Bănci și Asigurări

UniCredit se extinde în ciuda conflictului între conducere şi investitori. Spania este noua destinaţie

UniCredit se extinde în ciuda conflictului între...

Autor: Alexandru Zărnoeanu

24.05.2016, 00:04 445

Unicredit, cea mai mare bancă italiană şi liderul pieţei din Europa Centrală şi de Est (CEE), şi-a deschis o re­prezentanţă în Madrid, capitala Spa­ni­ei, a patra economie a zonei euro, care în primul trimestru al lui 2016 a cres­cut cu 3,4% faţă de anul trecut, cea mai mare creştere dintre economiile dez­voltate ale Europei.

Noul birou se va axa pe servicii de cor­porate şi investment banking şi va deservi peste 60 de clienţi corporate, inclusiv mari companii, instituţii finan­cia­re şi fonduri de private equity, po­tri­vit informaţiilor transmise de grupul italian.

Federico Ghizzoni, CEO-ul UniCre­dit, a declarat la inaugurare că este optimist în privinţa Spaniei, „una dintre economiile europene cu o creş­tere ra­pidă şi legături puternice cu restul con­tinentului“ şi că îşi doreşte ca UniCredit să devină „o punte de legă­tu­ră în materie de corporate şi invest­ment banking între pieţe noi şi pieţe un­de gru­pul are o prezenţă solidă, precum Italia, Germania, Austria, Polonia şi CEE“. 30% din exporturile Spaniei, adi­că 77 mld. euro, merg spre aceste pieţe.

Deschiderea noului birou de la Madrid vine într-o perioadă dificilă pentru UniCredit şi mai ales pentru Ghizzoni, CEO al grupului italian din 2010, a cărui funcţie este pusă sub semnul întrebării de o posibilă „revol­tă“ a investitorilor împotriva sa, ce ar pu­tea avea loc la întâlnirea anuală a acţio­narilor de astăzi de la Milano. Unele surse, citate de Bloomberg şi Reu­ters, afirmă că Ghizzoni va demi­siona înainte de întâlnire.

Furia investitorilor vine după ce Ghizzoni nu a reuşit să pună pe picioare singura bancă italiană considerată a fi de importanţă sistemică la nivel global. Capitalul CET1 al băncii, un indicator-cheie al fiabilităţii unei bănci, se află în continuare în jurul nivelului de 10% din active, fiind în primul trimestru de 10,5%, în scădere faţă de 10,7% în tri­mestrul precedent, scrie Bloomberg. Analiştii citaţi de Reuters consideră că banca ar avea nevoie de aproape 5-10 miliarde euro pentru a creşte nivelurile de capital, dar şi de un nou CEO pentru a asigura credibilitate în următoarea perioadă.

Modificarea la nu­mai un an de la anun­ţa­rea unui plan de redre­sa­re a băncii, urmată de anunţul concedierii a 18.000 de an­ga­jaţi în trei ani şi scăderea ţintei de pro­fit de la 6,6 mld. euro la 5,3 mld. euro în 2018 şi eşecul lui Ghizzoni de a lista o subsidiară italiană pe bursa mi­la­neză (salvată ulterior de un fond spe­cial creat de guvern cu banii băncilor) nu au făcut decât să adâncească neîncrederea in­ves­titorilor în cea mai mare bancă italiană.

De la venirea la conducere a lui Ghizzoni, acţiunile UniCredit au scăzut cu 76%, în timp ce de la începutul anului ele au suferit un declin de 41%, conform datelor furnizate de Bloomberg.

Acţiunile UniCredit s-au tranzacţionat ieri pe bursa din Milano la un preţ de 2,93 euro/titlu, în scădere cu 2,6% faţă de şedinţa precedentă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO