Bănci și Asigurări

ZF Investiţi în România! Dacian Badea, Fermele Ecologice Silvania: Avem nevoie de mai multe produse româneşti pe rafturile marilor reţele, dar este greu să fii competitiv când vecinii au subvenţii de trei ori mai mari

Un proiect ZF şi CEC Bank

Autor: Bogdan Alecu

01.03.2022, 00:06 621

Producţia autohtonă concurează pentru prezenţa pe rafturile marilor reţele cu produse din ţările vecine, unde însă subvenţiile acordate sunt mai mari, iar preţul final ajunge să fie mai mic datorită acestora.

Producătorii străini alături de marii retaileri dispun de un lobby puternic pentru a impune la raft anumite produse şi dispun şi de posibilitatea de a produce mai ieftin, inclusiv datorită subvenţiilor mai mari din alte ţări europene, consideră producătorii români care vor să intre pe rafturile supermarketurilor.

„Există un lobby puternic al marilor retaileri şi al marilor producători care de multe ori penetrează şi asociaţiile produ­cătorilor români. Legea aceasta vine să îmbuneze aceste relaţii, dar nu este în cea mai fericită formă pentru producătorii români. De ani de zile se discută de balanţa plăţilor externe, afectată de importul de alimente şi cu toate acestea producătorii români întâmpină dificultăţi la listare şi vânzare la raft. Este greu să ajungi la raft şi să şi vinzi. Brandurile româneşti sunt la început, nu au notorietate şi există şi o manipulare a preţului la raft – există un fenoment la nivel european. Producătorii români şi mărfurile româneşti ar trebui încurajate să apară pe raft pentru că înseamnă venituri pentru statul român, instituţiile locale şi bunăstarea roânilor. Produsele româneşti merită o şansă la raft“, explică Dacian Badea, preşedintele Fermelor Ecologice Silvania, cooperativă agricolă.

În 2021, Fermele Ecologice Silvania au realizat o cifră de afaceri de de 24,9 mil. lei, în creştere de la 23,6 mil. lei în 2020, iar pentru 2022 estimează să urce la 40,7 mil. lei datorită noilor produse lansate.

„Ca noutăţi, odată cu lansarea noii fabrici de procesare lapte, de un an vindem produse lactate iar în următoarea perioadă vom lansa o nouă gamă de produse lactate şi produse din carne. Vom demara o investiţie într-un abator şi o carmagerie şi vom veni pe piaţa locală cu produse din carne de vită eco­logică ambalate. Noi deţinem rasele Holstein şi Bălţata Românească, autohtonă, mixtă iar produsele din carne vor proveni din aceasta. Deţinem 1.500 de capete de bovine, tineret şi vaci de lapte. Putem procesa 40-50 de capete pe lună, circa 6.000 de produse finite pe săptămână“, a spus Dacian Badea.

„În cazul laptelui am depăşit 15.000 de litri producţie pe zi – 15% din piaţa de lapte ecologic din România. O parte din lapte îl procesăm noi şi vindem unt, telemea, brânză proaspătă, smântână iar printr-o investiţie în curs pe care o vom finaliza anul acesta, vom aduce şi lapte proaspăt în piaţă dar şi produse precum chefir, sana sau lapte bătut.“

El spune că produsele vândute sub brandul Bioforia sunt disponibile de mai bine de un an de zile în marile reţele de magazine internaţionale în Bucureşti şi zona de nord a Transilvaniei, dar şi în băcănii din Bucureşti, Cluj sau Oradea şi printr-o reţea de vânzări online care în prezent este în Bucureşti şi care se va extinde la nivel naţional.

Compania Fermele Ecologice Silvania cultivă 2.200 de hectare de teren bio cu cereale şi legume şi creşte circa 1.500 de vaci de lapte. Primul produs lansat pe piaţă a fost un ulei ecologic presat la rece, apoi produsele lactate - brânzeturi, smântână, unt, iar în continuare antreprenorii din spatele businessului se gândesc să dezvolte noi produse cu valoare adăugată mare. „Am reuşit să anticipăm soluţii şi am creat un lanţ agroalimentar integrat, de la cereale, la produs finit, pe care îl punem pe rafturi în lanţuri de magazine. Înseamnă investiţii susţinute din fonduri europene, fonduri proprii şi de la bănci să facem doar produse agroalimentare ecologice“, spune Dacian Badea. El crede că în următorii zece ani piaţa se va schimba prin trecerea în ecologie a facilităţilor de producţie.

În ceea ce priveşte desfacerea în comerţul modern, antreprenorul susţine că nu este simplu să duci produsele la raft, chiar dacă produsele se înscriu în lista celor care cresc deficitul agroalimentar.

Tot mai mulţi jucători din zona super şi hipermarketurilor au semnat parteneriate cu producători locali şi cooperative pentru a avea produse locale la raft, însă iarna spre exemplu producţia locală este una redusă pe segmentul de legume şi fructe – cele care pot fi depozitate o perioadă mai lungă.

El a subliniat că recent a fost promulgat proiectul de lege 178/2021 cu privire la practicile comerciale neloiale care ar trebui să ajute ca tot mai multe produse româneşti să ajungă la raft.

„Producţia se pliază pe cerere, iar cererea vine dintr-o conştientizare de mâncare sănătoasă. Mâncarea ecologică trebuie să fie şi la un preţ rezonabil. Aceste costuri vin din mai multe zone. În România avem subvenţii de trei ori mai mici decât în ţările din Vest. Pentru bovine subvenţia este undeva la circa 300 de euro iar în Ungaria este de 900 de euro. Pentru finanţare avem produse cu termene scurte de finanţare şi dobânzi, care vin din zona riscului de ţară, sunt mai mari ca în vest. Efortul pentru fermierii români este mai mare. Noi avem un partener care înţelege businessul agroalimentar şi colaborăm foarte bine cu cei de la CEC Bank“, a spus Dacian Badea.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Cele mai citite ştiri
AFACERI DE LA ZERO