♦ „Succesul, banii, leadershipul de succes se creează printr-un leadership autentic, iar banii reprezintă rezultatul final” ♦ „Le dau tinerelor la început de drum acelaşi sfat pe care îl dau fetei mele: să-şi urmeze vocea, să nu accepte să fie influenţate, să rămână autentice, să aibă curaj şi să nu uite că leadershipul autentic este cel mai important.”
Succesul în business nu este doar o chestiune de capital, ci mai ales de planificare, ambiţie şi parteneriate solide, crede Monalisa Ungureanu, CEO al Agrii România, un business cu afaceri de peste 1 miliard de lei şi 400 de angajaţi, jucător important pe piaţa de îngrăşăminte şi inputuri agricole, parte din grupul irlandez Origin Enterprise.
„Se vorbeşte foarte mult că oamenii de succes sau businessurile de succes au nevoie de foarte mult capital. În realitate, eu cred cu tărie că ai nevoie de un plan, ai nevoie de ambiţie, ai nevoie de parteneri de încredere, pentru că dacă ai bani şi nu ştii să-i foloseşti, îi ai degeaba. Viaţa mi-a demonstrat-o”, a spus ea în cadrul emisiunii Banii tăi, regulile tale: Lecţii financiare de la femei de succes – un proiect ZF şi Raiffeisen Bank.
Leadershipul autentic este cheia succesului, iar banii sunt doar rezultatul final al unei strategii bine gândite.
„Succesul, banii, leadershipul de succes se creează printr-un leadership autentic, iar banii reprezintă rezultatul final. N-aş spune că scopul este mai important decât mijloacele, este mai important înainte de toate să fie un scop care să adreseze o nevoie, iar mijloacele prin care ajungi să atingi acel scop să fie oneste”, detaliază Monalisa Ungureanu.
Când vine vorba despre ghidarea tinerelor la început de carieră, ea crede că trebuie să aibă curaj, să fie autentice şi să nu uite de importanţa leadershipului în dezvoltarea lor şi a businessului lor.
„Le dau tinerelor la început de drum acelaşi sfat pe care îl dau fetei mele: să-şi urmeze vocea, să nu accepte să fie influenţate, să rămână autentice, să aibă curaj şi, în ultimul rând, să nu uite că leadershipul autentic este cel mai important. Leadership înseamnă puterea de a influenţa. Nu este forma simplă a cuvântului putere, este vorba de puterea de influenţa, dar această influenţare să se facă mod autentic. Asta le spun tuturor tinerilor: urmaţi-vă vocea!”
De asemenea, CEO-ul Agrii România subliniază rolul femeilor în dezvoltarea mediului de business local. Femeile de succes din România nu sunt suficient de vizibile, ele trebuie să iasă cu mai mult curaj în faţă şi să fie un exemplu pentru alte tinere care vor să evolueze.
„Deşi avem foarte multe programe şi proiecte care scot în evidenţă femeile, cred că ar trebui să începem să privim femeia de succes ca o normalitate, nu ca pe o excepţie. Cred că femeile au anumite calităţi care le pot face diferite de bărbaţi în stilul de management. Şi mai cred că femeile de succes România nu sunt suficient de vizibile. Avem foarte multe femei care au creat businessuri de succes, dar care stau în tăcere şi cred că trebuie să puţin mai mult, să insistăm în a le încuraja să vorbească, pentru că în business puterea exemplului este foarte importantă şi poate să inspire şi să ajute şi alte femei să evolueze.”
Absolventă a Facultăţii de Management din cadrul Academiei de Studii Economice, a făcut primul pas în carieră odată cu terminarea studiilor. Prima poziţie ocupată a fost contabil de gestiuni, ţinea evidenţele contabile pentru gestiunile din compania Cris-Tim.
„Recunosc acum că la momentul respectiv nu ştiam eu prea multe, dar ştiam că pot să învăţ şi că îmi doream foarte mult şi cred că asta a făcut diferenţa pe parcurs. Am pornit pe acest drum în domeniul agribusiness încă de atunci, chiar dacă acest domeniu nu era atât de vizibil, nu era atât de consacrat, dar mi s-a părut că avea ceva care mă reprezintă pe mine“.
„Am avut norocul să lucrez cu Radu Timiş, un antreprenor de succes în România, care la momentul respectiv ne-a insuflat plăcerea lucrului bine făcut,” spune Monalisa Ungureanu.
CEO-ul Agrii România crede cu tărie în importanţa educaţiei financiare în familie şi în sistemul de învăţământ.
„Din punctul meu de vedere, educaţia financiară face parte din alfabetul unui copil. Am susţinut-o şi o susţin în continuare. Şcoala trebuie să continue bazele pe care noi le punem acasă şi să le rafineze în anumite arii”, a explicat ea.
Ca lider al unei companii într-un sector competitiv, Monalisa Ungureanu consideră că diferenţa dintre cash şi profit este una dintre cele mai importante lecţii financiare învăţate în carieră.
„Diferenţa între cash şi profit este cea mai importantă. Mă gândesc acum la primele exerciţii le-am făcut când eram într-o activitate antreprenorială. Compania producea foarte mult profit, dar tot timpul ni se punea întrebarea unde sunt banii, noi fiind făcând parte din echipa financiar-contabilă. Este o diferenţă între cash şi profit. Tot timpul explic, inclusiv copiilor mei care sunt educaţi în zona economică, că este ca un plan de antrenament bun. Când faci un antrenament bun şi plămânii nu sunt suficienţi de bun să te ajute să aduci acel plan de antrenament la capăt. Aceasta este diferenţa între profit, care înseamnă planul de antrenament bun şi plămânul, care înseamnă cash-ul. Diferenţa este foarte importantă şi poţi să ai un plan de succes, dar dacă nu ai capacitatea să-ţi asigur să te uiţi din punct de vedere strategii la cashflow, afacerea poate să eşueze”, detaliază CEO-ul Agrii România.
Când vine vorba despre principiile financiare care au ghidat-o în carieră, Monalisa Ungureanu vorbeşte despre valoare versus cost, despre prudenţă în business, precum şi despre importanţa planificării pe termen lung.
„Aş enumera trei. Primul ar fi valoare versus cost pentru că ea a avut o influenţă foarte multă asupra să spună dezvoltării mele personale: bunica mea spunea că suntem prea săraci ca să ne permitem lucruri ieftine. Deci trebuie să te uiţi la valoarea pe care o produci, nu neapărat la un cost pe care îl suporţi. Al doilea principiu cred că ar fi legat de prudenţă, dar nu aş pune o prudenţă din aceea exagerată. E bine să nu fii foarte emoţional când faci anumite cheltuieli. Şi al treilea principiu este gândirea pe termen lung: este bine ca atunci când faci o investiţie sau ei, o anumită decizie să te gândeşti în perspectivă, să te gândeşti pe termen lung, să te scoată din zona de confort pe termen lung.”
Pentru businessul Agrii România, anul trecut a fost unul atipic, al treilea an atipic, un an de adaptare.
„În 2024, dacă ar fi să folosesc un singur cuvânt, a fost un an în care ne-am adaptat. Mai mult, vorbesc despe această adaptare pentru că am fost puşi în situaţii noi, situaţii care ne-au testat modelul de business. Noi tot timpul am încurajat valoarea şi perceperea valorii în detrimentul volumelor. Anul 2024 a fost special pentru noi şi continuăm şi în 2025 ideea aceasta de a eficientiza şi de a construi parteneriate durabile. În acest moment, aş putea să definesc anul 2025 ca pe un an al pragmatismului pentru că simt deja că acel client al nostru, fermierul, are un alt tip de comportament, un comportament în care se uită mai atent la ce resurse investeşte, se uită mai atent la rezultatele aşteptate”, spune CEO-ul companiei.
Am avut creştere în 2024, de aproape double digits, nu este foarte mare, dar, când vorbim despre creştere de business, mie cifra de afaceri nu mi se pare un indicator de volum. Din punctul de vedere al profitabilităţii este altă discuţie, dar din punctul de vedere al volumului, pentru vorbim despre un mix de vânzare între produse de protecţia plantelor, îngrăşăminte, care au crescut ca preţului, nu este relevant să compar cu un an anterior. Dar pot să spun că din punctul de vedere al volumelor am crescut.
Agrii România investeşte anual peste 20 de milioane de lei în tehnologizare şi eficientizare, iar în 2024 a finalizat o retehnologizare majoră la Timişoara, după o investiţie în valoare de 3,5 milioane de euro.
„În general, noi investim anual peste 20 de milioane de lei. La începutul acestui an am avut o retehnologizare punctuală la Timişoara, unde am vorbim o investiţie de peste 3,5 milioane de euro. Continuăm să facem acolo foarte multe lucruri care ţin de robotizare şi de posibilitatea ca procesele noastre de business să aibă o eficienţă superioară, în acelaşi timp să ajute şi la economia de resurse şi la sustenabilitate”, a concluzionat Monalisa Ungureanu.
Lecţii de business de la Monalisa Ungureanu pentru tinerele la început în cariera de business:
► Planificarea şi parteneriatele de încredere sunt vitale!
► Educaţia financiară este fundamentală!
► Adaptarea este esenţială pentru succes!
► Leadershipul autentic este unul dintre cele mai importante ingrediente ale succesului!
Mituri despre bani şi finanţe demontate:
► Succesul în business depinde în primul rând de capitalul investit – „Dacă ai bani şi nu ştii să-i foloseşti, îi ai degeaba. Viaţa mi-a demonstrat-o!”
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE