Bănci și Asigurări

Violeta Ciurel, ASEBUSS: Sunt mulţi factori de care depinde creşterea segmentului de asigurări de sănătate şi de viaţă, în primul rând este partea economică, nivelul veniturilor disponibile

ZF Bankers Summit 2022

 Violeta Ciurel, ASEBUSS: Sunt mulţi factori de care...

Autor: Ramona Cornea

13.07.2022, 14:13 107

Sunt mulţi factori de care depinde creşterea segmentului de asigurări de sănătate şi de viaţă, în primul rând este partea economică, nivelul veniturilor disponibile, este de părere Violeta Ciurel, profesor în cadrul ASEBUSS, fost executiv cu poziţii internaţionale în ING, (actual NN) şi Axa.

„Sunt mulţi factori de care depinde această creştere – în primul rând partea economică, nivelul veniturilor disponibile. Covid-ul a ajutat pentru că oamenii nu au mai cheltuit atât de mult pentru că nu au mai putut, dar banii disponibili au fost puşi de multe ori în asigurări de viaţă şi asigurări de sănătate, ceea ce este un lucru pozitiv. Partea de legislaţie, mă refer în special la partea de stimulente fiscale, încă nu există în România. Pentru persoane fizice nu există niciun fel de stimulare a economiei prin asigurările de viaţă, ceea ce este inadmisibil. Aici cred că toată piaţa, inclusiv ASF, ar trebui să facă nişte demersuri masive către Guvernul României, să-i facă pe guvernanţi să înţeleagă de ce este necesar, de ce investiţii poate beneficia economia ca urmare a creşterii domeniului asigurărilor de viaţă”, a declarat Violeta Ciurel în cadrul evenimentului ZF Bankers Summit 2022.

Ce a mai declarat Violeta Ciurel în cadrul evenimentului:

·       Cred că faptul că grupul ING a investit în România acum 25 de ani a fost unul dintre elementele de suport şi de succes pentru anii care au urmat. La momentul respectiv, piaţa era aproape virgină,  nu existau companii adevărate de asigurări de viaţă, iar investiţia făcută de compania olandeză a creat practic baza şi premisele dezvoltării pieţei de asigurări de viaţă la momentul respectiv. Avantajul primului venit, în momentul în care strategia a fost foarte clară şi foarte bine implementată, a creat o bază solidă nu mai pentru companie, dar a fost un moment foarte bun pentru piaţă, unul care a încurajat şi alţi jucători care au intrat ulterior, chiar la intervale relativ scurte de timp.

·       Piaţa a crescut şi din punct de vedere cantitativ, s-a dezvoltat şi calitativ, dar nu suficient. Dacă ne uităm la ce s-a întâmplat în ultimii ani, această creştere de 44% pe care am calculat-o în ultimii 10 ani are o relevanţă foarte mare, dar dacă ne uităm în comparaţie cu alte ţări din regiunea noastră sau chiar cu aşteptările noastre, eu mă aşteptam să aibă o creştere mult mai mare piaţa asigurărilor în general şi a celor de viaţă în special. Nu ne diferenţiem într-un mod pozitiv sub aspectul calitativ şi nici cantitativ nici măcar faţă de pieţele din regiunea noastră. Dacă ne uităm la penetrarea asigurărilor, procentul de prime în PIB, Bulgaria are o valoare dublă faţă de noi, are peste 2,4% - 2,8% şi noi avem 1,4%, este foarte puţin la nivel de piaţă, este mult prea puţin. În toate ţările observăm că ponderea asigurărilor de viaţă este mult mai mare, este aproape jumătate, iar în ţările mature depăşeşte.

·       Creşterea pieţei ţine şi de creşterea educaţiei financiare, de dezvoltarea creditelor şi de interesul oamenilor pentru a-şi cumpăra locuinţe. De asemenea, un lucru important este legat de demografie. Dacă ne uităm pe perspective de durată, pe un termen mediu şi lung în România, populaţia României îmbătrâneşte, deci cine vor fi cei care vor cumpăra asigurări de viaţă de acum înainte? Tinerii sunt mai puţini, pleacă din ţară, natalitatea este mai redusă, deci cum facem să creştem asigurările de viaţă, în condiţiile în care demografia nu ne ajută. Există o limită de vârstă până la care persoanele fizice pot să cumpere asigurări de viaţă şi cu acest ritm de îmbătrânire acest segment de piaţă se restrânge.

·       Inflaţia şi creşterea preţurilor la bunurile de consum care fac parte din coşul zilnic şi chiar pentru priorităţile pe termen mediu, creşterea preţurilor la materiale de construcţii care se transferă în creşterea preţurilor locuinţelor reprezintă iarăşi un obstacol. Deci cum facem să creştem acest domeniu este greu de spus, în condiţiile în care avem tendinţe contradictorii la nivel de piaţă. Suntem convinsă în continuare că printr-o educaţie financiară adecvată, prin modificarea comportamentului de consum, prin un efort susţinut pe care trebuie să-l facă atât ASF-ul, cât şi piaţa, UNSAR, se poate câştiga mult din acest punct de vedere.

·       Nu ne putem uita numai la creşterea ca volum al primelor, şi pe acestea trebuie să le privim sub aspectul veniturilor reale şi nu nominale. Să nu ne amăgim văzând că avem creşteri în lei, ci să ne uităm la ce înseamnă în termeni reali, ajustând cu inflaţia şi ţinând seama de cursul valutar.

·       Sectorul asigurărilor este foarte bine reprezentat în pieţele mature şi chiar şi în pieţele emergente de pe alte continente. Este multe seriozitate în abordarea acestui business. Pe de altă parte, nu putem să comparăm şi cu veniturile disponibile pe care populaţiile le au în diferite ţări. Ce pot să remarc este că se face o redefinire a riscurilor şi pentru asigurările de viaţă, şi pentru asigurările de sănătate, o creştere a interesului pentru asigurări ce se manifestă la nivel global şi în special pe asigurările de sănătate, dar şi pe cele de viaţă pentru protecţia membrilor familiei în cazul apariţiei unor evenimente de genul deceselor generate de riscuri neobişnuite.

·       La nivel de companie se merge foarte mult pe ideea de simplificare a proceselor, de inovaţie, de tehnologie, de a veni cu produse noi care se pot vinde digital şi pentru care daunele să se plătească într-un proces streamlined extrem de facil.

·       Tehnologia are un impact enorm asupra asigurărilor de sănătate. Din punctul de vedere al clientului individual, folosirea unui dispozitiv pentru a vedea pulsul, starea de sănătate, tensiunea, lifestyle-ul, poate să ajusteze prima pe loc. Deja se face asta, nu ştiu dacă se face în România.         

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO