departamentul de investigatii, care are ca scop principal lupta impotriva fraudelor", avertizeaza el.
 
Vor sa reduca daunele auto cu 15%
Daunele auto sunt o "boala" mai veche a pietei de asigurari, in fiecare an acestea fiind pe un trend de crestere mai rapida decat incasarile din aceste polite. In acest an incasarile din asigurari auto si-au incetinit semnificativ cresterea sau chiar scad in cazul unor companii, in timp ce daunele continua sa urce.
La Omniasig, de exemplu, in primul trimestru primele brute subscrise din asigurari auto Casco au urcat cu 7%, in timp ce daunele platite au avut un ritm de crestere de 89%, adica de 13 ori mai mare.
Pe asigurari RCA (raspundere civila auto obligatorie), subscrierile au scazut usor, cu aproape 1%, in timp ce daunele s-au majorat cu 81%.
"Rata daunei a escaladat foarte mult in primul trimestru, ne-a speriat, dar s-a vazut o ameliorare in aprilie si mai", sustine Toma.
Aceasta situatie se regaseste in intreaga piata de asigurari generale. Pentru Omniasig, unul dintre cele mai importante obiective pentru 2009 este reducerea daunelor auto cu 15%.
Societatea a luat deja o masura importanta: a incheiat un parteneriat cu un singur furnizor de piese de schimb, Materom (Targu-Mures), astfel incat sa nu le mai achizitioneze de la service-urile auto, pentru a ocoli marjele aplicate de acestea la vanzarea de piese.
"Am revizuit parteneriatele dezavantajoase cu multe service-uri auto, avand in vedere costul exagerat al reparatiilor, in mod deosebit din cauza pieselor, aspect pe care ne-am hotarat sa-l controlam, iar din aceasta cauza ne-am confruntat cu o presiune foarte mare din partea atelierelor de reparatii care nu au fost de acord cu conditiile noastre. Este o solutie legala, in avantajul clientilor."
Cumpararea pieselor de schimb de la un singur furnizor a reprezentat un subiect de disputa intre Asociatia Service-rilor Independente, pe de o parte, si Omniasig si Allianz-Tiriac (care a implementat o masura similara), pe de alta parte.
Tot pentru a reduce daunele, afirma seful Omniasig, compania practica un sistem de bonus-malus intern la asigurarile auto Casco, adica le majoreaza prima de asigurare clientilor care au cauzat multe daune si o reduce pentru cei care au condus prudent.
"Mergem chiar si pana la situatia de a rezilia contractele cu clientii care au adus rezultate dezastruoase companiei si care nu accepta aceste conditii. Am ajustat preturile la politele auto, pentru ca in ultimii ani a avut loc o depreciere, insa acum ne-am luat inima in dinti si am spus ca trebuie sa le recalculam."
Toma afirma ca un proces lung si anevoios, dar foarte necesar pentru reducerea daunelor, este introducerea fransizei, care reprezinta partea din paguba suportata de asigurat.
De exemplu, daca polita Casco prevede o fransiza de 100 de euro, in cazul unei avarieri a carei reparatie costa mai putin de 100 de euro suma va fi achitata de client, fara interventia asiguratorului.
In acest fel, firmele de asigurari evita daunele de valori mici, care sunt cele mai frecvente, dar si clientul beneficiaza de o prima de asigurare mai redusa. In 2008 companiile de asigurari au platit despagubiri pentru polite auto de un miliard de euro, incasarile din vanzarea acestor asigurari fiind de 1,5 miliarde de euro.
 
O scadere a ponderii auto cu 5-10% ar aduce profit pietei
Piata de asigurari, care se afla de trei ani deja pe pierdere neta (pierderile sunt mai mari decat profiturile), numai in 2008 rezultatul negativ fiind de 156 de milioane de euro, ar putea fi salvata de o reducere semnificativa a ponderii asigurarilor auto in portofoliile companiilor, considera Constantin Toma.
"In orice companie mare de asigurari din Vest asigurarile auto reprezinta 65-70% din portofoliu, iar aici depasesc 75%. Daca reusim sa dam jos 5-10% din aceasta pondere, probabil ca rezultatul pietei ar fi cu totul altul", spune Toma, a carui companie merge pe profit, cu un rezultat pozitiv de 4 milioane de euro brut in primul trimestru. El afirma ca actionarii nu mai sunt dispusi sa aduca sute de milioane de euro la capitalul asiguratorilor pentru a le acoperi pierderile, asa cum s-a intamplat in ultimii ani.
"Criza a adus un lucru bun: a dat deoparte alergatul dupa cota de piata si va determina asiguratorii sa se uite mult mai atent la profit. Astazi e tot mai greu sa determini un actionar sa pompeze capital in mod nejustificat si nu vorbim aici de zeci sau sute de mii de euro, ci de milioane. Actionarii vor si ei un return on investment, vor sa recupereze banii intr-un timp rezonabil, nu in o suta de ani."
 
Restructureaza pentru a se adapta la noile conditii
Pentru a eficientiza activitatea si pentru a se adapta conditiilor actuale ale pietei, Omniasig a decis in acest an sa inchida 47 de unitati din cele 270 pe care le detine in toata tara. De asemenea, asiguratorul a renuntat la 200 de angajati, acum avand 1.600. Masuri similare iau mai multe companii din piata, printre ele numarandu-se si Ardaf.
"Am ajustat compania la nevoile corecte ale zilei de azi. Cred ca trebuia sa facem de mai de mult acest lucru, pentru ca am acumulat personal excesiv, care si-a indeplinit rolul istoric, iar acum nu mai avea justificare. Punctele de lucru pe care le-am inchis au fost cele din zone cu mai putin trafic si care nu se mai justificau din punct de vedere economic. Daca pana acum printre asiguratori a existat tendinta de a fi omniprezenti cu agentii si puncte de lucru, de acum incolo orice nou pas va fi analizat", explica Toma.
Omniasig, controlata de grupul austriac Vienna Insurance, a inregistrat in primul trimestru afaceri de 331,5 milioane de lei (90 de milioane de euro), in scadere usoara, cu 0,13%, comparativ cu aceeasi perioada din 2008.
Vienna Insurance mai detine pe piata locala asiguratorii Asirom, BCR Asigurari, BCR Asigurari de Viata si Omniasig Life, fiind cel mai mare jucator din asigurari la nivel de grup.
 
Cine este Constantin Toma
 
Constantin Toma, 48 de ani, este unul dintre cei mai cunoscuti, dar si cei mai "low-profile" manageri din asigurari, acordand interviuri foarte rar. Conduce Omniasig de la infiintare, din 1995, dupa ce a fost director la Romavia, iar anul acesta a adus compania pe primul loc pe segmentul de asigurari generale, pozitie ocupata de mai multi ani de Allianz-Tiriac. Din martie anul trecut, timp de aproape un an, Toma a fost si presedinte al clubului de fotbal Rapid Bucuresti.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO