Bănci și Asigurări

Zdenek Romanek, CEO Raiffeisen Bank Romania: Fiecare criză aduce dificultăţi, inflaţie, probleme pe lanţul de aprovizionare, dar şi oportunităţi. Antreprenorii care au supravieţuit ultimilor doi ani sunt mai puternici

EY Entrepreneur of the Year 2022

Zdenek Romanek, CEO Raiffeisen Bank Romania: Fiecare...

Autor: Roxana Rosu

06.05.2022, 11:55 124

Fiecare criză aduce dificultăţi, cum sunt inflaţia sau problemele de pe lanţurile de aprovizionare, dar şi oportunităţi, dacă ne uităm la situaţia geopolitică actuală în regiune România, spune Zdenek Romanek, CEO Raiffeisen Bank Romania, prezent la evenimentul de lansare a competiţiei EY Entrepreneur of the Year 2022.

”Ucraina, Rusia, Belarus erau pieţe sursă pentru o serie de produse care lipsesc acum. Este o oportunitate din acest punct de vedere şi pentru România. Este un loc pentru noi idei de afaceri care pot intra pe aceste sectoare deficitare”.

În opinia lui, în orice context, este important ca un antreprenor, o companie să abă un plan de afaceri pe termen mediu şi lung şi să profite de oportunităţile care apar. ”O idee bună rămâne valabilă în orice situaţie”.

Pe de altă parte, provocările momentului pentru mediul de business din România sunt inflaţia, întreruperile de pe lanţurile de aprovizionare, situaţii care duc la impredictibilitate. ”E greu să faci un plan fără date clare. Apoi există şi multă volatilitate în piaţa financiară. Dar orice provocare poate aduce o oportunitate”.

Şeful Raiffeisen Bank Romania apreciază că ultimii 2 ani au fost plini de crize şi a fost perioadă dificilă pentru toate afacerile, dar cei care au supravieţuit sunt mai puternici.

”Toţi am invătat cum să ne adaptăm la schimbări, să facem faţă unui context dificil. Cred că suntem mai pregătiţi decât în urmă cu 2 ani”.

Afirmaţia este valabilă şi pentru bănci, spune Zdenek Romanek, care crede că sectorul bancar şi-a dovedit rezilienţa şi rolul de suport chiar şi în crize.

 ”Ca şi în alte ţări europene, şi în România văd o nouă generaţie de antreprenori, care sunt mai pregătiţi să se adapteze la contexul actual, să se conecteze la mai multe comunităţi, pot replica mai repede modelele de pe alte pieţe. Şi contextul se schimbă, dar şi companiile”.

Un exemplu de schimbare pozitivă este implicarea băncilor în finanţarea startup-urilor, cum este programul factory by Raiffeisen Bank, aflat la a cincea ediţie în acest an. ”Avem peste 500 de firme pe platformă, pe care le ajutăm, inclusiv pentru finanţare. Suntem mai pregătiţi să discutăm cu ele şi se înţelegem nevoile lor. Sunt optimist cu privire la viitor”, a adăugat Zdenek Romanek.

 Raiffeisen Bank a obţinut un profit net de 218 mil. lei în primul trimestru (T1) din 2022, în creştere cu 10% faţă de primul trimestru 2021. Venitul operaţional al băncii a fost de 692 mil. lei, cu 12% mai mult decât în T1/2021.  Portofoliul de credite la valoare netă a depăşit 34,3 mld. lei, în creştere cu 19%.

Antreprenorii români care doresc să participe la competiţia EY Entrepreneur of th Year se pot înscrie în perioada 4 mai-30 septembrie, iar în luna octombrie au loc interviurile candidaţilor. Gala de premiere va fi în martie 2023, urmând ca gala internaţională să fie organizată în iunie 2023, la Monte Carlo.

Pentru a candida, afacerea trebuie să fie operaţională de minim 3 ani, cu excepţia antreprenorilor din secţiunea Emerging in Tech unde este de minim 1 an. Antreprenorul trebuie să fie implicat direct în afacere, să aibă minim 10 angajaţi şi să deţină cel puţin 20% din acţiunile firmei.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO