Anul acesta, 32% dintre români intenţionează să-şi petreacă vacanţele în străinătate, cele mai populare destinaţii fiind Grecia, Italia şi Spania. În medie, turiştii români plănuiesc să petreacă aproape 9 zile în afara ţării şi să cheltuiască aproximativ 840 de euro pe persoană, per călătorie – cea mai mare parte din buget fiind destinată mâncării, excursiilor şi suvenirurilor, notează studiul Visa “Intenţii de călătorie şi plată 2025”.
Studiul Visa, realizat în şapte ţări din Europa Centrală şi de Est (ECE), inclusiv România, arată că plăţile digitale devin o practică obişnuită pentru turiştii români care îşi petrec vacanţele peste hotare. Peste 4 din 5 români aleg să plătească la destinaţie folosind cardul, telefonul sau ceasul inteligent, numărul celor care preferă plăţile electronice fiind în uşoară creştere faţă de anul trecut.
Portofelele digitale câştigă şi ele tot mai multă popularitate, cu o creştere de 4% faţă de anul anterior, fiind metoda preferată de plată în străinătate pentru 1 din 3 români. Pentru turiştii din ECE, confortul (64%), rapiditatea (61%) şi siguranţa (55%) reprezintă principalele avantaje ale plăţilor cu cardul în afara ţării de origine. Cardurile Visa permit efectuarea de plăţi mai rapide şi mai sigure în peste 180 de valute, la peste 150 de milioane de comercianţi din peste 200 de ţări şi teritorii.
„Studiul nostru arată că românii – fie în etapa de planificare a unei călătorii, fie aflaţi deja în vacanţă în străinătate – preferă să plătească utilizând portofele digitale, care pot fi folosite în reţeaua globală Visa şi beneficiază de tehnologiile noastre avansate. Tokenizarea le oferă un nivel suplimentar de securitate”, declară Elena Ungureanu, Country Manager Visa în România.
Peste jumătate dintre români îşi planifică atent cheltuielile înainte de plecare, iar 1 din 2 îşi monitorizează bugetul în timpul vacanţei prin serviciile bancare digitale pe care le are la dispoziţie. Dintre cei care îşi organizează din timp bugetul, 81% afirmă că au reuşit să se încadreze în sumele stabilite iniţial. Totuşi, aproape 16% recunosc că îşi mai ajustează cheltuielile pentru a ţine pasul cu cei care îi însoţesc în călătorie, chiar dacă asta înseamnă că depăşesc bugetul planificat.
Deşi românii se descurcă bine în gestionarea bugetelor de vacanţă, studiul Visa arată că există unele instrumente care le-ar putea îmbunătăţi experienţa. Printre acestea se numără conturile sau cardurile în valute multiple cu acces la cursuri de schimb actualizate, aplicaţiile bancare ce permit o evidenţă în timp real a cheltuielilor şi le clasifică automat, precum şi cardurile speciale pentru călătorii. Dezvoltarea unor servicii personalizate în acest sens este esenţială pentru atragerea, implicarea şi fidelizarea clienţilor.
„Studiul nostru arată că românii sunt interesaţi să utilizeze servicii bancare auxiliare legate de călătorii şi, în medie, sunt dispuşi să plătească 11,50 lei pe lună pentru acestea, iar o parte dintre ei ar accepta chiar şi costuri de peste 25 de lei”, spune Elena Ungureanu.
Majoritatea românilor îşi organizează călătoriile pe cont propriu, iar 2 din 5 aleg pachete de vacanţă. În ambele situaţii, cei mai mulţi preferă să achiziţioneze serviciile prin canale online şi să plătească digital.
Atunci când îşi planifică următoarea vacanţă, românii se bazează în principal pe sfaturi de la prieteni şi familie (51%), dar şi pe surse de încredere precum broşuri ale agenţiilor de turism (45%) şi site-uri de călătorii (42%). De remarcat este faptul că 12% folosesc deja inteligenţa artificială pentru planificarea călătoriilor. La fel ca în restul Europei Centrale şi de Est, AI-ul începe discret să preia rolul de consultant de vacanţă, semn că şi planificarea turistică trece printr-o transformare digitală.
Visa a analizat, de asemenea, şi cele mai frustrante probleme legate de călătorii pentru consumatorii din ECE. Printre principalele îngrijorări se numără întreruperile neaşteptate (zboruri întârziate sau anulate, bagaje pierdute), aglomeraţia excesivă din unele zone turistice şi temerile legate de escrocherii, hoţi de buzunare şi siguranţă, în general.
Deşi nu reprezintă o preocupare majoră la nivel regional, 1 din 8 turişti români recunoaşte că a fost luat prin surprindere de indisponibilitatea unor metode de plată în străinătate – atunci când opţiunile preferate nu erau disponibile sau nu erau operaţionale în ţara respectivă.