Bănci și Asigurări

ZF/iBanFirst Regional Business Summit, ediţia a II-a. George Moroianu - Co-Founder & CEO Flip: Prima ţară în care lansezi este ţara în care înveţi să faci prima vânzare şi pe măsură ce creşti adaugi acelui model de business. Cam 70% din modelul de business a fost dezvoltat în România şi restul este ajustat în funcţie de condiţiile din fiecare piaţă

ZF/iBanFirst Regional Business Summit, ediţia a II-a....

Autor: Mircea Nica

25.05.2023, 14:40 58

Prima ţară în care lansezi este ţara în care înveţi să faci prima vânzare şi pe măsură ce creşti adaugi acelui model de business. Cam 70% din modelul de business a fost dezvoltat în România şi restul este ajustat în funcţie de condiţiile din fiecare piaţă, a spus George Moroianu, Co-Founder & CEO Flip în cadrul Conferinţei ZF/iBanFirst Regional Business Summit, ediţia a II-a

“Prima ţară în care lansezi este ţara în care înveţi să faci prima vânzare şi pe măsură ce creşti adaugi acelui model de business. Cam 70% din modelul de business a fost dezvoltat în România şi restul este ajustat în funcţie de condiţiile din fiecare piaţă. Ce s-a schimbat în ultimul an cred că modul de gândire a antreprenorilor. Cel puţin în cazul nostru, anul trecut nimic nu a contat în afară de creştere.”

Ce a mai spus George Moroianu - Co-Founder & CEO Flip:

Sunt unul dintre cei fondatori şi CEO al Flip. Flip este cel mai mare e-commerce pentru smartphone-uri recondiţionare şi foarte curând şi pentru electronice recondiţionate în Europa Centrală şi de Est. Am lansat compania la finalul anului 2019, începutul anului 2020. Suntem acum o companie care are 40 mil. euro vânzări anul trecut, suntem 170 angajaţi în organizaţie şi suntem prezenţi în trei ţări, România fiind piaţa principală. Anul trecut am lansat în Bulgaria şi Ungaria.

Pentru noi situaţia este puţin diferită şi suntem oarecum ajutaţi de situaţia macroeconomică dificilă. Pe măsură ce oamenii se uită să îşi reducă cheltuielile, produsele noastre recondiţionate vin la preţuri mai mici şi devenim o alegere mai evidentă pentru consumatori. În acelaşi timp, ne uităm şi pe termen lung. Strategia noastră este de a fi lideri în regiune, ceea ce înseamnă că vrem să facem investiţii care ne ajută să obţinem mai multă cotă de piaţă în regiune şi să ne ajute să consolidăm prezenţa. De asemenea, credem că putem face totul cu o structură a costului destul de lină.

Noi la Flip avem un model de vânzare la distanţă, ceea ce înseamnă că putem livra totul din hub-ul nostru din Bucureşti şi să primim inventor ceea ce face modelul de scalare uşor comparativ cu alte modele de e-commerce. Putem lansa modelul de business într-o ţară nouă în 3-4 luni, iar dacă lucrurile nu merg bine putem ieşi uşor din acea ţară. Acest lucru ne face foarte agili.

O nouă perspectivă este această ciocnire dintre Europa Centrală şi de Est cu SUA. În industria noastră avem mulţi competitori care au strâns sute de milioane de euro şi acum 2-3 ani au început să se extinde regional. Acum, cu situaţia economică, majoritatea şi-au mai încetinit investiţiile, dar este un lucru pe care îl luăm în considerare. Ne extindem într-o piaţă, dar suntem siguri că putem bate un anumit competitor acolo?

Pentru multe companii pentru a putea câştiga pe termen lung avem nevoie de un tip de expertiză geografică. Am ales să angajăm country manageri din acele ţări. Un lucru pe care trebuie să-l recunoaştem este diferenţa culturală. Ne uităm la Europa Centrală şi de Est ca totalitatea pieţei în care ne puetm extinde, dar trebuie să luăm fiecare piaţă cu diferenţele lor. Din fericire am reuşit să angajăm persoane locale şi să avem în acelaşi timp şi parteneri locali.

Cel mai greu lucru pe care l-am dovedit la început a fost să găsim o probleă reală. Ca antreprenor, dacă reuşeşti să găseşti acea problemă pe care să o rezolvi, toate lucrurile se pun la locul lor în timp.